Polska nadaje tempo rozwojowi rynku opakowań giętkich w Europie
14 Jul 2015 14:09
Jak wynika z danych dotyczących europejskiego rynku opakowań giętkich, które opublikowała firma konsultingowa PCI Films Consulting, zapotrzebowanie na opakowania tego typu w Polsce wzrosło w 2014 r. o 5%. Jest to wynik tym bardziej godny odnotowania, że średnia dla krajów całej Europy wyniosła 1,4%. Innymi krajami, które mogą pochwalić się ponadprzecięt-nymi wzrostami, były Turcja, Czechy, Słowacja oraz Rumunia.
Paul Gaster – autor raportu, z którego pochodzą podane liczby – tak komentuje jego wyniki: „Już drugi rok z rzędu na europejskim rynku opakowań giętkich obserwujemy tylko pojedyncze przypadki presji inflacyjnej, zaś wskaźniki wzrostu konsumpcji w większości europejskich krajów nie są gorsze niż te z lat poprzedzających. To jednak Polska wyróżnia się jako główny rynek, na którym zapotrzebowanie rośnie w szybkim tempie, wzmacnianym przez duży popyt wewnętrzny oraz niosącą korzyści koncentrację na eksporcie zapakowanej żywności.”
Przemysł opakowań giętkich w Polsce osiągnął nadzwyczajny sukces w efekcie wspierania przez państwo wewnętrznych inwestycji bezpośrednich, dokonywanych w ostatnich latach przez międzynarodowe koncerny spożywcze. Szukają one zysków na rozwijających się rynkach pakowanej żywności w krajach Europy Wschodniej i oszczędności zapewnianych przez –niższe niż na Zachodzie – koszty produkcji w Polsce. Wspiera ich w tym nowoczesny rodzimy rynek opakowań giętkich, na którym główną rolę odgrywają czołowi producenci zarówno globalni – tacy jak Amcor, Constantia i Mondi, jak i lokalni – np. firma Alupol.
Raport firmy PCI skupia się również na ocenie głównych trendów, które napędzają rozwój zapotrzebowania na opakowania giętkie w Europie. Jednym z najbardziej perspektywicznych odbiorców takich opakowań jest obecnie sektor producentów kawy, który korzysta ze zmieniających się nawyków w spożyciu napojów. O ile ilość kawy wypijanej przez konsumentów na większości lokalnych rynków nie zmienia się znacząco, a nawet delikatnie spada, o tyle pojawienie się nowych sposobów picia czarnego napoju napędziło wzrost zapotrzebowania na opakowania giętkie. Przykładami pozytywnego trendu są rosnąca popularność urządzeń do zaparzania kawy w torebkach i kapsułkach, które wykorzystują aluminiowe wieczka lub giętkie opakowania zewnętrzne; częstsze wykorzystanie pionowych maszyn pakujących VFFS do pakowania kaw ziarnistych; a także upowszechnienie torebek uzupełniających z tworzyw sztucznych z kawą instant.
W 15. edycji swego raportu na temat europejskiego rynku PCI podkreśla, że rynek opakowań giętkich o wartości 12,9 mld dolarów pozostaje jednym z największych i najbardziej rozwiniętych w skali świata, stanowiąc ok. 20% globalnej całości. W 2014 r. zapotrzebowanie na opakowania giętkie w Europie Zachodniej wzrosło o 1,2%, podczas gdy dotychczasowy szybki rozwój w krajach Europy Wschodniej spadł o połowę w rezultacie gwałtownego zahamowania popytu w Rosji, a zwłaszcza na Ukrainie.
Wybiegając w przyszłość PCI przewiduje, że rynek opakowań giętkich w 2015 r. powinien zanotować nieznaczne wzrosty w Europie Zachodniej w efekcie wzrostu popytu na żywność w krajach wychodzących z kryzysu ekonomicznego (głównie w południowych rejonach kontynentu). Nie będzie on jednak odczuwalny w całej Europie, ponieważ należy spodziewać się dalszego spadku – do poziomu poniżej 1% – na wschodzie z uwagi na sytuację w Rosji i na Ukrainie. Zdaniem PCI w latach 2014-2019 średnia roczna stopa wzrostu wyniesie 2%, co oznacza, że w 2019 r. rynek opakowań giętkich powinien osiągnąć wartość 14,2 mld euro.
Na podstawie informacji PCI opracował TK