Innowacyjna nakrętka kawy Nescafé Gold była główną bohaterką dni otwartych firmy United Caps, zorganizowanych z okazji ukończenia rozbudowy centrum badawczo-rozwojowego we francuskiej fabryce firmy w miejscowości Messia. W wydarzeniu zatytułowanym „Golden Moment” wzięli udział dziennikarze branżowi oraz przedstawiciele koncernu Nestlé, którzy uczestniczyli w procesie tworzenia unikalnej nakrętki.
United Caps to międzynarodowy producent wysokiej jakości nakrętek i zamknięć z tworzyw sztucznych, posiadający 16 zakładów wytwórczych na całym świecie.
To prawdziwy złoty moment dla naszej firmy i jej klientów – powiedział Benoit Henckes, dyrektor zarządzający United Caps, otwierając wydarzenie Golden Moment. – Cieszymy się, że możemy podzielić się naszym doświadczeniem zdobytym podczas tworzenia zupełnie nowej nakrętki dla firmy Nestlé.
Złoty moment
Około 50% produktów firmy United Caps powstaje w wyniku bliskiej współpracy klienta oraz laboratoriów R&D i jest szytym na miarę zamknięciem, spełniającym określone wymagania klienta. W przypadku projektu Nescafé Gold firma Nestlé poszukiwała rozwiązania, które wyróżniałoby się na półce i było spójne z luksusowym wizerunkiem tej kawy. Koncern spożywczy oczekiwał nakrętki z metalicznym, szczotkowanym wykończeniem, co wymagało dotychczas niestosowanego przy produkcji nakrętek procesu – naniesienia etykiety z metalizowanego podłoża w technologii IML (in-mould labelling). Cały projekt trwał 2 lata i w jego trakcie firma United Caps napotkała wiele – wydawałoby się nierozwiązywalnych – problemów. Jednym z nich było takie zaprojektowanie etykiety IML, aby idealnie przykrywała boki nakrętki, a jej połączenie było praktycznie bezszwowe. Kolejnym – znalezienie drukarni, która podjęłaby się produkcji takich etykiet. Chciałbym wyrazić swoje uznanie dla działu badawczo-rozwojowego, który uparcie dążył do celu, jakim było stworzenie tej unikalnej nakrętki – podkreślił Benoit Henckes. – Wielu poddałoby się wielokrotnie, bo wielokrotnie słyszeliśmy „to niemożliwe”. Cały projekt udało nam się zamknąć w dwa lata, choć pierwsze prototypy dostarczyliśmy w czasie krótszym niż 12 miesięcy. Dużym wyzwaniem była również rekonfiguracja procesów produkcyjnych i implementacja dedykowanej linii do wytwarzania złotych nakrętek. Wszyscy mamy momenty w życiu, które z perspektywy czasu określamy jako złote – sprostanie niezwykle trudnemu wyzwaniu czy jakieś poruszające wydarzenie. Firmy też miewają takie złote momenty – dla United Caps była nim współpraca z firmą Nestlé przy unikalnej nakrętce Nescafé Gold. I choć na naszej drodze stanęło wiele ograniczeń technologicznych, ustanowiliśmy nowe granice możliwości i stworzyliśmy nowy produkt, który jest esencją naszego modelu współpracy Relate-Perform-Sustain (nawiąż relację – dostarcz – utrzymaj). Pozwala nam on na wdrażanie innowacyjnych, wyróżniających się rozwiązań opakowaniowych.
Rozbudowa centrum badawczo-rozwojowego
Wydarzenie „Golden Moment” było okazją do uroczystego otwarcia nowego centrum badawczo-rozwojowego w Messii, które umożliwi United Caps szybsze wprowadzanie nowych projektów na rynek. Jego powierzchnia została powiększona z 400 do 600 m2, zaś zatrudnienie zwiększono o 30%. Centrum R&D wyposażono w drukarkę 3D do szybkiego prototypowania, a także uzupełniono i unowocześniono sprzęt do zaawansowanych badań, np. wytrzymałościowych. Poprawiono także procedury bezpieczeństwa i zmieniono organizację pracy, tak aby załoga centrum badawczo-rozwojowego była jeszcze bliżej oczekiwań klienta i rynkowych trendów. Jednym z celów firmy jest utrzymanie proporcji pół na pół, jeśli chodzi o zamknięcia standardowe i tworzone na indywidualne zamówienia. Własne centrum R&D zlokalizowane we francuskiej fabryce w Messii pozwala nam na tworzenie innowacyjnych projektów, zarówno z oferty standardowej, jak i na zamówienie – wyjaśnia Benoit Henckes. – Nasz zespół zawsze słynął z kreacji nieszablonowych rozwiązań, które początkowo wydawały się niemożliwe do wyprodukowania. W naszym laboratorium jesteśmy w stanie symulować wszelkie warunki, dlatego do klienta przychodzimy już z gotowym rozwiązaniem, które wymaga jedynie drobnych modyfikacji, co w znaczący sposób skraca czas implementacji i wprowadzenia nowego produktu na rynek.
Rozwój teraz i w przyszłości
Złoty moment United Caps trwa już od jakiegoś czasu – w ciągu ostatnich 12 miesięcy koncern dokonał trzech przejęć konkurencyjnych europejskich firm. W czerwcu 2017 r. ogłoszono przejęcie producenta nakrętek i zamknięć Dewit Plastics, zaś kilka miesięcy później poinformowano o zakupie oddziału zamknięć plastikowych firmy Closures4you, w której ofercie znajdują się m.in. 28 mm nakrętki do szklanych butelek wielokrotnego użytku oraz jednorazowych butelek z PET. Z kolei w kwiet-
niu br. koncern United Caps dokonał akwizycji hiszpańskiej firmy Embalatap, dzięki której możliwe było poszerzenie oferty szczególnie w zakresie zamknięć przeznaczonych do opakowań olejów spożywczych, popularnych zwłaszcza na rynkach południowej Europy. Nowością w ofercie United Caps są również zamknięcia GREENER na bazie biotworzyw z trzciny cukrowej, powstałe we współpracy z wiodącym brazylijskim koncernem petrochemicznym Braskem. „Zielony” polietylen jest surowcem w pełni (i szybko) odnawialnym i charakteryzuje się takimi samymi właściwościami oraz jakością, jak klasyczny PE. Trzcina cukrowa pochłania znaczne ilości CO2, dzięki czemu zielony polietylen charakteryzuje się ujemnym śladem węglowym – jego wykorzystanie przyczynia się do zmniejszenia ilości gazów cieplarnianych. Zamknięcia na bazie biotworzyw, takie jak zam-knięcie Victoria dla napojów niegazowanych czy Proflat dla produktów mlecznych, znajdują się już w naszej stałej ofercie – mówi Benoit Henckes. – Zostały bardzo ciepło przyjęte przez naszych klientów i spodziewamy się dużego zainteresowania nimi ze strony firm jeszcze z nami niewspółpracujących.
Kolejną nowością w ofercie United Caps są nowe możliwości zabezpieczeń przed fałszerstwem produktów, powstałe w ramach inicjatywy „inteligentniejszych zamknięć”.
Jedną z nich jest technologia QR+, będąca kombinacją kodu QR oraz zabezpieczenia odciskiem palca, która ma pomóc markom zwiększyć zaufanie konsumentów do ich produktów. To rozwiązanie jest najbardziej efektywne, jeśli zostaje naniesione na nieusuwalną część opakowania, np. etykietę IML. Wszyscy, którzy mają do czynienia z produktem na całym etapie jego łańcucha dostaw, mogą z łatwością sprawdzić jego oryginalność za pomocą specjalnej aplikacji. Rozwiązanie to powstało we współpracy z firmą Verstraete IML. Drugim innowacyjnym elementem zabezpieczającym jest grawerowanie holograficzne zintegrowane z zamknięciem, dające intrygującą i nieusuwalną ochronę przed fałszerstwem, pozwalając na natychmiastową weryfikację oryginalności opakowania bez konieczności wykorzystania dodatkowych urządzeń czy aplikacji.
Coraz bogatsza oferta produktowa to nie wszystko – rozwój firmy w przyszłości ma zabezpieczyć strategia „Close to you” (Blisko ciebie) i realizowana w jej ramach budowa nowego zakładu produkcyjnego w Wielkiej Brytanii (w Dinnington w okolicach Sheffield), którego otwarcie planowane jest na koniec przyszłego roku. Początkowo na powierzchni 5000 m2 (a docelowo 20 000 m2) mają być produkowane zamknięcia dla produktów mlecznych. Inwestycja pochłonie 20 milionów EUR, zaś United Caps spodziewa się, że w związku z jej uruchomieniem w pierwszej fazie projektu przychody firmy wzrosną o 15%. Dodatkowo pod koniec br. planujemy otwarcie nowego zakładu w Azji – konkluduje Benoit Henckes. – Wygląda na to, że 2018 będzie rokiem przełomowym w historii United Caps, a dzięki nowym możliwościom i produktom z każdym rokiem będziemy w stanie jeszcze lepiej wspierać naszych klientów.
Anna Naruszko