Sieć sklepów detalicznych Aldi – obecna również na polskim rynku – ogłosiła decyzję o uruchomieniu testów, które określą stosunek klientów do produktów sprzedawanych luzem (bez opakowań). Testy zostaną na razie przeprowadzone tylko w jednym sklepie w brytyjskim mieście Ulverston (Cumbria), jednak w przypadku pozytywnego odbioru sieć nie wyklucza rozszerzenia oferty na kolejne. Na razie kupić luzem będzie można cztery podstawowe artykuły spożywcze: ryż basmati, ryż brązowy, makaron penne oraz pełnoziarnisty makaron fusilli.
Detalista przewiduje, że w przypadku wprowadzenia pomysłu na masową skalę byłby w stanie wycofać rocznie z obiegu ponad 130 ton plastiku (albo ponad 21 mln sztuk opakowań z tego materiału). Produkty luzem można ważyć i pakować w darmowe papierowe torby, które – jak twierdzi Aldi – w pełni nadają się do recyklingu i są wykonane z materiału certyfikowanego przez FSC.
Richard Gorman, dyrektor ds. tworzyw sztucznych i opakowań w Aldi, powiedział: Klienci w naszym sklepie w Ulverston mogą teraz kupować wysokiej jakości produkty, które znają i uwielbiają, a przy okazji ograniczyć ilość opakowań z plastiku.
Nieustannie szukamy nowych sposobów redukcji odpadów z tworzyw sztucznych i ograniczania ilości opakowań, ponieważ wielu naszych klientów coraz lepiej zdaje sobie sprawę z kwestii środowiskowych i swojego na nie wpływu. Mamy nadzieję, że lokalni klienci zaakceptują ten test, a my wykorzystamy ich opinie przy ustalaniu przyszłych planów dotyczących produktów do wielokrotnego napełniania.
W 2020 roku Aldi ogłosił swoje zobowiązanie, zgodnie z którym do 2025 r. chce zmniejszyć o połowę ilość używanych przez sieć opakowań plastikowych. Firma przewiduje, że dzięki temu w ciągu najbliższych pięciu lat usunie 74 tys. ton opakowań z tworzyw sztucznych ze swych produktów.
Sieć, która od stycznia 2019 r. jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, przekonuje, że jest na właściwej drodze, aby wszystkie produkty sprzedawane pod jej własną marką nadawały się do recylingu, ponownego użycia lub kompostowania do 2022 r., a produkty obcych marek przez nią sprzedawane do 2025 r.
Opracowano na podstawie informacji firmy Aldi