Tegoroczna gala wręczenia nagród Glassberies Design Awards odbyła się 7 czerwca w Barcelonie, we wnętrzach Casa Milá, perełki sztuki architektonicznej zaprojektowanej przez Antonio Gaudiego. Nie po raz pierwszy duże powody do satysfakcji mieli polscy studenci wzornictwa przemysłowego, w których ręce trafiły dwie z trzech głównych nagród konkursowych.
BA Glass, firma zajmująca się produkcją opakowań szklanych dla przemysłu spożywczego, od kilku lat z powodzeniem organizuje konkurs dla młodych projektantów z europejskich uczelni, tworząc nowe koncepcje opakowań szklanych. Impreza służy promocji hiszpańskich i zagranicznych studentów zajmujących się projektowaniem, zachęcając ich do przedstawiania oryginalnych prac, które będą przygotowane z poszanowaniem spójnej tożsamości, kreatywności, innowacji i zrównoważonego rozwoju.
Partnerem 7. już edycji konkursu została – na zaproszenie organizatora, producenta opakowań szklanych BA Glass – firma Smurfit Kappa i to właśnie tam wymyślono zadanie dla uczestników, polegające na zaprojektowaniu szklanej butelki dla rynku win stołowych jako opakowania pierwotnego oraz pudełka z tektury falistej w funkcji opakowania wtórnego. Zadaniem młodych projektantów było przygotowanie koncepcji, w której oba opakowania tworzą spójną całość nadającą się do wprowadzenia do obrotu.
Na konkurs prace nadesłało ponad 200 studentów z 11 europejskich szkół wyższych; do dalszego etapu skierowano 139 zgłoszeń. Oceną projektów zajęło się jury złożone z przedstawicieli firm: BA Glass, Smurfit Kappa, Sogrape, Freixenet, Concept Emballage oraz projektantka Rita Rivotti.
Najpierw teoria...
Zanim ze sceny w audytorium Casa Milá padły nazwiska laureatów, zaproszeni goście mieli okazję wysłuchać kilku interesujących prelekcji.
Prelekcja Joany Carravilla „Zachowania klientów w epoce cyfryzacji” skoncentrowała się na interakcji klientów z markami, ocenie e-handlu oraz Social CRM, czyli koncepcji zarządzania ukierunkowanej na budowanie wzrostu wartości przedsiębiorstwa poprzez utrzymywanie relacji z klientami przy wykorzystaniu mediów społecznościowych.
Maria Castroviejo z firmy Rabobank, czołowej instytucji finansowej działającej w sektorach żywności i rolnictwa (a zatem również w branży winiarskiej), opowiedziała o tym, w jaki sposób rynki i działający w ich ramach producenci win reagują na stojące przed nimi wyzwania. Prelekcja „Zmiana dynamiki w przemyśle winiarskim” stanowiła interesujące nawiązanie do poprzedniego wystąpienia, koncentrując się na kwestiach takich jak: jakość produktu, oczekiwania wynikające z różnic geograficznych, nowy typ konsumentów, świadomość marki czy znaczenie szkła jako materiału opakowaniowego.
Dyrektor ds. rozwoju biznesu i innowacji z firmy Smurfit Kappa, Jesus Rivas Sanjosé, podjął temat „Innowacje opakowaniowe jako droga do sukcesu w biznesie”. Ta żywa prezentacja z wieloma materiałami wideo skoncentrowała się wpływie cyfrowej transformacji na zmianę paradygmatu w opakowalnictwie. Dodatkowo autor wyjaśnił, w jaki sposób strategia Smurfit Kappa – innowacyjności skoncentrowanej na potrzebach klientów – zwiększa firmową sprzedaż, zmniejsza koszty oraz ogranicza ryzyko klientów.
Wykład projektanta Masayo Ave był poświęcony wzbogacaniu doświadczeń zmysłowych konsumentów i wpisującemu się w nie trendowi „slow-cycling” („wolnej jazdy”, czyli porzucenia pośpiechu na rzecz głębszego doświadczania rzeczywistości). Jego zdaniem ubiegłoroczne wyzwanie w konkursie Glassberries (studenci mieli dać „drugie życie” szklanym pojemnikom, których oryginalna zawartość została wcześniej zużyta) to świetny przykład wzornictwa skoncentrowanego na potrzebach przyszłości, w których jakość i ekologiczność kształtują pełniejsze doświadczenia użytkowników.
Wygłoszona przez Tiago Moreirę da Silva, dyrektora marketingu firmy BA Glass prelekcja nawiązywała do tez poprzednich wykładów, ale skoncentrowała się na kwestii projektowania i produkcji pojemników szklanych. Była również okazją do prezentacji ważnych działań BA Glass, które koncentrują się zarówno na ewolucji procesu produkcyjnego (użycie nowych materiałów, niebanalne wzornictwo, redukcja zużycia wody i energii), jak i kreowaniu nowych interakcji na poziomie społecznym (poprzez tworzenie emocjonalnych związków z konsumentem).
... potem praktyka
W tym roku studenci otrzymali szansę zaprezentowania swoich propozycji w trakcie krótkich, 2-3-minutowych wystąpień. Dzięki temu widzowie mogli lepiej zrozumieć, w jaki sposób rodziły się projekty i jakie koncepcje za nimi stoją. Dla niektórych uczestników była to pierwsza okazja do kontaktu z profesjonalistami oraz publicznej demonstracji swoich „produktów”.
Choć udział w konkursie Glassberries stanowi wartość samą w sobie, tak jak w każdej rywalizacji i tu liczą się miejsca i nagrody. W tym roku zdobywcy nagród – Złotej, Srebrnej i Brązowej – otrzymali urządzenia firmy Apple. Dla laureata głównej nagrody przewidziano również możliwość odbycia opłaconego stażu w dziale wzornictwa firmy BA Glass. Został nim Farid Taher z portugalskiej Wyższej Szkoły Sztuk i Projektowania ESAD Matosinhos, autor projektu mojonello, czyli butelki i tekturowego pudełka inspirowanego świeżym i lekkim charakterem win z północno-zachodniej Portugalii.
Druga i trzecia nagroda (Srebrna i Brązowa) trafiły w ręce polskich studentów z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Paweł Dworczyk i Katarzyna Pieczko (II miejsce) to autorzy Mer de Fleurs, projektu w stylu francuskim, zaś Wiktoria Mazur (III miejsce) – projektu Bordonatour, czyli butelki na wino Bordeaux zainspirowanej kształtem amfory.
Uczestnictwo w konkursie Glassberries to wartość tak dla młodych projektantów, jak i dla przedstawicieli branży opakowaniowej oraz firm komercyjnych. Jak podkreślała dyrektor generalna BA Glass Sandra Santos: Wierzymy, że młoda generacja będzie tworzyć nowe pomysły opakowań i czynić szkło jeszcze nowocześniejszym materiałem, który branża producentów wykorzysta dla swojego dobra – zwłaszcza jego ekologiczne zalety.
Na podstawie informacji organizatora opracował TK