Najnowsze trendy i innowacje w projektowaniu opakowań kosmetyków kolorowych
27 Feb 2017 14:16

BADANIA I ROZWÓJ: Najnowsze trendy i innowacje w projektowaniu opakowań kosmetyków kolorowych; Anna Binda; STRESZCZENIE: Na polskim rynku każdego roku pojawiają się tysiące nowych produktów kosmetycznych. Część z nich stanowi odmianę innych, powszechnie znanych konsumentom. Czasami modyfikacji podlega sam produkt, częściej jednak tylko jego opakowanie. Jedynie dogłębnie znając sytuację panującą na rynku oraz preferencje konsumentów jesteśmy w stanie sprostać ich oczekiwaniom dotyczącym produktów, a co się z tym wiąże, także ich opakowań. W związku z tym warto przyjrzeć się trendom w projektowaniu opakowań, jakie można obecnie dostrzec na rynku kosmetycznym. Uwaga zostanie skoncentrowana na segmencie kosmetyków kolorowych, w którym kreatywność, innowacja oraz dostosowanie się do trendów są współcześnie dominujące i najbardziej zauważalne. Analizując branżę kosmetyczną funkcjonującą na polskim rynku oraz trendy, jakie współcześnie dominują, można zauważyć, że czerpie ona pomysły z najnowszych odkryć, dokonywanych w innych dziedzinach przemysłu. Bardzo często są one dla nas całkowicie zaskakujące, bowiem zostają zaczerpnięte z architektury oraz przemysłu motoryzacyjnego. Ponadto proces projektowania nowych opakowań został dostosowany do błyskawicznego tempa tworzenia ich prototypów, co umożliwia poznanie dokładnego kształtu i rozmiaru opakowania już we wczesnym stadium projektowania. IN ENGLISH: The latest trends and innovations in designing packaging of colour cosmetics; ABSTRACT: Every year on the Polish market thousands of new cosmetic products appear. Some of them are only variations of other cosmetics,  commonly known to consumers. Sometimes the product  has been modified, but more often just its packaging has been changed. Only  the depth knowledge of the situation on the market and consumer preferences, allows us to meet their expectations regarding products as well as their packaging. Therefore, it is worth to look closer at trends in designing  packaging that can currently be seen on the cosmetic market. Our attention will be focused on the colour cosmetics segment, where creativity, innovation and adaption to trends are nowadays dominant and the most noticeable. While analysing the cosmetics industry that functions on the Polish market and the trends dominating today it is easy to notice that it draws ideas from the latest discoveries in other fields of industry. These ideas are very often completely surprising for us, as they can be taken from the architecture or the automotive industry. Moreover, the process of designing new packaging has been adapted  to the rapid pace of creating their prototypes, what allows us finding out at an early design stage what the exact shape and size of the package is.

Każdy wytwórca wytwarzający jakiekolwiek dobra musi pamiętać o tym, że handlowy sukces jego produktów zależy nie tylko od ich jakości, ceny czy wyglądu. Bardzo ważne jest też to, w jaki sposób zachęci konsumentów detalicznych do zakupu swoich wyrobów poprzez dobór atrakcyjnego opakowania. Obecnie najpopularniejsze są opakowania z tworzyw sztucznych, które są względnie najtańsze i zarazem łatwe do zaprojektowania pod konkretne artykuły. Bardzo atrakcyjnie prezentują się opakowania kosmetyczne, zwłaszcza najlepszych marek. Znani projektanci prześcigają się w tworzeniu całych linii kosmetyków, a odpowiednio dobrane opakowania tylko podkreślają ich charakter i niejednokrotnie stanowią małe dzieła sztuki. W przypadku kosmetyków kolorowych, do których zaliczamy: lakiery do paznokci, podkłady, pudry, szminki, cienie do powiek, maskary, błyszczyki, róże do policzków itp. dominują oryginalne, a zarazem atrakcyjne opakowania, które podobnie jak flakony perfum zdobią nasze półki. 

Poza wspomnianą atrakcyjnością opakowania kosmetyków kolorowych w porównaniu z flakonami perfum charakteryzują się większą innowacyjnością. Trudno bowiem pokusić się o innowacyjne posunięcia w odniesieniu do perfum. Producenci perfum muszą zatem przede wszystkim zaprojektować flakon tak, by zwracał uwagę potencjalnych konsumentów. Z kolei producenci kosmetyków kolorowych stoją przed większymi projektanckimi wyzwaniami. Opakowanie ich produktów poza tym, że powinno wyglądać atrakcyjnie, to dodatkowo ma za zadanie chronić wartość tego, co znajduje się wewnątrz. Poza tym opakowanie musi wyglądać na tyle efektownie, by wśród wszystkich innych przykuwało nasz wzrok i skutecznie zachęcało do kupna. Innowacje zatem w zakresie tego typu opakowań są jak najbardziej oczekiwane i wręcz wskazane, jeżeli producent chce zaistnieć na rynku i osiągać wysokie zyski ze sprzedaży. 

Producenci są świadomi tego, że muszą wykazywać się kreatywnością przy projektowaniu opakowań do swoich produktów. Doskonałym tego dowodem są pojawiające się z roku na rok coraz bardziej niezwykłe opakowania, które zaskakują nas innowacyjnością oraz niejednokrotnie bajkowym wręcz wyglądem. Bardzo dobrym przykładem jest firma RPC beauté Thornaby, która opatentowała innowacyjny pomysł na opakowanie dla szminek (rys. 1). 

Oferuje ono unikalną funkcjonalność oraz dekorację, a proces produkcji jest prostszy i mniej kosztowny. Nowy pomysł nazwany Reveal jest zaprojektowany, aby spełnić wszystkie kryteria producentów kosmetyków, włączając w to wygodę użytkownika, a także nowe możliwości znakowania. Jednak najważniejszą innowacją jest mechanizm wykręcania pomadki. W miejsce tradycyjnej metody wprowadzono nowy projekt: płaszcz (osłonka) szminki chowa się, odsłaniając masę. Metoda ta ma na celu wprowadzenie maksymalnej stabilizacji zarówno dla konsumentów, jak i dla linii produkcyjnych – zadowolenia na obu końcach łańcucha dostawczego. Dodatkową korzyścią, której nie oferują zwyczajne opakowania jest fakt, że ujawniający mechanizm nie jest skonstruowany w formie spirali, co pozwala uzyskać gładką powierzchnię zewnętrzną, będącą doskonałym miejscem na zdobienia wybrane przez konkretną firmę. Zdobienia te pozwolą utożsamić produkt z konkretną firmą. Firma uważa, że produkcja tego opakowania pochłania mniej funduszy, ponieważ Reveal zawiera mniej komponentów, co ułatwia montaż i upraszcza w znacznym stopniu produkcję. Nowe opakowanie zaproponowane przez RPC beauté Thornaby niewątpliwie będzie miało wpływ na przemysł kosmetyczny, a liczne zalety innowacyjnego opakowania zostaną szybko rozpoznane przez producentów kosmetyków.

Pisząc o opakowaniach szminek warto podać jeszcze jeden bardzo dobry przykład, a mianowicie nowoczesnego opakowania na pomadkę – 3 w 1 (rys. 2). Lightlips to najnowszy patent Roberta Du Greniera, Brada Levy oraz Judy Levy.

Jest to rodzaj miniaturowej latarki, działającej na litowe baterie, osadzonej w opakowaniu pomadki. Aby wydobyć promień światła, wystarczy przycisnąć guziczek. Następnie wystarczy zerknąć do malutkiego okrągłego lusterka umieszczonego na 

górnej powierzchni pokrywki. Ponieważ światło wydobywa się spod powierzchni tubki i płynie wzdłuż ścianek szminki, konsumentki mogą przeglądać się podczas nakładania szminki.

Współcześnie coraz częściej zdarza się, że również pudry oraz podkłady do twarzy są umieszczane w opakowaniach, które mogą być traktowane jako istne dzieła sztuki. Za przykład może posłużyć puder firmy Estée Lauder (rys. 3).

Piękna puderniczka przygotowana przez markę to dowód na to, że nie tylko zawartość się liczy, ale także opakowanie. Złote zdobienia z czerwonymi elementami wyglądają tak, jakby były zaczerpnięte z kosmetyczek średniowiecznych dam dworu. Misterność wykonania opakowania tego pudru sprawia, że nie jest on już tylko naszym kosmetycznym niezbędnikiem w torebce, ale także prawdziwą ozdobą. 

Można zauważyć, że na sklepowych półkach pojawia się coraz mniej podkładów w plastikowych tubkach. Większość jest umieszczana w szklanych buteleczkach z pompką, dzięki czemu nacisk po raz kolejny zostaje położony na wygodę w użytkowaniu. Co więcej, szklane buteleczki są zdecydowanie bardziej estetyczne, dzięki czemu lepiej prezentują się na półce. Z kolei w przypadku pudrów w kamieniu trudno znaleźć obecnie taki, który byłby umieszczony w opakowaniu niewyposażonym w lusterko. Konsumenci zwracają bardzo dużą uwagę na funkcjonalność, z racji czego producenci dążą do tego, by podnosić jej poziom w sferze opakowań.

Na zakończenie warto poświęcić uwagę lakierom do paznokci, w obrębie których obecnie można zaobserwować również wiele innowacji. Przykładem jest firma Estée Lauder, która wypuściła na rynek niezwykły lakier, powiększający płytkę paznokcia. Co więcej, ma on właściwości nawilżające. Jego opakowanie niewątpliwie przykuwa wzrok. Nakrętka owego lakieru jest złota, a co za tym idzie, kojarzy nam się z luksusem i bogactwem. 

Jak widać na rys. 4, lakier jest umieszczony w opakowaniu o kształcie geometrycznym, który ma moc przykuwania uwagi potencjalnych konsumentów. Co więcej, nakrętka jest metalowa, a co za tym idzie, również skutecznie zwraca naszą uwagę. Dzięki temu lakier wydaje nam się jeszcze bardziej luksusowy. Niewątpliwie efekt nie zostałby osiągnięty, gdy-by nakrętka była przykładowo biała i przede wszystkim plastikowa. Na rynku funkcjonuje również coraz więcej lakierów umieszczanych w butelkach o kształcie stożkowatym, które podobnie jak te o geometrycznym czy owalnym są najczęściej wybierane przez konsumentów. 

Poza innowacyjnymi formułami działania lakierów do paznokci, często nietypowymi kształtami butelek, jak również innymi zewnętrznymi elementami mającymi ogromną siłę zachęcania nas do kupna nie sposób nie zauważyć, że współcześnie przykuwają nasz wzrok również ich kolory. Poza kolorami tradycyjnymi możemy spotkać wiele nietypowych barw lakierów, które ożywiają sklepowe półki, a także zachęcają nas do ich zakupu. 

Wiceprezes działu zajmującego się projektowaniem opakowań w firmie Estée Lauder – Gary Korba wychodzi z założenia, że trendy w opakowaniach kosmetyków coraz bardziej będą zmierzać w stronę praktyczności, klarowności, jak również wysokiej jakości. Według niego efekt taki można uzyskać głównie przez zastosowanie bezbarwnych materiałów w produkcji pojemników grubościennych. Ponadto, jak uważa G. Korba, można łączyć przezroczyste materiały z innymi.

Postępy, jakie dokonują się w technologii, polegające na łączeniu grubowarstwowego, jak również bezbarwnego tworzywa ze szkłem umożliwiły uzyskanie efektu trójwymiarowego w opakowaniu kosmetyków (podwójne ściany w pojemnikach i/lub nakrętkach, osłony zewnętrzne w opakowaniach). Szklany polimer, tzw. eastmana znajduje coraz większe zastosowanie w grubościennych, przezroczystych butelkach, nakrętkach, jak również słoiczkach. Poza technologią nie sposób nie wspomnieć również o postępach, jakie dokonują się w dziedzinie etykiet widniejących na opakowaniach. Obecnie możemy spotkać różnego rodzaju przezrocza, m.in. lustrzane, matowe czy nadające lśniący wygląd. Prócz tego, że mogą one stanowić dla siebie alternatywę, to dodatkowo bardzo często wzajemnie się uzupełniają. 

Opakowania kosmetyków kolorowych poza tym, że chronią to, co znajduje się wewnątrz, również przykuwają nasz wzrok dzięki swej atrakcyjności. Bardzo często samo opakowanie jest dla nas ważniejsze niż to, co znajduje się w środku. Możemy je bowiem powtórnie wykorzystać, jak przykładowo puderniczkę zaprezentowaną na rys. 3. Na przykładzie opakowań zarówno kosmetyków kolorowych, jak i perfum widać, jak silnie opakowanie oddziałuje na percepcję potencjalnych konsumentów. 

Literatura:

1. Bochner K. [Dok. elektr.] wiadomoscikosmetyczne. pl (2012).

2. Bonner A. (2009). Packs should adapt as consumers change. Packaging News nr 12/09

3. Opakowania kosmetyczne- trendy następnego dziesięciolecia. [Dok. elektr.] www.chemiaibiznes.com.pl (2010)

4. Oprawka do szminek inna niż wszystkie. [Dok. elektr.] opakowania.com.pl (2011)

5. Pietrucha B. [Dok. elektr.] www.biotechnologia.com.pl (2008)

6. Rosner-Klimchuk M. (2010). Trends in packaging design. Packaging World nr 09/10

7. Wawrzkiewicz M. (2009). 20 najlepszych projektów z ostatnich pięciu lat. 2+3 D nr III/20