Magia prezentu zaczyna się od opakowania. W przypadku przedświątecznych decyzji zakupowych jego rola nabiera jeszcze większego znaczenia. Zainicjowany niedawno przez firmę Konica Minolta projekt „Let’s Pack” - prezentujący szeroki potencjał drukowania opakowań na maszynach tego producenta - ma stanowić swego rodzaju inspirację dla właścicieli marek, projektantów opakowań, agencji reklamowych oraz drukarń.
Pozytywne emocje i wybory klientów
Zaledwie kilka sekund – tyle czasu według badań rynkowych ma statystyczny konsument na podjęcie decyzji o zakupie produktu, który przykuł jego uwagę. Aż 70% klientów potrafi zmienić swoją decyzję w miejscu sprzedaży pod wpływem emocji i impulsu. Ważne w tym procesie jest ciekawe opakowanie, które dla niemal połowy kupujących jest synonimem wysokiej jakości znajdującego się w nim produktu. To ono zwiększa o 21% ilość czasu, jaki poświęcą klienci danemu produktowi, a w przyszłości pozwoli na niemal dwukrotnie szybszą identyfikację danej marki i jej produktu na półce sklepowej.
Opakowania premium wywołują pozytywne emocje i ekscytację - mówi Magdalena Raczyńska, Marketing Program Manager w Konica Minolta Business Solutions Polska. Z ich projektami można zaszaleć nie tylko w okresie świąt - choć z pewnością ten czas dla takich właśnie rozwiązań jest szczególny. Każdy wyjątkowy prezent, niezależnie od okazji, ma swój początek w pięknym opakowaniu. Niemal każdy nosi w sobie wspomnienie z dzieciństwa w postaci energicznie rozrywanego opakowania, które kryło w sobie coś wyjątkowego. Podobne emocje towarzyszą nam w dorosłym życiu, a na ich jakość wpływa nie tylko oczekiwanie dotyczące prezentu, ale także opakowanie, które samo w sobie może generować w nas pozytywne wibracje. Kiedy jest wyjątkowe spodziewamy się, że kryje w sobie piękny produkt, co już wywołuje radość. To emocje obdarowanego, ale są one bardzo podobne, kiedy sami dokonujemy naszych wyborów zakupowych.
Opakowania premium i decyzje zakupowe
Właściciele marek prześcigają się, by stworzyć produkty wyjątkowe pod każdym względem. W okresie świątecznym ten wyścig nabiera jeszcze większego tempa, bo przed wyborem staje większa liczba konsumentów, przybywa też samych produktów. Opakowanie premium danego produktu może być więc tym elementem, który pozostawi w tyle konkurentów.
Opakowanie jest pierwszym elementem rzeczywistego „kontaktu” danego produktu z klientem, to jego niemy sprzedawca – podkreśla Magdalena Raczyńska. Projekt opakowania premium, jego przemyślana funkcjonalność tworzy w oczach konsumenta produkt luksusowy i wzbudza w nim ekscytację. Za tym uczuciem podąża chęć zapłaty za niego wyższej ceny, bo - jak pokazują badania - konsumenci skłonni są płacić więcej za produkty w ciekawych opakowaniach, wyprodukowanych z zastosowaniem innowacyjnych technologii, uszlachetnień itd. Wszystkie te elementy tworzą wartość dodaną produktu, wpływając na jego postrzeganie i wyższą sprzedaż.
Jak pokazuje wiele badań rynkowych, odpowiednie opakowanie może podnieść rangę nawet zwyczajnego produktu do klasy premium, a dla produktów tej klasy jest w zasadzie obowiązkowe. Możliwości maszyny Konica Minolta AccurioJet KM-1 są w tym zakresie ogromne – mówi Mateusz Woźniak, dyrektor działu rozwiązań produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska. Urządzenie obsługuje bardzo szeroki zakres podłoży. Jeśli dodać do tego możliwości oferowane przez inne urządzenie z naszej oferty – MGI JetVarnish 3D EVO (które umożliwia zastosowanie różnorodnych uszlachetnień od cyfrowego tłoczenia na gorąco, poprzez lakierowanie wybiórcze, a skończywszy na sensorycznym – użytkownik uzyskuje zestaw, który z każdego opakowania może uczynić produkt niepowtarzalny. MGI JetVarnish 3D EVO przekształca bowiem drukowane materiały w spektakularne i niezwykłe produkty poligraficzne, które mogą natychmiast przyciągnąć uwagę klienta dokonującego wyboru zakupowego przy półce sklepowej. Jednocześnie mają wzbudzić zachwyt u tego, który zamówił dany produkt przez Internet i otrzyma go z dostawą do domu. Jak podkreśla producent maszyna ta, dzięki możliwości lakierowania wydruków, wyróżniania na nich określonych obszarów, tworzenia efektów 3D, gwarantuje żywsze i wyraźniejsze rezultaty w odbiorze opakowania. Co więcej można dzięki niej realizować projekty na żądanie, oszczędzając przy tym czas i pieniądze.
Oferta Konica Minolta idzie jeszcze dalej – wraz z opakowaniem można zastosować oferowaną przez firmę aplikację genARate wykorzystującą technologię rozszerzonej rzeczywistości. Z badań rynkowych wynika, że tzw. augmented print wytycza obecnie nową erę w poligrafii, gdzie tradycyjny druk łączy się z nowymi technologiami. Obecnie bowiem to nie same rozwiązania technologiczne są ważne – liczy się przede wszystkim sposób, w jaki wykorzystamy je, by dotrzeć do klienta i przyciągnąć jego uwagę, a także zwiększyć interakcję. Kluczem do sukcesu jest tu tzw. user experience i emocje, jakie towarzyszą mu podczas dokonywania zakupów. Te zaś są obecnie zapewniane nie tylko przez atrakcyjny wygląd opakowania, ale także przez rozwiązania wykorzystujące np. rozszerzoną rzeczywistość – mówi Łukasz Rudziński, Business Information Junior Product Manager w Konica Minolta Business Solutions Polska.
Ciekawe opakowanie i większa sprzedaż
Ciekawe opakowanie, jego intrygujący wygląd uwzględniający odpowiedni kolor, kształt, rodzaj i jakość materiału, z którego jest wykonane, a nawet zapach (nowoczesne opakowania oddziałują bowiem także na inne zmysły) wywołuje chęć zakupu. Różnego rodzaju analizy dotyczące zachowań konsumentów wyraźnie dowodzą, że w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na opakowanie danego produktu, a dopiero później na sam produkt i jego cenę.
Źródło: Konica Minolta