Rok po tym, jak firma Dion Label Printing wprowadziła do produkcji rozwiązanie KODAK FLEXCEL NX Ultra Solution, John Dion ma bardzo pozytywną opinię na temat tego bezrozpuszczalnikowego i wolnego od LZO systemu wytwarzania płyt fleksograficznych. „Jesteśmy szalenie zadowoleni! – mówi prezes producenta wysokiej jakości etykiet i opakowań na żądanie z Westfield w stanie Massachusetts. – Spodziewaliśmy się wiele dobrego po tym systemie, który zgodnie z zapowiedziami okazał się przełomowy.”
Wkrótce po tym, jak w 1969 roku ojciec Johna, John Dion Sr, założył firmę w piwnicy rodzinnego domu, zyskali sławę za sprawą drukowania wymyślnych etykiet, które musiały szybko trafić na rynek. Ta filozofia nie uległa zmianie, jak tłumaczy dyrektor generalny Randy Duhaime, który wraz z Johnem i jego bratem Davem Dionem tworzą zespół kierowniczy wyższego szczebla: Etykiety stają się coraz bardziej złożone – jakby projektanci próbowali znaleźć kolory, których nie będziemy w stanie odtworzyć. Jednak zawsze nam się to udaje, ponieważ szczycimy się oferowaniem najwyższej jakości.
Wysokiej klasy etykiety samoprzylepne stanowią około 80% kompleksowej produkcji firmy Dion. Firma wytwarza również etykiety z dodatkowym miejscem na treść dla szerokiej gamy zastosowań użytkowników końcowych – obecnie najszybciej rośnie ich stosowanie w segmencie leków bez recepty. Inne obsługiwane rynki to artykuły spożywcze i napoje, kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego, medyczne i wydruki specjalne. Produkcja jest równo podzielona między druk fleksograficzny (wodny i UV) oraz cyfrowy.
Gotowe płyty w niecałą godzinę
FLEXCEL NX Ultra Solution to bezrozpuszczalnikowe, wolne od LZO rozwiązanie do obróbki na bazie wody, które umożliwia drukarzom tworzenie gotowych płyt w niespełna godzinę. Oparte na opatentowanej technologii KODAK Ultra Clean opracowanej przez zespół Miraclon rozwiązanie jest pierwszym systemem na bazie wody, który oferuje spójne, wysoko wydajne płyty w środowisku produkcji wysokonakładowej wymagającym ograniczonej konserwacji.
Historia związana z zakupem FLEXCEL NX Ultra Solution w czerwcu 2020 roku opowiada o cierpliwości i pewnym eksperymencie. John: Od dłuższego czasu obserwowaliśmy technologię FLEXCEL NX i nie mieliśmy wątpliwości, że oferuje korzyści w zakresie produkcji i jakości, ale uznaliśmy, że przyszłość należy do bezrozpuszczalnikowej produkcji płyt i postanowiliśmy zaczekać na to rozwiązanie.
W podjęciu decyzji pomogły wyniki prób alternatywnych rozwiązań – dodaje. – Mieliśmy niewielki system solwentowy, który jednak miał pewne ograniczenia, jeśli chodzi o precyzję rastrów i spójność rastrowania między końcami płyty, zwłaszcza w szczegółach wysokich świateł. Dlatego z uwagi na coraz większą złożoność i trudność otrzymywanych zleceń musieliśmy się przełamać i zastanowić, co możemy zrobić.
Wypróbowaliśmy także rozwiązanie termiczne, ale napotkaliśmy problemy, których nie mogli-śmy rozwiązać – konkretnie chodziło o pęcznienie płyt po rozgrzaniu farb UV, które wymagało dodatkowych płyt przy wysokonakładowych zleceniach. Ponadto jakość płyt ulegała pogorszeniu między kolejnymi seriami, co wymuszało na nas przygotowanie nowych zestawów do ponownych zamówień. A wcześniejszy eksperyment z obróbką wodną pokazał, że była nieodpowiednia pod względem jakości i nadawała się tylko do części naszych zleceń.
Wykładnicza poprawa
Brent Berthiaume, kierownik działu prepress w Dion Label, odpowiada za maksymalne wykorzystanie rozwiązania FLEXCEL NX Ultra Solution i barwnie opisuje wpływ tej technologii na produkcję w firmie: W przypadku obróbki termicznej musieliśmy używać rastrów 133-150 lpi, głównie z powodu przyrostu punktu rastrowego. Ustawiając wartość na 175 lpi przy dużych nakładach musieliśmy mieć drugi zestaw płyt niemal do każdego zlecenia. W przypadku systemu FLEXCEL NX Ultra musimy jeszcze wykonać pojedynczą płytę z rastrem 175 lpi, co obejmuje realizację kilku zleceń o wielkości 80 tys. stóp na jednym zestawie płyt. Ta wartość stanowi największą korzyść – utrzymanie spójności w całym nakładzie przy zaoferowaniu wysokiej jakości grafiki wektorowej. To wykładnicza poprawa.
John Dion kontynuuje opowieść: Kolejną dużą zaletą jest możliwość zachowania zgodności kolorów marki na wielu platformach. Jeśli porównać konwencjonalną fleksografię z wydrukiem cyfrowym, zwykle można zauważyć różnicę. Teraz otrzymujemy pożądane kolory w każdym procesie. Pracujemy równolegle na dwóch platformach, więc jeśli z powodu obciążenia musimy przenieść zlecenie z jednego procesu do drugiego, mamy pewność, że wyniki będą zadowalające.
Cudowny sposób
Komentując technologię KODAK NX Advantage Patterning, John mówi o cudownym sposobie, w jaki FLEXCEL NX Ultra rozwiązuje fleksograficzną łamigłówkę, jak uzyskać intensywne kolory używając niezbyt intensywnych pigmentów – na przykład czerwieni i zieleni. Zazwyczaj trzeba nałożyć grubszą warstwę farby, co oznacza pogorszenie jakości, szczególnie w rastrach. Dlatego chcąc uzyskać odpowiednie rezultaty musieliśmy zrezygnować z rastrów w jednolitych kolorach.
Teraz nie musimy tego robić, ponieważ NX Advantage Patterning zapewnia większą wydajność, umożliwiając lepsze umieszczanie farby i przenoszenie na podłoże w wyższym stężeniu, nadal łącząc rastry. Jesteśmy też w stanie używać aniloksów o mniejszej pojemności w większej liczbie zleceń i realizować nasze cele – kontrolować przyrost punktu rastrowego, utrzymywać spójność kolorów w całym zleceniu itd. Możemy także zwiększyć krycie bieli przy jednej warstwie – wcześniej musieliśmy stosować dwie.Uważam, że to niezwykłe – moim szalonym marzeniem sprzed 20 lat było robić to, co robimy dziś.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Miraclon