Cyfra kontra flekso?
27 Mar 2014 13:29
Światowe trendy związane z drukowaniem etykiet samoprzylepnych wskazują jednoznacznie na rozwój i pewną ewolucję druku cyfrowego. Tendencja ta była wyraźnie widoczna chociażby podczas ubiegłorocznych targów Labelexpo, gdzie ponad 20 producentów zaprezentowało maszyny do druku etykiet w technologii inkjet UV. Rozwój cyfrowej technologii drukowania sprawia, że wielu producentów staje obecnie przed dylematem związanym z pogodzeniem światowych trendów takich jak niskie nakłady i produkcja just in time z posiadanymi już technologiami zwią-zanymi z produkcją wysokonakładową, głównie fleksograficzną czy offsetową.
Często w produkcji etykiet samoprzylepnych potrzebne są rozwiązania umożliwiające opłacalne etykietowanie zarówno wielonakładowych partii produktów, jak i niskoseryjnych. Spółka Aniflex z Tomaszowa Mazowieckiego, jako jedna z nielicznych firm w branży, doskonale łączy najnowsze technologie produkcji, tj. technologię druku cyfrowego UV oraz technologię druku fleksograficznego UV, zapewniając klientom odpowiednie dopasowanie zarówno do potrzeb związanych z wymogami technicznymi projektu etykiety, jak i tych związanych z ich pożądaną ilością.
Inkjetowy druk cyfrowy umożliwia opłacalną produkcję nawet niewielkiej ilości etykiet samoprzylepnych. Brak kosztów przygotowalni (zakupu form fotopolimerowych), brak konieczności zabezpieczania druku przez lakierowanie czy laminowanie, a także możliwość realizacji produkcji łączonej (drukowania kilku projektów etykiet samoprzylepnych o tym samym wymiarze w jednym przebiegu produkcyjnym) to najważniejsze zalety opisanej technologii. Doświadczenie, jakim niewątpliwie może się pochwalić Spółka Aniflex – prekursor druku cyfrowego w technologii inkjet UV na rynku polskim – sprawiło, że możliwe stało się pewne łączenie technologii cyfrowej oraz technologii fleksograficznej. O ile w wielu przypadkach mówiąc o „łączeniu produkcji” mamy na myśli połączenie kilku technik czy technologii drukarskich, o tyle w tym przypadku łączenie polega na doborze odpowiedniej technologii drukowania do wymagań ilościowych. Proces ten jest odpowiedzią po pierwsze na tendencję związaną z personalizacją produktu, po drugie daje możliwość obniżenia kosztu zakupu etykiet samoprzylepnych stosowanych na próbnych wersjach produktów czy też w przypadku testowych ich wersji. Współpracując z liderami w branżach kosmetycznej, chemicznej czy spożywczej pracownicy Spółki Aniflex zwrócili uwagę na coraz częstszą tendencję związaną chociażby z wykorzystywaniem przez producentów ze wskazanych branż próbnych wersji produktów jako doskonałego narzędzia marketingowego. W przeszłości zdarzało się, że niewielkie partie etykiet przeznaczonych na wersje testowe były produkowane w technologii fleksograficznej, pociągając za sobą znaczne koszty związane głównie z zakupem płyt fotopolimerowych. Przy realizacji wielu takich produkcji zauważono problem związany z efektywnością kosztową. Konsekwencją rozważań na temat opłacalności oraz potrzeb związanych z drukowaniem niższych nakładów produkcyjnych etykiet stało się wprowadzenie technologii druku cyfrowego. Dzięki inwestycji poczynionej przez Spółkę Aniflex klienci zyskali możliwość opłacalnej realizacji etykiet bez względu na ich pożądaną ilość. Niejednokrotnie zdarza się bowiem tak, że etykiety wytwarzane z myślą o próbnych wersjach produktów są drukowane przy użyciu technologii cyfrowej, natomiast ich „właściwe wersje” produkowane są w technologii fleksograficznej. W wielu przypadkach udaje się w ten sposób nie tylko obniżyć koszty zakupu etykiet, ale także zoptymalizować czas ich realizacji.
Etykiety samoprzylepne wytwarzane w obu opisanych technologiach drukowania zostaną zaprezentowane podczas tegorocznych targów Packaging Innovations w Warszawie.
Zapraszamy. Stoisko – B5
Aniflex S. j. Głowacka i Wspólnicy
Artykuł sponsorowany