Tegoroczna edycja Europejskiego Forum Etykiet, zorganizowana przez stowarzyszenie producentów etykiet samoprzylepnych FINAT wyjątkowo w środowisku sieciowym, przeszła do historii. Zapewniła branży etykietowej pierwszą od momentu wybuchu pandemii w 2020 r. okazję do ponownego kontaktu na taką skalę. W spotkaniu, które poświęcono aktualnej ocenie sytuacji tego sektora i jego perspektyw, uczestniczyło ok. 750 przedstawicieli firm etykietowych i dostawców oraz reprezentantów organizacji etykietowych z całej Europy.
Naszym sloganem jest od początku „łączenie społeczności etykietowej” i nabiera on teraz wyjątkowego sensu. Realizacja działań w środowisku sieciowym była dla nas trochę nietypowa, jednak stała się wspaniałą okazją do poznania kluczowych trendów w branży, nawiązywania relacji oraz do spotkań ze starymi przyjaciółmi – komentuje nowy prezes FINAT Philippe Voet (i jednocześnie szef belgijskiej firmy Etivoet).
Odkrywanie trendów
Pierwszego dnia Forum, po otwarciu obrad przez dotychczasowego prezesa FINAT Chrisa Ellisona (OPM Labels & Packaging, Wielka Brytania), uczestnicy wysłuchali dyrektora zarządzającego FINAT Julesa Lejeune'a i Jennifer Dochstader z LPC, którzy wspólnie przeanalizowali niektóre z nowych trendów i zmian, jakie dokonały się w branży etykiet w ostatnim burzliwym roku. Część czasu przeznaczono również na rozmowę z uczestnikami, którzy dzielili się swymi poglądami na temat przyszłej strategii FINAT w warunkach spodziewanego ożywienia gospodarczego.
Koncentracja na strategii biznesowej
Dzień drugi został poświęcony tematowi strategii w biznesie i rozpoczął się wykładem prof. Andrea Boltho, włoskiego ekonomisty i wykładowcy Uniwersytetu w Oxfordzie. Zaproponował on przyjrzenie się z dystansu obecnej dynamice gospodarki europejskiej, ożywieniu gospodarczemu w warunkach słabnącej pandemii koronawirusa, a także siłom kształtującym globalną gospodarkę. Następnie Nick Mockett z Moorgate Capital i Norman Bremer z IK Investment Partners opowiedzieli o wyzwaniach i możliwościach stojących przed branżą etykiet, odpowiednio przez pryzmat fuzji i przejęć oraz funduszy private equity.
Wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego
Zrównoważony rozwój jest jednym z sześciu głównych filarów strategii FINAT, a skoro zmiany klimatyczne są obecnie głównym zagadnieniem światowej agendy politycznej i gospodarczej, dzień trzeci poświęcony był próbie zrozumienia, w jaki sposób branża etykiet może służyć klientom, jednocześnie ograniczając swój wpływ na środowisko. Maja Desgrées-Du Loȗ opowiedziała uczestnikom Forum o swojej pracy urzędnika ds. polityki Unii Europejskiej, który zajmuje się opracowywaniem dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Zaprezentowała też swoje poglądy na temat przyszłości opakowań i ich roli w gospodarce obiegu
zamkniętego oraz w Zielonym Ładzie UE.
Kolejnym punktem programu trzeciego dnia Forum było wystąpienie Ophelie Gourdou, która opowiedziała o CELAB-Europe i o tym, w jaki sposób ta inicjatywa postrzega materiały etykietowe w kontekście GOZ. Następnie An Vossen przedstawiła projekt HolyGrail 2.0, który polega na inteligentnym sortowaniu odpadów z wykorzystaniem cyfrowych znaków wodnych. Dzień zakończył się panelem dyskusyjnym z udziałem właścicieli marek, z którymi eksperci ds. opakowań dyskutowali na temat zrównoważonego rozwoju.
Pozyskiwanie i utrzymywanie talentów
Czwarty dzień skoncentrował się na przyszłości pracy i siły roboczej. Gość specjalny Markus Wörner z niemieckiej firmy einhorn wyjaśnił swoją koncepcję „fairstainability”, czyli podejścia do biznesu, które łączy w sobie zarówno sprawiedliwy handel, jak i zrównoważony rozwój. Opisał, w jaki sposób jego koncepcja oraz realizowane przez niego alternatywne modele biznesowe są nie tylko korzystne dla planety, ale także pomagają w przyciąganiu młodych talentów dzięki zapewnianiu im źródeł inspiracji w miejscu pracy. Prelegent uczestniczył też w dyskusji z obecnymi i przyszłymi liderami branży. Dzień zakończył się specjalnym warsztatem poprowadzonym przez Mind Gym, który poświęcono najważniejszym elementom kultury integracji w firmie oraz sile inkluzywności przy budowaniu realnego sukcesu w biznesie.
Różnorodność to więcej niż fajny pomysł
„Różnorodność się opłaca”. To przekaz, który ostatniego dnia Forum płynął z wystąpienia prelegenta Pellegrino Riccardiego. Wyjaśnił on znaczenie, jakie ma bliski, koleżeński kontakt z ludźmi z innych krajów, o specyficznych życiowych doświadczeniach i odmiennej kulturze, i jak wykorzystać jego często pomijaną wartość przy
wzmacnianiu własnej organizacji lub biznesu.
Święto społeczności etykiet
W dalszej części programu Philippe Voet wygłosił swoje pierwsze przemówienie w roli prezesa FINAT, po czym oddał głos moderatorowi Bertowi van Loon, który poprowadził ceremonię wręczenia cenionych nagród FINAT, podczas której 16 firm zostało wyróżnionych za doskonałość w 25 różnych kategoriach.
Ostatnim punktem programu Europejskiego Forum Etykiet 2021 był interaktywny, wciągający quiz online, podkreślający międzykulturowy i interpersonalny charakter spotkań w ramach międzynarodowego stowarzyszenia.
Choć fizycznie byliśmy daleko od siebie, wspaniale było zobaczyć się w wirtualnym środowisku i świętować wszystko to, co nasza branża ma najlepszego do zaoferowania. Już teraz cieszymy się na myśl o tym, że w przyszłym roku znów spotkamy się osobiście – komentuje Niklas Olsson, odpowiedzialny za przygotowanie tegorocznego Forum.
Opracowano na podstawie materiałów FINAT