Nowatorskie produkty do etykietowania opon przyjazne środowisku
28 Aug 2014 11:43
Sytuacja europejskiego rynku etykietowego zmieniła się ze względu na nowe regulacje prawne, które mają wpływ także na przemysł oponiarski. Nowe przepisy obowiązują od listopada 2012 roku. Poza standardowymi informacjami umieszczanymi na etykiecie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1222/2009 musi się tam również znaleźć kolorowe, graficzne przedstawienie wartości oporu toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz emisji hałasu – w formacie zbliżonym do etykiet energetycznych, które stosuje się na sprzęcie AGD.
Etykieta unijna poprawia ogólną jakość opon. Producenci ogumienia mają obecnie przejrzystą wizję wydajności opon w obrębie całej Unii Europejskiej oraz szansę na przedstawienie wyników pracy nad rozwojem swoich produktów. Nowy format etykiety pomaga także klientom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji podczas dokonywania zakupu.
Gdyby odpady były czymś więcej...
Erkki Nyberg, dyrektor ds. materiałów foliowych w firmie UPM Raflatac, poświęcił lata na opracowanie programu recyklingu skierowanego do przedsiębiorstw branży etykiet, obecnie mającego de facto czołową pozycję na rynku. Zmniejszenie grubości materiałów przyczynia się do ograniczenia ilości odpadów, jednak zyski te niwelują się, gdy zwiększa się powierzchnia stosowanych etykiet – jak to ostatnio miało miejsce w branży oponiarskiej.
Nasuwa się pytanie: co, jeśli odpady byłyby czymś więcej? Etykietowanie opon wymaga użycia specyficznych materiałów wierzchnich i klejów, jednak wykorzystywane podkłady silikonowe nie różnią się znacznie od tych używanych w innych branżach. Dzięki temu są odpowiednie do zastosowania takich samych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska – wyjaśnia Nyberg. – Program RafCycle firmy UPM Raflatac to rozwiązanie umożliwiające przerabianie zużytych podkładów papierowych na masę oraz poddanie ich desilikonizacji. Odzyskana masa papierowa jest ponownie wykorzystywana przez firmę UPM w procesach produkcji papieru. Program ten jest zbliżony do koncepcji systemu „zamkniętej pętli”, uważanej za idealne rozwiązanie w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ocena cyklu życiowego laminatu przeprowadzona przez firmę UPM Raflatac zgodnie z normami ISO14040/44 wykazała 40-procentowe zmniejszenie emisji dwutlenku węgla – osiągnięte właśnie dzięki recyklingowi włókien zamiast ich składowania.
Jeśli pozwalają na to ilość odpadów i lokalizacja, zużyte podkłady papierowe są bezpłatnie odbierane przez firmę UPM Raflatac za pośrednictwem rozległej europejskiej sieci pozyskiwania makulatury, co pomaga producentom opon znacznie obniżyć koszty utylizacji odpadów.
Koszty przekształcone w zyski
Użytkownicy końcowi etykiet do opon również mają możliwość przekształcenia odpadów etykietowych w źródło zysków. Rozwiązaniem jest podkład polipropylenowy ProLiner PP30. Poza innymi oszczędnościami w obszarze operacyjnym firma UPM oferuje kwotę 370 euro za tonę zużytego podkładu PP30 (DDP Bruchsal, Niemcy). Podkład polipropylenowy powraca po recyklingu jako surowiec do produkcji profili elewacyjnych i okładzin tarasów UPM ProFi na potrzeby branży budowlanej. Kompozyty te pod koniec użytkowania również można poddać recyklingowi.
Do programu RafCycle firmy UPM Raflatac mogą się przyłączyć wszyscy użytkownicy końcowi etykiet do opon w Europie. Korzyści są podwójne. Program RafCycle promuje ochronę środowiska i jest właściwym instrumentem dla uczestników cyklu eksploatacji etykiet do zrealizowania celów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Co za tym idzie, użytkownicy końcowi etykiet mogą liczyć na obniżenie kosztów gospodarki odpadami lub przekształcić je w źródło zysków – konkluduje Nyberg.
Opracowano na podstawie materiałów firmy UPM Raflatac