„Living in the shoppers world” („Żyjąc w świecie kupujących”) to temat konferen-cji, którą 14 października w Hotelu Narvil w podwarszawskim Serocku zorganizowała Smurfit Kappa (SK), jeden z największych światowych producentów opakowań z tektury. Spotkanie z przeszło 200-osobową grupą klientów i użytkowników rozwiązań opakowaniowych koncernu było okazją do zapoznania ich z nową strategią SK Open the future.
Dzisiejsze spotkanie ma wyjątkowy charakter: jest jubileuszową 5. konferencją, na której możemy rozmawiać o ewolucji rynku i oczekiwaniach naszych klientów, a dodatkowo wyznacza wdrożenie nowej globalnej strategii marki Open the future. Dzięki temu projektowi opartemu na analizie całego świata opakowań, zachowań konsumentów oraz aktualnych trendów, możemy przedstawić Państwu przełomowe w naszej branży programy dotyczące obsługi klienta, innowacji oraz dostarczania nowych rozwiązań. Smurfit Kappa ma bowiem ambicje, by być nie tylko dostawcą opakowań, ale również rozwiązań dla marek. Na tym opieramy swoją przyszłość i wspólny rozwój z klientami – tymi słowami powitała gości Elżbieta Szenrok, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Smurfit Kappa.
O przyczynach opracowania nowej strategii opowiedział Pim Wareman, dyrektor generalny North East Europe w Smurfit Kappa: Świat błyskawicznie się zmienia. Żyjemy w otwartej sieci. Na to, jak działamy, pracujemy i myślimy coraz silniejszy wpływ ma technologia, która nas otacza. Media społecznościowe takie jak Facebook i Twitter oddziałują na relacje konsumenta i marki produktu. Dla producenta wiedza na temat tego, jak dostarczać klientowi pożądane przez niego wartości na całym etapie łańcucha produkcji – od tworzenia projektu po jego dostawę na półkę sklepową – staje się absolutnie kluczowa. My chcemy mu w tym pomóc i mamy ku temu odpowiednie narzędzia.
Ogłoszona w czerwcu 2014 r. globalna strategia Open the future jest wizytówką zaangażowania firmy Smurfit Kappa w rozwój klientów dzięki proaktywnemu podejściu opartemu na słuchaniu oraz nieustannemu poszukiwaniu niezwykłych korzyści, które wpływają na wybór marki przez konsumenta. Stawia nacisk na analizowanie zachowań konsumentów i innowacje odzwierciedlające nieustanne wysiłki właścicieli marek, by wygrać niezwykle ważny Pierwszy Moment Prawdy, gdy kupujący wybierają jedną markę kosztem drugiej.
Temu tematowi swoją prelekcję (zatytułowaną „Winning at the First Moment of Truth”) poświęcił Arco Berkenbosch, wiceprezes ds. marketingu, badań i rozwoju w Smurfit Kappa. Nakreślił obraz współczesnego świata, w którym potrzeba dostępu do informacji i kontaktu przez media społecznościowe nie ma sobie równych. Już ponad 30% kupujących używa telefonu jako pomocy w zakupach. Skończyliśmy z czasami, gdy w sprzedaży najbardziej liczyła się zawartość produktu; dzisiaj królem jest kontakt, czyli umiejętność dotarcia z informacją do konsumenta. Zwłaszcza że kupujący podejmuje decyzję o wyborze określonej marki w ciągu pierwszych 5 sekund spoglądania na półkę sklepową – wyjaśniał. W prezentacji tłumaczył zgromadzonym, jakimi metodami osiągnąć wzrost sprzedaży marek w tradycyjnych i internetowych kanałach sprzedaży, wykorzystując w tym celu doświadczenia Smurfit Kappa.
Cała strategia Open the future opiera się na programie najgłębszej analizy zachowań, jakiej dokonano w branży opakowaniowej. Jednym z jej kluczowych elementów są tzw. centra doświadczeń (Experience Centres) na całym świecie, w których właściciele marek będą nieustannie pracować z ekspertami SKG, zagłębiając się w analizy rynku i oceniając innowacje opakowaniowe, powstające z myślą o rentownym rozwoju i zrównoważonym łańcuchu dostaw. Elżbieta Szenrok zdradziła, że na początku przyszłego roku powstanie polskie Experience Center w Koninie.
Wizytówkę Smurfit Kappa jako firmy idealnie przygotowanej do realizacji założeń programu Open the future przedstawił Mike Drummond, wiceprezes ds. sprzedaży w Europie firmy Smurfit Kappa. SK to 60 tys. klientów, działalność w 32 krajach, 18 mld opakowań dostarczanych rocznie i 20 lat doświadczeń na rynku paneuropejskim, a także pełna koncentracja na holistycznym podejściu do opakowań, sprowadzającym się do hasła „odpowiedni format opakowań, optymalne kanały dotarcia do rynku.”
Obietnica marki Smurfit Kappa opiera się na sześciu koncepcjach, tworzących prosty kod leżący u podstaw działań koncernu i podejmowanych w nim decyzji, a także pomagających zaspokoić potrzeby klientów. Są to: otwartość na nowe pomysły, nowe możliwości i nowe rozwiązania; współpraca z klientami przy realizowaniu wizji rozwoju; nieustane pragnienie doskonałości; głęboka wiedza zyskana na drodze praktycznego i specjalistycznego doświadczenia; szerokie kompetencje w zakresie leśnictwa, odzysku, papieru, opakowań i związanych z nimi systemów; wreszcie pomysłowość, czyli „umiejętność bycia oryginalnym i twórczym”, a tym samym wskazywanie klientom nowych, nieoczywistych rozwiązań.
Praktyczną realizację powyższych obietnic firma zaprezentowała na konferencji w formie prezentacji pt. „Wszyscy jesteśmy klientami”, gdzie na przykładzie współpracy z dwiema firmami: producentem nowoczesnych okien dachowych i okuć okiennych Roto Frank oraz Green Factory dostawcą sałatek gotowych do spożycia Fit&Easy pokazano zdolność realizacji przez Smurfit Kappa wymagań klientów. W pierwszym wypadku polegała ona na dostarczeniu kompletnego i całkowicie ekologicznego (m.in. przez wyeliminowanie styropianowych przekładek i zastąpienie ich tekturą) systemu opakowań na okna, zaś w drugim tekturowych opakowań na sałatki z najwyższej jakości drukiem fleksograficznym.
Następnie organizatorzy konferencji zaprosili uczestników do wspólnej zabawy. Jednym z punktów programu imprezy było głosowanie w konkursie na Regionalne Innowacje, czyli 15 opakowań i systemów pakowania opracowanych i wykonanych w zakładach Smurfit Kappa w Polsce i Rosji. Po krótkiej prezentacji kandydatur goście mieli okazję dokładnie przyjrzeć się wszystkim rozwiązaniom, użyć ich do budowy nowoczesnej rzeźby oraz wykazać się spostrzegawczością w konkursie: jakie to opakowanie? Ostatnią atrakcją tej części programu był Store Visualiser – wirtualny sklep Smurfit Kappa – czyli praktyczny pokaz możliwości zapewnianych przez unikalną technologię tworzenia realistycznie wyglądających, ale istniejących jedynie w rzeczywistości wirtualnej powierzchni sklepowych, dzięki którym możliwe są analiza i lepsze zrozumienie zachowań klientów oraz ich reakcji na konkretne opakowania w warunkach zbliżonych do naturalnych.
Po głosowaniu na projekty konkursowe odbyły się dwie ostatnie prelekcje. O trendach w zarządzaniu marką opowiedziała Ela Nowakowska z firmy Brandiva, a Tomasz Kammel – dziennikarz i osobowość telewizyjna – dostarczył praktycznych wskazówek na temat: „Jak sprawić, żeby się chciało?”.
Podczas wieczornej gali, której gwiazdą był Kabaret Moralnego Niepokoju, organizatorzy ogłosili wyniki konkursu na Regionalne Innowacje. Zwycięzcą okazało się unikalne opakowanie zbiorcze Tray 180 zaprojektowane przez Jakuba Świętka, które spełnia wymagania łańcucha logistycznego, zaś po odwróceniu o 180 stopni zyskuje charakter promocyjny. Kolejne miejsca zajęli: Andrey Boldenkov za Box for catering – tekturową alternatywę dla metalowych pojemników wykorzystywanych podczas cateringu lotniczego oraz Wojciech Gielert za Iris: całkowicie tekturowe rozwiązanie zabezpieczające delikatną lampę w czasie transportu.