Właściciele marek mogą korzystać z wielu możliwości oferowanych przez święta, takie jak Boże Narodzenie i Wielkanoc, ważne uroczystości rodzinne oraz rozwijający się trend „robienia sobie samemu prezentów”. Ze względu na rosnącą konkurencję na półkach sklepowych, zwycięstwo w tej „bitwie” w ogromnej mierze zależy jednak od wyróżnienia marki spośród innych.
Producenci luksusowych marek, takich jak whisky, wina i inne wyroby alkoholowe, wysokiej jakości czekolady oraz perfumy, od dawna wykorzystują opakowania prezentowe jako sposób na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. W przypadku coraz większej liczby produktów są jednak stosowane specjalne opakowania metalowe, aby zwiększyć zainteresowanie konsumentów i wyróżnić markę spośród innych. Używają ich na przykład producenci zabawek, kawy i herbaty, odzieży, a nawet mydła i środków do pielęgnacji włosów w przypadku wyprzedaży sezonowych, promocji w formie limitowanych serii, czy też opakowań prezentowych.
Ten wzrost popularności można przypisać nie tylko rosnącej konkurencji, ale także nieustannym innowacjom oferowanym przez branżę opakowań metalowych, które podnoszą atrakcyjność produktu na półce oraz zwiększają wartość zarówno dla właścicieli marek, jak i dla konsumentów. Ponadto metal spełnia rosnące wymagania konsumentów i producentów dotyczące opakowań przyjaznych środowisku.
Niepowtarzalne, wyróżniające się specjalne opakowanie może odegrać znaczącą rolę we wzbudzeniu zainteresowania konsumentów produktem i zapewnieniu lojalności wobec marki w przypadku podejmowania decyzji dotyczących zakupów w przyszłości. W obecnym klimacie gospodarczym, przy obniżających się dochodach konsumentów w wielu najważniejszych gospodarkach na całym świecie, opakowanie przyciągające wzrok i podnoszące wartość doświadczenia klienta może zdecydować o tym, czy produkt zostanie sprzedany, czy też pozostawiony na półce.
Co przyniesie przyszłość
Kluczowym czynnikiem decydującym o wzroście udziału opakowań metalowych w branży opakowań zabawek i prezentów są innowacje w zakresie kształtów i dekoracji. Te elementy projektu pomagają przyciągnąć uwagę kupujących w punkcie sprzedaży w momencie zakupu, a także ułatwiają powiązanie osoby obdarowanej z marką. Na przykład firma Crown opracowała specjalne techniki tworzenia opakowań o niezwykłych kształtach, które promują produkt znajdujący się wewnątrz i wyróżniają go spośród konkurencyjnych towarów na półce sklepowej.
W ciągu ostatnich lat opracowano również kilka innowacyjnych lakierów i wykończeń. Przykładem może być technologia folii holograficznej HoloCrown, w której zjawisko dyfrakcji światła ze wzoru umieszczonego na puszce jest wykorzystywane do tworzenia trójwymiarowego obrazu o stale zmieniającej się pozycji i kolorze. Takie przykuwające uwagę wykończenie zachęca konsumenta do ponownego przyjrzenia się opakowaniu, a nawet zdjęcia go z półki, zwiększając przywiązanie do produktu i prawdopodobieństwo zakupu.
Techniki dekorowania i kształtowania mogą również pomóc luksusowym markom w walce z podrabianiem produktów, ponieważ oba te elementy trudno powielić. Konsumenci mogą być pewni, że wybierając ulubioną whisky lub paczkę cygar, produkty kolekcjonerskie bądź zabawki o dużej wartości w niepowtarzalnych, luksusowych opakowaniach, znajdą w nich oryginalne towary.
Więcej niż styl
Opakowania sezonowe i prezentowe to nie tylko modny akcent, ale także znakomity sposób na zwiększenie wartości zarówno dla właściciela marki, jak i producenta. W przypadku właścicieli marek ozdobne opakowanie odgrywa kluczową rolę w aktywacji marki, gdyż pozwala wyróżnić produkt na sklepowej półce. Stosując specjalne opakowania przedstawiające produkt jako podarunek, właściciele marek zachęcają konsumentów do „zrobienia sobie prezentu” jako ekonomicznej alternatywy wakacji i imprez, a także do kupowania prezentów dla najbliższych. Może się okazać, że ten pierwszy zakup będzie stanowić początek relacji pomiędzy konsumentem i produktem, która zmieni towar z luksusowego w niezbędny.
Trwałe opakowanie nadające się do powtórnego użytku, takie jak metalowe, jest wygodniejsze dla konsumentów i może służyć jako praktyczny pojemnik do przechowywania innych rzeczy po zużyciu produktu. Metalowe opakowania produktów, takich jak misie (lub inne zabawki) czy ciastka, ale również wyrobów bardziej szczególnych, na przykład whisky, można zachować, użyć ich ponownie lub wykorzystać jako pudełka do przechowywania lub dekoracyjne pojemniki przez wiele lat. Firma Crown we współpracy z francuską firmą La Tribu des Nomades wyprodukowała na przykład w ostatnim czasie pluszowe zwierzątka w dekoracyjnych puszkach. Kształt puszki, zainspirowany opakowaniem mleka dla niemowląt, pomaga powiązać w umysłach konsumentów zabawkę z okresem wczesnego dzieciństwa. Satynowe wykończenie i gładkie, zaokrąglone krawędzie podobają się dzieciom i umożliwiają ponowne wykorzystanie opakowania w domu. Dzięki temu rozszerzonemu cyklowi życia klienci mają dłużej do czynienia z kluczowymi przesłaniami, a marka utrzymuje się na pierwszym miejscu w świadomości konsumentów.
Klienci, którzy nie mają ochoty zatrzymywać metalowego opakowania do ponownego użytku, również mogą mieć pozytywne nastawienie do takiej formy z uwagi na możliwość recyklingu. Metal w 100 proc. nadaje się do recyklingu i może być utylizowany nieskończenie wiele razy, co oznacza, że można go wielokrotnie używać bez pogarszania jego jakości.
Perspektywy opakowań specjalnych
Mimo panującej obecnie sytuacji gospodarczej, opakowania specjalne zabawek i innych prezentów będą nadal stosowane na coraz większą skalę. Właściciele marek w coraz większym stopniu będą odczuwali potrzebę wyróżnienia swoich produktów na tle konkurencji oraz przekazania wartości klientom. Opakowania metalowe oferują w szczególności wiele wyjątkowych cech, które sprzyjają interakcji konsumentów i rozszerzają ekspozycję marki na okres po zużyciu produktu. Dzięki temu producenci mogą utrwalać relację pomiędzy markami i konsumentami oraz budować ich lojalność na przyszłość.