Dni Współpracy Metsä Board 
12 Jul 2018 12:20

Lekkie, białe i zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju materiały zyskały dużą popularność w branży opakowań. Najbardziej oczekiwanymi cechami są bezpieczeństwo i wysoka wydajność. 

Co jeszcze można zrobić? Jak klienci i właściciele marek postrzegają materiały Metsä Board? Na te pytania odpowiedziano w dniach 14 i 15 czerwca br. podczas Dni Współpracy Metsä Board, które odbyły się w hotelu Narvil w podwarszawskim Serocku. Wydarzenie było poświęcone przede wszystkim współpracy sieciowej w zakresie opakowań. 

Wydarzenie otworzyli Mika Paljakka, wiceprezes działu Folding Boxboard i Veijo Korkalainen, wiceprezes działu White Kraftliner, prezentując firmę, jej rozwój w ostatnich latach oraz ofertę będącą odpowiedzią na nowe trendy. Megatrendy, takie jak wzrost liczby ludności, urbanizacja i rosnąca świadomość ekologiczna, otwierają nowe możliwości dla opakowań tekturowych – powiedział Mika Paljakka. 

Beata Barańska-Czyżkowska, design&packaging manager w ORCLA Care opowiedziała, jak estetyczne opakowania kartonowe mogą zainteresować konsumentów. Przykłady zaprezentowane przez prelegentkę charakteryzowały się otwartością podejścia i umiejętnym wykorzystywaniem cech materiału. 

Stanisław Moczulski, dyrektor sprzedaży w dziale Folding Boxboard w Polsce, przedstawił trendy w branży opakowań kosmetyków, wyrobów farmaceutycznych i produktów spożywczych, a Aleksandra Fiedoruk, kierownik sprzedaży w dziale White Kraftliners, omówiła rozwój e-handlu. Oprócz wymagań funkcjonalnych na opakowania używane w e-handlu wpływają kluczowe trendy takie jak zrównoważony rozwój, wydajność, komunikacja z systemami zewnętrznymi i personalizacja. W przyszłości będzie coraz więcej opakowań wielokanałowych, tzn. opakowań zaprojektowanych na potrzeby zarówno sprzedaży tradycyjnej, jak i e-commerce – podsumowała Aleksandra Fiedoruk.

Nową inicjatywę Metsä Board przedstawił Mikko Mannola, wiceprezes ds. sprzedaży w dziale Food Service Board. Opisał wpływ wzrostu popularności żywności na wynos na rynek opakowań oraz zrównoważone rozwiązania Metsä Board, ze szczególnym uwzględnieniem nowej tektury z ekowarstwą barierową – MetsäBoard Pro FSB EB1. Opracowujemy kolejne innowacyjne rozwiązania w zakresie tektur barierowych – zapewnił Mikko Mannola.

Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój

Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój należały do tematów najczęściej poruszanych podczas Dni Współpracy. Marcin Łaba, dyrektor techniczny Metsä Board, przedstawił wymagania producentów opakowań kartonowych, których celem jest zapewnienie pełnego bezpieczeństwa produktów. W przypadku opakowań żywności jest szczególnie ważne, aby wszystkie surowce i praktyki produkcyjne oraz testy były zgodne z przepisami i gwarantowały, że produkty spożywcze będą smakowały tak, jak powinny.

Anne Uusitalo, dyrektor ds. bezpieczeństwa produktu i zrównoważonego rozwoju podkreśliła, jak ważna jest wiedza o pochodzeniu surowców. Metsä Board wykorzystuje wyłącznie odnawialne, świeże włókna pochodzące z lasów, w których prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna, ze 100% identyfikowalnością. Wszystkie podmioty w łańcuchu dostaw drewna Metsä mają certyfikaty PEFC i FSC potwierdzające znane pochodzenie produktów.

Cele i metody działania PEFC przedstawili Fabienne Sinclair, szefowa marketingu PEFC oraz dr inż. Krzysztof Jodłowski z PEFC Polska. 

Informacja i inspiracja

Usługi Metsä Board w zakresie projektowania opakowań i inspirujące przykłady zostały zaprezentowane przez Leenę Yliniemi, dyrektor marketingu oraz Marcina Łabę.  Celem usług zespołu projektantów jest optymalizacja opakowań pod względem kosztów, wagi, wydajności, sprawnej logistyki, zrównoważonego rozwoju i wrażeń konsumentów. 

Dorota Kałowska, Cobalt Spark Partner and Strategy Consultant, podzieliła się swoim doświadczeniem w wymagającym sektorze marek, w tym marek własnych, które toczą zaciętą walkę o dominację w branży detalicznej.

W ramach koncepcji „Package-Lab” firma Metsä Board zaprezentowała inspirujące przykłady i pomysły, dotyczące innowacyjnego wykorzystywania materiałów i wzornictwa. Podczas prezentacji najnowszej technologii Augmented Reality (AR) – Arilyn – uczestnicy zobaczyli, w jaki sposób opakowania mogą otwierać drogę do świata wirtualnego. Panele warsztatowe były prowadzone równolegle w trzech grupach zainteresowań, co dawało możliwość pogłębionej dyskusji w szerszym kontekście. 

Spotkanie zakończyły niezwykle interesujące i inspirujące opowieści Aleksandra Doby o wyzwaniach i radościach, które spotkały go podczas samotnych wypraw kajakowych przez Atlantyk.

Opracowanie: AN