W najbliższych latach (do 2024 r.) rynek urządzeń do produkcji opakowań wzrośnie z obecnej wartości ponad 38 mld dolarów do 47 mld dolarów, wynika z przewidywań amerykańskiej firmy badawczej Global Market Insights.
Postęp technologiczny zapewnia różnorakie korzyści branżom związanym z opakowalnictwem. Przykładowo inteligentne czujniki wykrywają usterki i uszkodzenia produktu, gromadzą dane, zapewniają łączność mobilną oraz monitoring zdalny, podnoszą wydajność procesów i działań wykonywanych w zakładach przemysłowych. Branże wykorzystujące sprzęt opakowaniowy coraz chętniej zastępują konwencjonalne maszyny (o dużym udziale manualnej obsługi) innowacyjnymi rozwiązaniami umożliwiającymi produkcję na bardziej masową skalę.
Popyt na urządzenia do produkcji opakowań wynika w dużym stopniu z pojawiania się na rynku kolejnych generacji maszyn o zwiększonej efektywności energetycznej i ulepszonej automatyce. Rosnące zapotrzebowanie na roboty opakowaniowe także stanowi ważny czynnik rozwoju rynku aparatury do produkcji opakowań. Te maszyny odgrywają istotną rolę w gwarantowaniu bezpieczeństwa produktu w całym łańcuchu wartości. Producenci urządzeń kładą również duży nacisk na dostarczanie rozwiązań, które mają minimalny negatywny wpływ na środowisko.
Wśród czynników hamujących tę tendencję można wymienić z kolei wysokie koszty łączone z zakupem i instalacją nowych urządzeń do produkcji opakowań. Dotyczy to w głównej mierze małych i średnich firm, które – nie mogąc sobie pozwolić na zakup wysoce zautomatyzowanych maszyn – nadal wdrażają technologie wymagające ręcznej obsługi ewentualnie opierają swoją działalność na leasingu (wynajmie) maszyn. Rosnące koszty utrzymania sprzętu dodatkowo powstrzymują zapotrzebowanie płynące z rynku; składają się na nie kosztowna regularna konserwacja i kontrole niezawodności, niezbędne dla zapewnienia jego odpowiedniego działania.
Urządzenia do paletyzacji znajdują coraz powszechniejsze zastosowanie w części sektorów przemysłowych, na co również wpływ ma postępująca automatyzacja ich działania. Ułatwiają one obsługę ciężkich ładunków oraz układanie w stosy skrzyń, worków, butelek i kartonów przed ich pakowaniem i etykietowaniem. Do korzyści zapewnianych przez takie rozwiązania należą: łatwy obieg towarów, obsługa manualna lub automatyczna oraz redukcja ryzyka uszkodzenia produktu i urazów u pracowników. Część firm wdraża w pełni zautomatyzowane maszyny paletyzujące, dzięki czemu zwiększają swoją wydajność produkcyjną, podnoszą jakość produktów końcowych oraz efektywnie obsługują swoje procesy.
Największy popyt na urządzenia pakujące pochodził z 2017 r. z sektorów spożywczego i napojowego (ponad 55% ogółu zamówień). Miała na to wpływ rosnąca liczba nowych zakupów realizowanych przez rynki rozwijające się, na których tradycyjny model sprzedaży towarów luzem jest coraz częściej wypierany przez sklepową sprzedaż żywności i napojów wysoko przetworzonych i gotowych do spożycia. Bezpośrednim efektem tej zmiany jest rosnąca obecność dużych graczy na rynku żywności i napojów, którzy uruchamiają w tych krajach zakłady produkcyjne oraz inwestują w ich nowoczesne wyposażenie. Co więcej, w wyniku zmieniających się preferencji konsumpcyjnych firmy te szykują się do wprowadzania w krajach o niższym poziomie rozwoju nowych produktów, które również wymagają stosowania bardziej innowacyjnych i nowszych maszyn pakujących.
W tych okolicznościach nie dziwi, że najbardziej stabilne pod względem rozwoju w tym sektorze są obecnie rynki Azji i Pacyfiku, które do 2024 r. powinny osiągnąć wartość 18 mld USD, na co duży wpływ ma też rosnąca liczba firm farmaceutycznych. Kraje takie jak Indie, Chiny, Japonia i Korea Płd. zmierzają ku automatyzacji i wdrażaniu inteligentnych rozwiązań przemysłowych w procesach produkcyjnych. Surowe regulacje, które zmuszają firmy farmaceutyczne do utrzymywania określonych standardów w procesach pakowania leków, to także ważny impuls w rozwoju rynku maszyn pakujących. Wiele przedsiębiorstw w Azji instaluje obecnie maszyny do pakowania towarów płynnych i stałych w celu spełnienia wymogów stawianych przed branżą.
Na podstawie informacji Global Market Insights opracował TK