7. edycja Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations przy-ciągnęła 9 i 10 kwietnia br. do warszaw-skiego centrum wystawienniczego Expo XXI blisko 4 tys. zwiedzających, którzy obejrzeli ofertę ponad 150 wystawców z kraju i zagranicy. Impreza, której renoma rośnie z roku na rok, dorobiła się miana najważniejszej wystawy tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej.
Małe jest piękne
Warszawa – z uwagi na swoją wielkość, usytuowanie w centrum kraju oraz obecność wielu firm lub ich lokalnych przedstawicielstw – ma wiele zalet jako miejsce organizacji targów branżowych. Problemem stolicy był przez lata brak odpowiedniej infrastruktury targowej; pod tym względem przegrywała zwłaszcza z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi, organizatorem Taropaku i Pakfoodu. Pojawienie się na mapie Warszawy na początku lat 2000. centrum konferencyjno-targowego Expo XXI stanowiło impuls do organizacji dużych imprez targowych i wystawienniczych. Jedną z nich są od 2009 r. Packaging Innovations – wystawa organizowana przez firmę easyFairs, gromadząca czołowe przedsiębiorstwa specjalizujące się w kreacji i produkcji opakowań.
Packaging Innovations są skierowane do menedżerów marki, menedżerów produktów, pracowników działów marketingu oraz właścicieli firm i – jak zgodnie podkreślało w tym roku wielu wystawców – idealnie trafiają w ich potrzeby. Choć pod względem powierzchni wystawienniczej imprezę, która zajęła tylko jedną halę Centrum Expo XXI, trudno porównywać z konkurencyjnymi poznańskimi targami, to dla wielu uczestników nie jest to wada, lecz zaleta: przez dwa dni trwania targów można bez pośpiechu zwiedzić wszystkie interesujące stoiska.
Formuła targów, którą organizatorzy dopracowywali od początku ich organizacji, pozostała niemal niezmieniona również w bieżącym roku. Przestrzeń wystawiennicza została więc podzielona na strefy tematyczne poświęcone: etykietowaniu, kodowaniu i znakowaniu (Labelling&Printing), pakowaniu, konfekcjonowaniu, przepakowywaniu i kontroli jakości (Co-packaging), opakowaniom logistycznym, zbiorczym, ochronnym i gotowym na półkę (Logispack), opakowaniom luksusowym (Luxpack) oraz – po raz pierwszy – opakowaniom bezpiecznym (Safetypack). W tej ostatniej strefie prezentowały się firmy, które w swej ofercie posiadają m.in. opakowania zabezpieczone przed niepożądanym otwarciem i utrudniające otwarcie przez dzieci, systemy zamykania oraz ponownego zamykania opakowań, opakowania dla substancji niebezpiecznych oraz zamknięcia dostosowane do wymagań pakowych produktu. Tradycyjnym elementem były również seminaria learnShops, podczas których specjaliści-praktycy z kilkunastu firm (DM System, Silny&Salamon, DS Smith, Studio DN, Multi Packaging Solutions) mieli okazję podzielić się swoją wiedzą na rozmaite tematy: od metod pakowania, przez ochronę prawną opakowań, ich wpływ na finanse firmy, projektowanie, tworzenie marki, aż po gospodarkę odpadami opakowaniowymi. Specjalnym punktem programu wykładów były warsztaty „Opakuj pięknie”, których uczestnicy w trakcie twórczej zabawy mieli okazję stworzyć od podstaw projekt opakowania – począwszy od pomysłu, przez grafikę, kształt, materiały, po zdobienie.
Na targach Packaging Innovations naturalnie nie mogło zabraknąć nowych rozwiązań w dziedzinie opakowań. Firmy prezentowały opakowaniowe innowacje w ramach Programu Innowacja; warunkiem dopuszczenia do niego było nowatorskie wykorzystanie materiałów lub ich zastosowanie. Stoiska z innowacyjnymi rozwiązaniami zostały specjalnie oznaczone, co ułatwiało ich lokalizację na mapie hali. Wśród prezentowanych rozwiązań znalazły się m.in.: innowacyjna masa klejąca SNAP-ON (tesa tape), druk Memjet (Reprograf), drukarka Colorworks C7500 (Epson Europe), opakowania na chusteczki higieniczne z transparentnym okienkiem (Granpak), etykiety Peel-Off, Shrink Sleeve oraz IML (Fano), systemy nawilżania powietrza (Sternal), materiał opakowaniowy będący następcą folii bąbelkowej (Techmat Systemy Pakowania), worek w kształcie słoika (Schur), a także głowica etykietująca Intrex 200+ (Intrex). Nie zabrakło również przykładów opakowań inteligentnych.
Organizatorzy targów przygotowali również Strefę Studenta, do której trafiły najciekawsze pomysły nowoczesnych opakowań wybrane w internetowym głosowaniu. Wyboru najlepszych spośród nich dokonało niezależne jury złożone z branżowych profesjonalistów. W tym roku główna nagroda trafiła w ręce Julii Karwasz (Opakowanie na kredki-piórnik).
Dobre oceny u wystawców
Po raz pierwszy w targach uczestniczyła firma Achilles Polska, która po zmianie strategii rozwoju i uruchomieniu wysokonakładowej produkcji pudełek typu wieko-denko zdecydowała się na wystawienie własnego stoiska. Oprócz wspomnianych pudełek twardych przedsiębiorstwo zaprezentowało również pudełka zamykane na magnes oraz wykonane z mikrofali kaszerowanej, a także swój sztandarowy produkt, czyli teczki i kuferki z szeroką gamą uszlachetnień druku. Dyrektor sprzedaży Aleksandra Emmanouilidou przyznaje, że było to interesujące i warte udziału wydarzenie, choć nie pozbawione słabości. Targi są małe, trwają krótko, nie obejmują weekendu i dlatego przyciągają najbardziej zdeterminowanych klientów. Niezbyt szczęśliwy był wybór terminu: 10 kwietnia przypada niedługo po świętach wielkanocnych, na dodatek to rocznica katastrofy smoleńskiej.
Targowym debiutantem była również firma Atlas Global Solutions – znana dotychczas pod nazwą Atlas Box & Crating – dostawca szerokiej gamy opakowań piankowych, tekturowych i air paq w różnych kształtach i rozmiarach, a także dystrybutor opakowań membranowych. Katarzyna Warszawska przyznaje, że stoisko firmy cieszyło się dużym zainteresowaniem gości targowych, którzy mogli m.in. zobaczyć krótki pokaz napełniania air-paq. Chętni mieli również możliwość przejścia przyśpieszonego kursu obsługi urządzenia pompującego i podjęcia próby samodzielnego napełnienia tego produktu. Również inne artykuły, prezentowane na naszym stanowisku – takie jak wypełniacze z pianki PE, PU czy też opakowania membranowe – wzbudziły zainteresowanie gości. Z niejednym z nich mieliśmy już kontakt po zakończeniu targów – podkreśliła.
Elwira Borowczak, specjalistka ds. marketingu w firmie Bech Packaging, pozytywnie oceniła przebieg imprezy i debiut jej firmy w roli wystawcy. To doskonała platforma do zaprezentowania nowości w branży opakowaniowej i nowych trendów w tej dziedzinie na krajowym rynku. Były to dwa bardzo intensywne dni wypełnione spotkaniami, ciekawymi rozmowami, wymianą cennych uwag na temat kondycji branży opakowaniowej w kraju i w Europie Wschodniej – przyznała. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się nowości firmy, czyli linia opakowań na kosmetyki z serii Milano i Venus, a także koncepcyjne opakowania w formie mockupów 3D pokazujące skalę możliwości technologicznych i projektowych przedsiębiorstwa. Po warszawskich targach liczymy na umocnienie pozycji w kraju i krajach ościennych, dlatego wszystkie spotkania z dotychczasowymi i potencjalnymi klientami traktujemy jako niezwykle cenne.
Grzegorz Moch, business solution account manager w polskim oddziale firmy Epson Europe B.V., ocenił premierową obecność firmy w roli wystawcy jako bardzo udaną. Pokazaliśmy m.in. atramentowe urządzenia (TM-C3500) do druku kolorowych etykiet i kuponów z szybkością 103 mm/s, np. bezpośrednio w supermarkecie czy w osiedlowym sklepie. Jest to doskonałe narzędzie do różnych akcji lojalnościowych czy promocyjnych – drukować można etykiety samoprzylepne na towary czy też np. kupony rabatowe dla klientów. Odwiedzający stoisko mieli wiele pomysłów, jak wykorzystać te urządzenia, a także dopytywali się o szczegóły techniczne, by poznać ograniczenia. Rozmowy zaowocowały kilkunastoma kontraktami sfinalizowanymi po targach. Na pewno pojawimy się na targach za rok.
Marcin Jaku
boszczak, dyrektor sprzedaży i marketingu w firmie Karl Knauer, także bardzo pozytywnie wypowiedział się na temat kwietniowej edycji targów i ocenił je jako „prawdopodobnie najlepszą branżową imprezę odbywającą się w Polsce”: Tej wystawy nie rozwadniają przypadkowi gapie; Packaging Innovations są jak dobry koncentrat wysokiej jakości, zapewniając możliwość spotkań z obecnymi i potencjalnymi klientami oraz dostawcami, którzy często odwiedzali nasze stoisko. Karl Knauer skupił się na prezentowaniu oferty materiałów reklamowych, którą po okresie stagnacji zamierza ponownie rozbudowywać. Tegoroczne inwestycje, m.in. w maszynę drukującą, klejącą i do wklejania notesików w sztywne okładki, mają pomóc polskiemu oddziałowi włączyć się ponownie do walki o klienta. Dlatego na stoisku reklamowane były przede wszystkim bloczki kartkowe na paletkach, bloczki zadrukowane bez palet, notesy samoprzylepne oraz notesy w twardych oprawach.
Firma Tomra Orwak Polska pokazała urządzenia do zmniejszania objętości odpadów; tegoroczne targi były również okazją do zapoznania się z nową linią produktów – rodziną belownic ORWAK POWER. Wszystkie urządzenia wyprodukowano z zastosowaniem unikalnego rozwiązania – Black Star Technology, dzięki czemu są one jeszcze bardziej wydajne, szybsze i łatwiejsze w obsłudze niż jakiekolwiek inne dostępne na rynku, co zauważyło wielu odwiedzających. Szczególnym zainteresowaniem na naszym stoisku cieszył się model ORWAK POWER 3420, który umożliwia produkcję beli w ciągu 24-sekundowego cyklu, a nie jest to jego jedyny walor – mówił Marcin Cuper, dyrektor handlowy, Tomra Orwak Polska. – Modele belownic wyprodukowane z zastosowaniem Black Star Technology, gdzie cylindry umieszczone są na dole, mają mniejsze rozmiary bez utraty parametrów wydajnościowych i bezpieczeństwa pracy, a nawet większą efektywność i mniejsze zużycie energii. Z kolei mniejszy rozmiar urządzenia, a szczególnie wysokość, zapewniają jego łatwiejszy transport i możliwość umieszczenia w miejscach o ograniczonej wysokości. Bele wytwarzane w urządzeniach mają większą gęstość i wytrzymałość oraz rozmiar optymalny i wygodny w transporcie.
Firma Reprograf pokazała urządzenia do cyfrowego druku etykiet kolorowych na roli dla małych/średnich zmiennych nakładów: drukarkę Vortex 850/851R w opatentowanej atramentowej technologii Memjet oraz drukarkę laserową Any001 koreańskiego producenta Anytron Valloy.
Po raz trzeci na Packaging Innovations wystawiła się firma Silny & Salamon i – jak powiedział Waldemar Salamon – bieżąca edycja tradycyjnie minęła w atmosferze wytężonej pracy. Nasze stoisko odwiedziła wyjątkowo duża liczba gości. Jesteśmy bardzo zadowoleni z obecności na tej wystawie. Szczególne zainteresowanie gości stoiska wzbudziło innowacyjne urządzenie z optycznym systemem liczenia bardzo drobnych produktów. Precyzję i dokładność w połączeniu z prostym systemem pakowania w estetyczne woreczki doceni wiele branż: elektroniczna, elektrotechniczna, zaopatrzenia medycznego, ale także nasiennicza (możliwość liczenia nasion). Duży nacisk kładliśmy na rozwiązania naszego partnera – firmy APS Autobag. Pokazaliśmy m.in. maszynę PS125, niezwykle proste urządzenie pakujące w gotowe worki, z możliwością nadruku informacji na opakowaniu bezpośrednio z panelu operatora – dodaje Wojciech Salamon. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również urządzenia do zabezpieczania pakowanych produktów wypełniaczami z nadmuchiwanej folii oraz z papieru.
Firma Masterchem, producent opakowań i preform PET na wyroby kosmetyczne, spożywcze, farmaceutyczne i chemiczne, pokazała na targach część swojej bogatej kolekcji produktów. Trzy spośród prezentowanych opakowań trafiły do programu Innowacja: ułatwiające dozowanie nowe opakowania w rodzinie oral care o pojemności 250 i 500 ml z kompatybilnymi zakrętkami; opakowania grubościenne o wysokiej przezroczystości i grubości typowej dla szkła, w postaci 30-ml buteleczki z gwintem 18/415 i 50-ml słoika 53/400, produkowane w technologii ISBM; oraz nowe opakowania pod dozowniki pianotwórcze: 150- i 250-ml butelki pod pompki typu FOAM. Firma zaprezentowała również opakowania typu softener o pojemności 3000 i 4000 ml z szerokim gwintem i innowacyjnym chwytem unikalnym w technologii PET. Uzupełnieniem były słoiki typu Pilljar z zamknięciami nakręcanymi w miejsce zatrzasku, a także szeroka gama słoików o pojemnościach od 50 do 8000 ml. Targi bardzo udane, choć uważamy, że w niezbyt fortunnym terminie: zbyt wcześnie po Wielkanocy. Mogłyby potrwać nawet trzy dni, w większym odstępie czasu między świętami – wówczas zainteresowanie mogło być jeszcze większe – ocenia Piotr Wasilewski z firmy Masterchem.
Firma Intrex, dostawca urządzeń do znakowania i etykietowania oraz druku i kontroli wizyjnej, od lat znajduje się wśród wystawców targów Packaging Innovations. W tym roku w Warszawie zaprezentowaliśmy nasz autorski system etykietujący SET 1101+, który doskonale sprawdza się podczas etykietowania produktów cylindrycznych. Zainteresowanie wzbudziły również najoszczędniejsze na rynku drukarki atramentowe i termotransferowe angielskiej firmy Domino, której jesteśmy wyłącznym dystrybutorem – podkreśla Katarzyna Kowalczykowska, specjalistka ds. public relations. – Cieszymy się, że z roku na rok stoisko Intrex odwiedza coraz więcej osób zainteresowanych naszymi produktami. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny mogliśmy być częścią tego wspaniałego wydarzenia, dlatego z pewnością w przyszłym roku również pojawimy się na targach Packaging Innovations.
Mariusz Jasionek, menedżer ds. rozwoju biznesu w firmie Brother: Jesteśmy zadowoleni z udziału w targach i zamierzamy uczestniczyć w ich kolejnej edycji. W tym roku stoisko firmy Brother odwiedziła duża liczba gości, którzy byli zainteresowani naszą ofertą drukarek etykiet, albowiem w trakcie targów skupiliśmy się na prezentowaniu tej grupy urządzeń. Firma pokazała modele drukarek etykiet z serii QL i P-touch. Dużym zainteresowaniem cieszyła się nasza oferta promocyjna na urządzenia QL-710W, będące termicznymi drukarkami etykiet klasy biurowej. Zwiedzający zwracali również szczególną uwagę na stacjonarne bezprzewodowe drukarki etykiet P-touch P750W, oferujące obsługę sieci bezprzewodowej oraz technologię NFC.
Kamila Krauze z firmy Bericap doceniała możliwość prezentacji nowych produktów na targach i liczbę odwiedzających stoisko producenta, za główny minus organizatorów uznając niezdolność poradzenia sobie z korkami tworzącymi się w okolicy, zwłaszcza w godzinach popołudniowych. Bericap położył główny nacisk na zaprezentowanie nowych produktów dla rynku HOD, mlecznego, napojowego oraz płynnej żywności. Pokazaliśmy nowe propozycje zamknięć sportowych 2- i 3-częściowych, zamknięcia o zmniejszonej wadze do produktów typu soki i mleko, zamknięcia do produktów typu ketchup, musztarda, majonez oraz zastosowane w nich rozwiązanie zaworu TPE w kilku konfiguracjach twardości i nacięć otworu wylewowego, zamknięcie 2-komponentowe o zmniejszonej wadze do 5-galonowych butli z wodą przeznaczonych do użytku domowego i biurowego itp.
Zofia Górzyńska reprezentująca firmę RK Technology podkreśla, że kwietniowe targi były udane, zwłaszcza z uwagi na wielu zwiedzających, których zainteresowała oferta przedsiębiorstwa, co już teraz zaowocowało podpisaniem kilku umów sprzedaży. Firma pokazała dwie przewijarki etykiet: RK ECO i RK PD. Pierwsza jest kompaktowym urządzeniem do przewijania i wykrawania etykiet samoprzylepnych o dużych możliwościach; RK PD to wysokiej klasy przewijarka do etykiet samoprzylepnych, z możliwością jej rozbudowy o sekcje wykrawające, laminowanie, arkuszowanie oraz stacje drukująco-lakierujące i inne. Targi spełniły nasze oczekiwania i mamy nadzieję, że będziemy mieli okazję wystawić się również w trakcie kolejnych edycji.
Hanna Adamczak z fi
rmy Netbox Polska, specjalizującej się w projektowaniu i produkcji opakowań jednostkowych z tektury litej oraz kaszerowanej wykonanych techniką druku offsetowego, a także opakowań zbiorczych wykonanych techniką druku fleksograficznego, zaliczyła swój debiut na targach Packaging Innovations do bardzo udanych. Nasze stoisko cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem – goście towarzyszyli nam od pierwszej do ostatniej minuty trwania imprezy. W tym czasie mieli okazję zapoznać się z naszą ofertą, a także podzielić się z nami swoimi potrzebami związanymi z opakowaniami. To właśnie z myślą o nich przygotowaliśmy wzorniki produktowe składające się z blisko 30 najróżniejszych opakowań. Z całą pewnością możemy stwierdzić, że uczestnictwo w targach umocniło wizerunek firmy Netbox jako wiarygodnego i solidnego partnera biznesowego.
W tegorocznych targach wzięła udział także firma Plastique, czołowy europejski producent opakowań termoformowanych. Iwona Matlok (Kierownik Rozwoju Sprzedaży) ocenia, że stoisko odwiedziła duża liczba potencjalnych klientów, spośród których większość interesowała się innowacyjnością termoformowanych opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych z uwzględnieniem opcji recyklingu, jak i minimalnego wpływu opakowań na środowisko naturalne. Dodatkowym zainteresowaniem cieszyły się opakowania z termoformowanej pulpy celulozowej (Fibrepak), wykonane z ekologicznych, biodegradowalnych mas celulozowych nadających się do recyklingu i kompostowania –mówi Iwona Matlok, która przyznaje również, że poznańska firma już zarezerwowała stoisko na przyszły rok.
Firma EyeC GmbH, czołowy producent i dostawca systemów inspekcji wizyjnej, po raz drugi zaprezentowała swoją ofertę na targach Packaging Innovations. Wśród promowanych urządzeń zalazły się najnowsze produkty firmy, m.in.: pierwsza w świecie pełna integracja systemu Proofiler Graphic z ESKO Automation Engine, które pozwala na automatyzację procesu inspekcji plików PDF; system inspekcji wizyjnej EyeC Inline Inspector 2.0 instalowany na maszynach drukujących Manroland do inspekcji arkuszy do B1 z pełną prędkością; oraz system inspekcji wizyjnej EyeC Print 1000 Twin Inspect instalowany na maszynach drukujących KBA do inspekcji arkuszy do formatu B1 z pełną prędkością. To jedna z najlepszych imprez branżowych w Polsce. Jesteśmy usatysfakcjonowani stopniem zainteresowania zwiedzających naszymi systemami. Ich odbiorcami są m.in. fleksograficzne drukarnie wąsko- i szerokowstęgowe oraz producenci opakowań w technologii offsetowej, którzy byli licznie reprezentowani na targach. Co więcej, nasza autorska technologia jest innowacyjna, zatem obecność EyeC doskonale wpisała się w charakter targów – ocenił Marcin Weksler z EyeC Polska.
Pozytywne oceny wystawili targom również inni wystawcy, wśród których nie zabrakło firm takich jak: Adam's, Allbag, Aniflex, Buehnen, Coffee Service, Coleman, DM System, Elremet, EyeC, Fano, Granpak, Heinz Glass, Interbag, ITW Foils (z gościnnym udziałem HPP Solutions), Maga, Rajapack, Silgan Metal Packaging, Sternal, tesa tape, Unilogo, Zechini Gra-For S.R.L.