18 września br. na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych miała miejsce prezentacja VII edycji raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”. Wydarzenie objęte zostało honorowym patronatem Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Pełnomocnika Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw – Andżeliki Możdżanowskiej.
Badanie rynku poligraficznego w Polsce zostało przeprowadzone już po raz siódmy i po raz pierwszy przez Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego (WDIB UW) we współpracy z KPMG i Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga. Badanie przeprowadzono przy użyciu dwóch metod: CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interviews) przez Laboratorium Badań Medioznawczych (LBM) WDIB UW oraz wypełnionych ankiet otrzymanych od firm. W tegorocznej edycji raportu przebadano 266 przedsiębiorstw. Respondentami były osoby ze ścisłego kierownictwa firm. Badanie odbyło się w maju i czerwcu 2018 roku. Wstępne dane GUS oraz wyniki badania przeprowadzone na potrzeby niniejszego raportu pozwalają ocenić, że produkcja sprzedana całego sektora poligraficznego w Polsce w 2017 roku wzrosła o 5,9% r/r i wyniosła15,4 mld zł. W krótkoterminowej perspektywie trend wzrostowy powinien się utrzymać – prognozowany poziom produkcji sprzedanej w 2018 r. wyniesie 16,1 mld zł, co oznaczałoby wzrost o 4,4% r/r.
Optymistyczne prognozy dla flekso
Jak czytamy w raporcie, druk opakowań jest zdecydowanie rozwijającym się segmentem rynku. Przedsiębiorstwa poligraficzne zajmujące się drukiem opakowań zapytane o udział tego rodzaju produkcji w swojej ofercie najczęściej wskazywały na zadruk opakowań giętkich – 67%. Równie często wskazywano na druk opakowań z kartonu – 65% wskazań. 46% przedsiębiorstw poligraficznych zajmujących się produkcją opakowań wskazało na druk opakowań z tworzyw sztucznych, a 38% na produkcję opakowań z tektury kaszerowanej. Pomimo złożoności już funkcjonujących procesów produkcyjnych w produkcji opakowań firmy zajmujące się tym segmentem rynku planują w perspektywie 2-3 lat kolejne inwestycje technologiczne. I tak 34% badanych podmiotów planuje inwestycje w druk fleksograficzny i w automatyczne systemy kontroli druku. Zakup automatycznych systemów kontroli klejenia planuje 11% podmiotów. Natomiast 11% firm poligraficznych zajmujących się produkcją opakowań zamierza zakupić technologie umożliwiające unikalne znakowanie produktów i technologie aplikowania zabezpieczeń (np. hologramy). Przeprowadzone badanie objęło również 42 przed- siębiorstwa, które wykorzystywały technologię fleksograficzną. Dla 31 podmiotów fleksografia była źródłem ponad 50% przychodów. Przedsiębiorcy wykorzystujący tę technologię z optymizmem wypowiadali się na temat swojej sytuacji finansowej: aż w 32% uznali, że poprawiła się ona w stosunku do roku 2016, a 46% z nich uznało, że pozostała bez zmian. Nie gorzej prezentuje się prognoza sprzedaży w roku 2018 w stosunku do roku poprzedniego: 75-procentowy optymizm przedsiębiorców wskazuje na wzrost sprzedaży, a jedynie 7% przewiduje spadki.
Powyższe prognozy mają dobre podstawy w wykorzystaniu mocy produkcyjnych. W przeciwieństwie do danych dotyczących całego sektora jedynie 17% firm wykorzystuje swoje możliwości produkcyjne nie więcej niż w 50%. Natomiast aż 72% ma obciążenia produkcyjne przekraczające 70% mocy produkcyjnych. Taka sytuacja, która jest pochodną sytuacji rynkowej i jakości zarządzania, pozwala firmom z technologią fleksograficzną spokojniej patrzeć w przyszłość i planować inwestycje.
Opracowanie: AN