Firma Metsä Board, wiodący europejski producent tektury premium z włókien pierwotnych należący do Metsä Group, zaprosiła uczestników webinarium zorganizowanego na początku maja na wirtualną wycieczkę po swym Centrum Doskonałości (Excellence Centre), mieszczącym się w pionierskim zakładzie biogospodarki w fińskim Äänekoski.
W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań
Unikalny na skalę światową ekosystem biogospodarki Äänekoski obejmuje fabrykę bioproduktów nowej generacji, zakład produkcji tektury, zakład produkcji sklejki, centrum ekspozycyjne Pro Nemus oraz pilotażową fabrykę włókien tekstylnych. W jego skład wchodzi również wspomniane Centrum Doskonałości, które działa od września 2020 r. Dzięki najnowocześniejszym technologiom w zakresie prac badawczo-rozwojowych, projektowania opakowań oraz wydajności tektury i opakowań służy ono przyspieszaniu wdrażania innowacji w zakresie materiałów i opakowań oraz zapewnieniu platformy do współpracy dla klientów i partnerów technologicznych na całym świecie.
Excellence Centre zajmuje łącznie 1500 m2, posiada zaplecze badawczo-rozwojowe, pracownię projektowania opakowań, centrum badania opinii klientów oraz nowoczesne laboratorium oferujące ponad 100 różnych metod pomiarowych i analitycznych. Centrum wyposażone jest również w wirtualny sklep i narzędzie projektowe wspomagane komputerowo (CAE), które pozwala na zaawansowaną symulację oraz analizę funkcjonalności opakowań.
Majowe webinarium zapewniło gościom możliwość zajrzenia do laboratoriów, w których testowane są materiały i produkowane z nich opakowania. Rolę gospodarza „oprowadzającego” po bogato wyposażonych pomieszczeniach pełniła Heli Kuorikoski, dyrektorka laboratorium badawczo-rozwojowego Metsä Board, która opowiedziała o możliwościach wybranych urządzeń testujących.
Excellence Centre łączy kompetencje i głęboką wiedzę specjalistyczną Metsä Board w zakresie rozwiązań dla produktów z włókien z kompetencjami różnych ekspertów i partnerów takich jak dostawcy surowców, dostawcy technologii, start-upy, uniwersytety i firmy badawcze. Wszyscy oni poszukują innowacyjnych rozwiązań z obszaru opakowań z papieru i tektury, przeznaczonych dla różnych uczestników łańcucha wartości w branży opakowań.
Polska wódka w opakowaniu Metsä Board
Szczególnie interesującą część webinarium stanowiła prezentacja nowego opakowania przeznaczonego dla organicznej wódki Chopin Rye Organic produkowanej przez Podlaską Wytwórnię Wódek „Polmos” SA. O pracach projektowych i związanych z nimi wyzwaniach opowiedzieli Marko Leiviskä i Iiro Numminen, projektanci w Metsä Board odpowiedzialni (odpowiednio) za graficzną i strukturalną stronę nowych opakowań.
Opakowanie zostało wyprodukowane z użyciem chroniącej zawartość tektury na fali F, której wszystkie warstwy są wykonane z białego kraftlinera MetsäBoard Natural WKL Bright. Całkowicie białe, kaszerowane opakowanie ma lekką konstrukcję opartą na klapkach zamykających, które nie wymagają stosowania kleju. Brak kleju, w połączeniu z minimalnym pokryciem farbami o niskiej migracji i lakierem na bazie wody, pozwolił stworzyć opakowanie, które jest bezpieczne, stylowe i łatwe do recyklingu. Opakowanie zostało wyprodukowane przez Prost-Key Packaging w Polsce.
Mechanizm otwierający umożliwia wielokrotne łatwe otwieranie i zamykanie opakowania, a jednocześnie utrzymuje butelkę na miejscu. Zakrzywione podwójne bigi stanowią wzmocnienie i odsłaniają butelkę, gdy patrzy się z boku. Białe wykończenie obejmuje wytłoczony po obu stronach napis „organic” i podkreśla czystość.
Iiro Numminen, structural packaging designer, Metsä Board, stwierdził: To opakowanie w każdym elemencie przekazuje konsumentowi obietnicę marki. Łatwość recyklingu była istotna dla koncepcji projektu ze względu na ogromne znaczenie gospodarki obiegowej. Innymi kluczowymi elementami przy projektowaniu tego opakowania – i innych opakowań Metsä Board – są zrównoważony rozwój oraz dbałość o środowisko. To dlatego lekki biały kraftliner MetsäBoard Natural WKL Bright produkowany w zakładzie Metsä Board Husum – z którego powstało pudełko dla polskiej wódki – jest wytwarzany z włókien pierwotnych, które pochodzą w 100% z lasów północnoeuropejskich, gdzie prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna. Potwierdza to Joanna Dolińczyk, koordynator ds. marketingu marki Chopin Vodka: Poszukując inspiracji dla projektu opakowania naszego produktu chcieliśmy, aby opakowanie odpowiadało ekologicznemu procesowi jego wytwarzania. Mieliśmy niezwykle entuzjastyczną wizję stworzenia autentycznie organicznego i ekologicznego opakowania z trzema głównymi motywami: czystość, biel i prostota – wyjaśnia. Oglądając atrakcyjne pudełko można stwierdzić, że udało się to w 100%.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Metsä Board