Gracja i elegancja: włoskie perfumy w kartonie Sappi
20 Sep 2019 15:20

Firma Salvatore Ferragamo wybrała doświadczenie bolońskiej firmy opakowaniowej Industrialbox oraz jakość kartonu Algro Design firmy Sappi do pośredniego pakowania swojego nowego zapachu Amo dla kobiet.

Czysta biel, ślady tłoczonych detali w oszałamiającym srebrze: nowe opakowanie perfum Amo od Salvatore Ferragamo urzeka elegancją i stylem. Przesłanie marki odzwierciedlane przez to uwodzicielskie, ale proste pudełko wzmocnione jest miękkością tęczowego, holograficznego wykończenia. Wewnątrz opakowanie zaskakuje delikatnym różem, który został zainspirowany kolorem perfum w szklanym flakonie. Ten ostatni jest ozdobiony kaskadą małych pryzmatów, które odbijają światło. Opakowanie przemawia do silnych, niezależnych, pewnych siebie i eleganckich kobiet, które żyją pełnią życia. 

Szlachetne opakowanie jest wynikiem współpracy pomiędzy dużą włoską marką odzieżową Ferragamo i projektantem opakowań Industrialbox z Argelato koło Bolonii. To, co na pierwszy rzut oka wydaje się być eleganckim i wysokiej jakości składanym pudełkiem, odzwierciedla kompetencje kreatywnego zespołu Ferragamo, jak również wieloletnie doświadczenie, które firma Industrialbox posiada w dziedzinie produkcji takich luksusowych opakowań. W tym projekcie przedsiębiorstwo polegało na renomowanych partnerach. Zaliczają się do nich firmy: Sappi, która produkuje wysokiej jakości karton z włókna pierwotnego Algro Design, oraz Plastic Stratosfera, która zajęła się laminowaniem folią holograficzną.

Opracowanie produktu i opakowania

Ferragamo jest wieloletnim klientem Industrialbox, która zaprojektowała już opakowania do innych zapachów.Firma uwzględniła pomysły i propozycje Ferragamo dotyczące projektu pudełka składanego i szukała najlepszych sposobów ich praktycznej realizacji. Przede wszystkim chodziło o skonstruowanie składanego pudełka dla opakowania pierwotnego, czyli flakonu. Wytrzymałość tych opakowań została potwierdzona w testach transportowych. Pudełko nigdy nie jest tylko pudełkiem. W końcu musi ono pomieścić i chronić luksusowy produkt. (...) Zadaniem opakowania jest ochrona produktu i zaprezentowanie go w najlepszy sposób. Musi ono przekazywać przesłanie marki i zabezpieczyć zawartość – mówi Carlo Gregori, prezes firmy Industrialbox. Projekt pudełka został przesłany jako plik do klienta, który umieścił na nim wybrane elementy graficzne i przekazał ponownie plik do firmy Industrialbox.

Prototyp

Następnie przeprowadzono fazę testów technicznych, których celem było określenie optymalnej kombinacji materiału, procesu drukowania i uszlachetniania. Jednym z największych wyzwań był wybór kartonu. Musiał on mieć nie tylko bardzo wysoki stopień bieli, ale również wyjątkową elastyczność, aby optymalnie odtworzyć detale wzoru pryzmatu. Konieczne było również utrzymanie stałej wytrzymałości mechanicznej, aby można było przeprowadzić kilka kolejnych etapów przetwarzania bez narażania dokładności pasowania w procesach drukowania i uszlachetniania. Po kilku testach i modelach wybrano mosiężną matrycę do wytłaczania struktury w kształcie pryzmatu oraz karton z włókna pierwotnego Algro Design firmy Sappi o gramaturze 330 g/m². Ta kombinacja oferowała najlepszy efekt.

Zarówno pod względem estetycznym, jak i specyfikacji technicznych wymagany projekt można było osiągnąć tylko przy użyciu kartonu Algro Design firmy Sappi – wyjaśnia Gregori. – Nasz klient, firma Ferragamo, wybrał ten karton z powodu jego nieskazitelnej bieli. Spełnił on również całkowicie wszystkie wymagania techniczne dotyczące przetwarzania. Jego elastyczność umożliwiła wykonanie dekoracji reliefowej, a optymalna wytrzymałość mechaniczna pozwoliła nam na zastosowanie wszystkich uszlachetnień z dokładnością pasowania.

Produkcja

Ostateczna propozycja opakowania zatwierdzona przez Ferragamo obejmowała kilka etapów produkcji. Pierwszym krokiem było zadrukowanie kartonu w technice offset UV, a następnie laminowanie na zimno. Firma Plastic Stratosfera wykonała laminowanie specjalną folią holograficzną z USA. W celu zapewnienia perfekcyjnego krycia czarnej czcionki karton został zadrukowany po raz drugi. Następnie, w drodze tłoczenia, uzyskano pryzmaty w dekoracji reliefowej. Końcowym etapem było wycinanie, składanie i sklejanie kartonu w gotowe pudełko. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Sappi