Rynek opakowań szklanych 2014-2020: prognoza
14 Jul 2015 14:09
Firma badawcza Transparency Market Research opublikowała nowy raport zatytułowany „Rynek opakowań szklanych – analizy, wielkość, udziały, rozwój, trendy i przewidywania na rynku globalnym 2014-2020”. Wynika z niego, że światowy rynek opakowań ze szkła w 2013 r. był wyceniany na 40,32 mld dolarów i do 2020 r. osiągnie wartość 55,24 mld dolarów, rozwijając się w ocenianym okresie w tempie 4,6% CAGR (skumulowanej rocznej stopy wzrostu). Szacowana wielkość rynku w 2013 r. pod względem wolumenu szkła zużytego na produkcję opakowań wyniosła 54 246 800 ton.
Butelki szklane o ciemnym zabarwieniu są często stosowane w opakowaniach piwa, ponieważ brązowe szkło lepiej odbija promienie ultrafioletowe. Dzięki temu spada ryzyko pojawienia się niepożądanych zmian chemicznych w zawartym w piwie chmielu i powstania napoju, który w języku angielskim nieprzypadkowo jest określany jako „skunky beer” (z uwagi na „skunksowy” aromat). Jak przekonują analitycy, wzrost globalnej konsumpcji piwa będzie jednym z głównych czynników napędzających rozwój rynku opakowań szklanych. Kolejnym ma się stać bardziej powszechny dostęp do opieki zdrowotnej, prowadzący do częstszego użycia szklanych butelek na leki z uwagi na ich sterylność i możliwość wielokrotnego odzysku. Czynnikiem hamującym będzie za to rosnąca popularność tworzyw sztucznych, które znajdują coraz więcej zastosowań w branży opakowaniowej. Obserwatorzy rynku liczą jednak, że preferencje klientów chętniej sięgających po żywność, napoje i środki chemiczne zapakowane w szklane naczynia zapewnią nowe szanse dla rozwoju rynkowego w najbliższej przyszłości.
Napoje alkoholowe (z wyłączeniem piwa) stanowiły w 2013 roku największy segment rynkowy zużywający opakowania szklane, z ponad 40% udziałem w globalnej sprzedaży. On też ma się najszybciej rozwijać w objętych prognozą latach 2014-2020, wyprzedzając segment piw. Dynamika rynku opakowań szklanych na napoje alkoholowe i piwa jest jednak bardzo płynna, dlatego w miarę zmian we wzorcach konsumpcji spodziewana jest nieznaczna dominacja jednych lub drugich. Także farmaceutyki powinny przyczynić się do rozwoju rynku z uwagi na
większe od przeciętnego zapotrzebowanie na opakowania szklane w kolejnych kilku latach.
Pod względem geograficznym największym rynkiem na opakowania szklane jest region Azji i Pacyfiku (ponad 35% udziału w rynku w 2013 r.). Rosnący poziom zasobów rozporządzalnych przez tamtejszych konsumentów powinien podnieść poziom zużycia napojów alkoholowych. Reszta świata także powinna zaznać znaczącego zwiększenia sprzedaży takich opakowań, głównie z uwagi na rosnącą konsumpcję alkoholi.
Rynek opakowań szklanych jest silnie rozdrobniony; sześć czołowych firm posiadało na nim w 2013 r. blisko 35% udziału. Firmy takie jak: Ardagh Group, Gerresheimer AG, Owens-Illinois Inc., Saint-Gobain SA, Vetropack Holding AG oraz Vidrala SA są siłą napędową rynku światowego. Inne firmy w rodzaju Hindusthan National Glass & Industries Ltd., Piramal Glass, Koa Glass Co. Ltd., Heinz-Glas GmbH, Wiegand-Glas GmbH i Vitro Packaging Inc. są mniejszymi, ale bardzo dynamicznymi producentami opakowań szklanych. Poza nimi w różnych regionach geograficznych operuje duża liczba małych i średnich przedsiębiorstw.
Na podstawie informacji Transparency Market Research opracował TK