Raport nt. trendów w etykietach z tworzyw sztucznych
25 Oct 2012 08:49
Z danych opublikowanych we wrześniu przez firmę konsultingową AMI Consulting wynika, że w europejskiej branży etykiet trwają od kilku lat dynamiczne przemiany strukturalne. Pomimo obecnych problemów ekonomicznych, zapotrzebowanie na etykiety z tworzyw sztucznych wzrasta od 2008 r. przeciętnie 6% w skali rocznej, m.in. wskutek przyspieszonego przejmowania przez ich producentów części udziałów w rynku, dotychczas zarezerwowanych dla papieru.
Ten wzrost popularności można tłumaczyć: poprawą pozycjonowania marki, częstszym odświeżaniem marek, zmiennością cen papieru/celulozy, doskonaleniem technologii i wzrostem wydajności produkcji etykiet, powodującymi spadek kosztów, zmniejszaniem materiałochłonności etykiet prowadzącym do spadku ich cen, a także nowymi graczami na rynku oraz inicjatywami proekologicznymi, promującymi stosowanie tworzyw wykonanych z jednolitego materiału (np. wyłącznie z plastiku).
Etykiety klejone z tworzyw sztucznych stanowią najlepszy przykład ilustrujący przejście z papieru do tworzyw, zwłaszcza etykiety owijane w przemyśle napojów, na które zapotrzebowanie w ostatnich 3 latach wzrosło o dodatkowe 400 mln metrów kwadratowych. Tworzywa zdominowały również segment etykiet in-mould.
W segmencie etykiet samoprzylepnych kluczową kwestią pozostaje wewnętrzna rywalizacja między polipropylenem i polietylenem. Pierwsze z tworzyw zwiększa swoją popularność wskutek rosnącego zapotrzebowania na etykiety przezroczyste (typu „clear-on-clear”), podczas gdy PET z sukcesem konkuruje z PVC o uwagę producentów etykiet rękawowych z folii kurczliwej (shrink sleeve).
Jednym z głównych czynników wpływających na przemiany zachodzące na europejskim rynku etykiet jest postęp w technologii druku cyfrowego, który skutkuje zmniejszaniem nakładów jednostkowych, krótszym czasem realizacji zleceń (a tym samym większą elastycznością operacyjną), zmniejszaniem stanów magazynowych i usprawnionym przepływem gotówki. Zdolność producentów etykiet do zaadaptowania i wykorzystania nowej technologii jest dzisiaj warunkiem odniesienia sukcesu w tej branży. Raport AMI Consulting poświęca uwagę temu, w jaki sposób skomplikowane wyzwania związane z łańcuchem dostaw wpływają na sytuację firm na tym rynku.
Na podstawie informacji firmy AMI Consulting opracował TK