20 lat kreacji w świecie opakowań
23 Jun 2021 09:56

W 2021 r. firma Granpak obchodzi 20-lecie swojego istnienia. Przez dwie dekady pozostała firmą rodzinną. 

O dotychczasowej działalności firmy, jej bogatej ofercie, radzeniu sobie w trudnych czasach pandemii i planach na przyszłość rozmawiamy z prezesem Mariuszem Korczakiem.

Czy zechciałby Pan opowiedzieć o kamieniach milowych w rozwoju firmy? Czy rodzinny charakter przedsiębiorstwa pomaga, czy przeszkadza w jej działalności w obecnych trudnych czasach i dlaczego?

Mariusz Korczak: Klienci, podobnie jak pracownicy, coraz częściej doceniają to, jak dana firma traktuje swoich pracowników oraz jak wpływa na cały region, czy dba o jego rozwój, gwarantuje miejsca pracy i inwestuje w edukację młodzieży. Ponieważ to ludzie tworzą firmę i jej sukces, zgrany i doświadczony zespół jest gwarantem efektywności każdego biznesu, zwłaszcza rodzinnego. Jest to bardzo ważne szczególnie w trudniejszych momentach firmy, które są spowodowane czy to sytuacją polityczną, czy inną, na którą firma nie ma wpływu. Choć granice muszą być wyraźne, rodzinna atmosfera nadaje biznesowi ludzkiego wymiaru.

Kamienie milowe to na pewno:

– budowa nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Krakowskiej Strefie Ekonomicznej (SSE) w 2014 roku;

– realizacja bardzo dużego projektu ze wsparciem funduszy unijnych dotyczącego wdrożenia innowacyjnych opakowań. Projekt od początku do końca realizowany był w ramach naszego zespołu. Za powstanie całej koncepcji, konstrukcji oraz grafiki w pełni odpowiedzialni byli nasi pracownicy, w tym bardzo rozwojowy dział graficzno-konstruktorski. 

Kolejne lata przynoszą kolejne zmiany, unowocześnienia i nowe inwestycje. W roku 2019 znacząco rozbudowaliśmy park maszynowy, powstała druga kompletna linia produkcyjna oparta na najnowocześniejszych technologiach dostępnych na rynku.

Nowości, rozwój i zmieniające się wymogi rynku powodują, iż zdobywamy kolejne certyfikaty, zwłaszcza te restrykcyjne jak BRC, FSC, PEFC, ISO 9001. Wszystko to wymagało od nas wielu zmian reorganizacyjnych i ulepszania procedur. 

Nagrodą i jednocześnie uwieńczeniem naszej ciężkiej pracy są nagrody, jakie otrzymaliśmy, m.in. Gazele Biznesu, Art of Packaging i wiele innych oraz to, że marka jest coraz bardziej rozpoznawalna na rynku i wiarygodna wśród klientów.

Jakie usługi w ofercie firmy pozwalają jej w największym stopniu utrzymać konkurencyjność na rynku: nowoczesny park maszynowy, zróżnicowana gama wykonywanych opakowań, innowacyjność, a może skupienie na zrównoważonym rozwoju? 

Mariusz Korczak: Zdecydowanie naszą przewagą jest nowoczesny, rozbudowany park maszynowy, który umożliwia nam realizowanie różnorodnych zamówień klientów przy zachowaniu najwyższych standardów jakości. To pozwala nam dostarczać szeroki wachlarz opakowań, m.in.: jednostkowych, kaszerowanych, z tektury litej, innowacyjnych, displayów. Ważną rolę odgrywa też nasze studio graficzno-konstrukcyjne, które nieprzerwanie pracuje nad nowymi rozwiązaniami, poprawia funkcjonalność naszych opakowań oraz dba o optymalizację kosztów.

Jakie możliwości w zakresie prepressu, druku i uszlachetnień zapewnia park maszynowy drukarni? Które z pracujących w nim maszyn zasługują na szczególną uwagę (z punktu widzenia nowoczesności, wydajności, wszechstronności itp.)?

Mariusz Korczak: Prawidłowe przygotowanie materiałów do druku to fundament całego procesu produkcyjnego. W celu utrzymania najlepszej jakości do wykonania matryc drukarskich wykorzystujemy najnowsze technologie CtP (Computer to Plate). Oczywiście dbamy również o to, aby przed każdym drukiem klient mógł dokonać ostatecznej weryfikacji. Do tego wykorzystujemy proofer firmy Epson. Naturalnie każdy proof posiada certyfikat FOGRA39 oraz 

jest zgodny z normami ISO. 

Zastosowanie uszlachetnienia podnosi wizualne walory druku offsetowego, wpływa na trwałość produktu, zwiększając wytrzymałość powierzchni. Klienci znajdą w naszej ofercie m.in.: hot stamping, zadruk farbami UV na podłożu metalizowanym, lakiery hybrydowe, lakiery dyspersyjne, lakiery UV, lakiery specjalne oraz różnego rodzaju folie, m.in. folię z atestem do kontaktu z żywnością.

Dużą wagę przykładamy również do bieżącej kontroli trwających procesów. Wykorzystujemy do tego specjalny, w pełni zautomatyzowany system. Jest on instalowany na maszynach offsetowych KBA, gdzie kontroluje jakość całego zlecenia, weryfikuje jego zgodność z proofem zaakceptowanym przez klienta oraz powiadamia operatora o wykrytych błędach. Uruchamia się automatycznie, a dane pracy są również automatycznie importowane do systemu. To w znacznym stopniu pozwala nam na usuwanie pojawiających się błędów.

Drukarnia Granpak jest znana z bardzo szerokiej gamy oferowanych typów opakowań. Do odbiorców z jakich rynków trafiają? Jaki jest udział produkcji eksportowej w Waszej działalności?

Mariusz Korczak: Na ten moment działalność eksportowa to ok. 30% realizowanych przez nas zleceń. Nasi odbiorcy reprezentują branże FMCG, kosmetyczną, tytoniową, zabawkową i wiele innych. 

Kierunek, który obraliśmy, to zdecydowanie opakowania ekologiczne. Obecnie nasz dział R&D pracuje nad ekologiczną alternatywą, która może zastąpić opakowania i tacki plastikowe/styropianowe. 

„Wszystkie nasze działania i inwestycje mają swój cel nadrzędny: bycie nie tylko drukarnią, ale też partnerem i doradcą dla naszych klientów w zakresie oferowanych im opakowań i innych produktów z zastosowaniem kartonu” – powiedział pan w jednym z wywiadów. Na co mogą liczyć klienci Waszej firmy?

Mariusz Korczak: To jest właśnie to, co wyróżnia nas na tle konkurencji, czyli wsparcie na każdym etapie realizacji. Nasi klienci niejednokrotnie nie mają do końca sprecyzowanych wymagań, wytycznych czy też wręcz poszukują nowych pomysłów na opakowania – i tutaj zaczyna się nasza rola. Doradzamy, dobieramy odpowiednie rozwiązania: konstrukcyjne, wytrzymałościowe, logistyczne specjalnie pod konkretną branżę czy już jednostkowy produkt. 

Znamy również specyfikę oraz wymagania sieci handlowych. I tutaj włączają się nasi specjaliści, którzy koordynują zgodność poszczególnych etapów. To właśnie nasze specjalne know how daje nam przewagę na rynku opakowań. 

Wysoką jakość oferty i wysokie standardy biznesowe utrzymywane przez Granpak potwierdzają liczne nagrody. O jakich zaletach firmy one świadczą? 

Mariusz Korczak: W trakcie naszej 20-letniej działalności wielokrotnie zostaliśmy docenieni i nagrodzeni. Należymy do elitarnego grona firm wyróżnionych tytułem Gazeli Biznesu, które nie tylko dynamicznie się rozwijają, ale także są transparentne. Warto również wspomnieć o tytule Diamentów miesięcznika „FORBES”, który potwierdza naszą obecność w gronie najszybciej rozwijających się firm w Polsce.

Jak już podkreślaliśmy, nie jesteśmy tylko drukarnią, ale również kreatorem. Dowodem tego jest nagroda otrzymana w konkursie Art of Packaging 2020 Professional na najlepsze opakowanie w kategorii Tekturowa Kreacja za opakowanie Smart ShoeBox. 

Jak poradziliście sobie Państwo w trakcie pandemii? Czy wpłynęła ona na działalność firmy, skalę produkcji lub zmianę rodzaju zamawianych opakowań? 

Mariusz Korczak: Dostarczamy opakowania dla branż, które nie odnotowały spadków sprzedaży podczas pandemii, co przekłada się na naszą stabilną sytuację. Oczywiście w trosce o bezpieczeństwo nasze, klientów i pracowników wprowadziliśmy trzypoziomowy zakres zabezpieczeń obejmujący: zapobieganie – środki ochronne, monitorowanie – kontrola wyników oraz procedura działań w sytuacjach kryzysowych (pojawienie się wirusa na terenie zakładu). Procesy są nadzorowane przez przeszkolony do tych celów personel.

Gdyby mieli Państwo wyobrazić sobie firmę za kolejne 20 lat, jak powinna ona wyglądać? Jakie zmiany, nowe inwestycje szykujecie na 

kolejne lata? 

Mariusz Korczak: Jednym z obszarów, nad którymi będziemy mocno pracować, jest rozwój rynku zagranicznego. Oczywiście niezmiennie inwestujemy w poszerzanie i doskonalenie kompetencji naszego zespołu czy rozwój technologii. Wszystko po to, aby utrzymać wysoki poziom naszego serwisu i dostarczanych rozwiązań. Bo, jak podkreślamy, Granpak to „Więcej niż drukarnia, to kreator w świecie opakowań”.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Tomasz Krawczak