SPLinx: kiedy liczy się efekt
1 Mar 2022 16:00

SPLinx jest polskim producentem farb i lakierów specjalnych dla rynku poligraficzno-opakowaniowego, którego cechuje innowacyjność godna globalnego koncernu farbiarskiego połączona z elastycznością działania i szybkością wprowadzania nowych produktów na rynek, właściwa tylko małym, lokalnym firmom. Jedną z ostatnich innowacji SPLinx jest – prawdopodobnie pierwsza na rynku – farba fluorescencyjna o niskiej migracji.

SPLinx to polski producent farb i lakierów specjalnych dla rynku poligraficzno-opakowaniowego i – w mniejszym stopniu – budowlanego. W jego ofercie znajdują się m.in. farby i lakiery fluorescencyjne, metaliczne, termochromowe, zapachowe, fosforyzujące, fotochromowe, hydrochromowe, luminescencyjne, lakiery strukturalne czy farby mieszane z wzorników Pantone, HKS i innych, a także z wzorca klienta. Firma oferuje również produkty dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta do zastosowania we wszystkich technologiach drukowania. Zakład produkcyjny SPLinx mieści się w Kątach Węgierskich pod Warszawą i w 2021 roku wyprodukował 105 ton farb i lakierów specjalnych.

Szyte na miarę

Naszą ofertę kierujemy przede wszystkim do drukarń i producentów opakowań nastawionych na innowacyjne, interaktywne i proklienckie rozwiązania – mówi Jacek Bisiorek, właściciel SPLinx. – Nasze produkty wymagają z reguły posiadania zróżnicowanego pod względem technologicznym parku maszynowego, niemniej zawsze staramy się pomóc naszym klientom, nawet tym najmniejszym. Lubimy działać w triadzie: klient docelowy – drukarnia – producent farb, zwłaszcza w zakresie rozwiązań „szytych na miarę”.

Głównym rynkiem zbytu jest Polska oraz – w niewielkim stopniu – kraje Europy Wschodniej, zaś w najbliższym czasie firma zamierza podejmować działania w kierunku ekspansji do państw zachodnich. Zatrudniamy 13 pracowników, z tego 3 pracowników biurowych, 3 handlowców, 3 osoby na produkcji i 4 osoby zatrudnione na stanowiskach laboratoryjnych, kontroli jakości oraz badań i rozwoju – informuje właściciel SPLinx. – I to właśnie ci ostatni stanowią nasz największy atut i przewagę konkurencyjną. Stawiamy na rozwój własnych produktów i rozwiązań, stąd dział R&D w naszej firmie. Stanowią go specjaliści w produkcji oraz tworzeniu receptur farb specjalnych. Posiadają oni unikalne kompetencje i dysponują szeroką wiedzą w temacie farb specjalnych, którą nieustannie rozwijają. Naszym celem jest przejęcie kontroli nad jak największą częścią łańcucha wartości w produkcji farb specjalnych, co oznacza, że większość z nich tworzymy od podstaw, z półproduktów podstawowych dostarczanych przez koncerny chemiczne.

Innowacje w niszy

Chlubą SPLinx jest bardzo dobrze wyposażone laboratorium, między innymi w program do tworzenia receptur farb w wersji dla producentów farb, czyli Ink Formulation Manufacturer, kilka spektrofotometrów, laboratoryjną suszarkę UV, trzy maszyny do wydruków próbnych w offsecie i offsecie UV (IGT Orange Proofer) oraz dwie do flekso (IGT F1 i RK Print). Dział kontroli jakości nastawiony jest głównie na badania farb pod względem ich cech wizualnych i reologicznych. Za każdym razem, gdy farba lub lakier – niezależnie od wielkości wytworzonej partii – opuszcza zakład produkcyjny, badane są ich powtarzalność i zgodność z wymaganiami klienta. Stosowany jest również system procedur produkcyjnych oraz działań archiwizujących, które eliminują większość błędów. W zakresie badań chemicznych SPLinx współpracuje z kilkoma wyspecjalizowanymi jednostkami badawczymi. W tym roku zainwestujemy w kolejne maszyny i urządzenia laboratoryjne, pomagające lepiej określić odporność farb na światło, ścieranie i zarysowywanie oraz ich właściwości reologiczne (tack, lepkość), potrzebne w naszej aktywności badawczo-rozwojowej – deklaruje Jacek Bisiorek. – Mamy także doskonale wyposażoną produkcję: kilkanaście mieszalników, w tym duży mieszalnik żyroskopowy i nowoczesną trójwalcarkę Buhler. Tworzymy innowacyjne rozwiązania w dość niszowym segmencie rynku. Duzi producenci farb raczej nie przeznaczają znaczących środków na tworzenie unikalnych farb specjalnych albo rozwijanie ich w kierunku rozwiązań zaspokajających aktualne potrzeby rynku takich jak adaptowanie ich do druku opakowań spożywczych, zabawek czy produktów przyjaznych środowisku. Globalni producenci zainteresowani są przede wszystkim dużą skalą sprzedaży. W sferze produktów specjalnych wykorzystują zazwyczaj sprawdzone formulacje, z których korzystają od lat i modyfikują je w niewielkim zakresie. My w tym segmencie jesteśmy w ciągłym ruchu, dynamicznie i elastycznie dostosowując się do zmian rynkowych i potrzeb klienta. Jesteśmy w stanie otworzyć nowy projekt badawczy w klika dni i równie szybko zakończyć nierokujący. Sam proces badawczy także trwa relatywnie krócej, nie obarczamy się nadmierną biurokracją, a proces decyzyjny jest znacząco skrócony. Dzięki temu potrafimy prowadzić i zakończyć z sukcesem nawet kilkanaście projektów badawczo-rozwojowych rocznie we współpracy trzech podmiotów: odbiorcy końcowego, drukarni i producenta farb. Dostosowujemy farby i lakiery dokładnie do potrzeb klienta pod względem właściwości reologicznych, kolorystycznych, technologicznych, sprostania regulacjom, wreszcie wymaganego efektu specjalnego czy wartości dodanej. Ciężko sobie wyobrazić sytuację, gdy centrum R&D globalnego koncernu współpracuje nad jakimś projektem z odległą drukarnią i jej odbiorcą. Nawet jeżeli dochodzi do takich sytuacji, to proces decyzyjny jest tak wydłużony, że czyni cały projekt bardzo trudnym do wykonania. Nie mówiąc już o tym, że wolumen oczekiwanej sprzedaży jest najczęściej poniżej progu rentowności inicjowania nowego projektu badawczego. Większość drukarń nawet nie zdaje sobie sprawy, że duża część farb fluorescencyjnych i metalicznych jest jedynie etykietowana przez dużych graczy, a prawdziwymi producentami są właśnie takie wyspecjalizowane w tym zakresie firmy jak nasza. Mamy dostęp do najnowszych produktów i rozwiązań w dziedzinie produkcji farb i dodatków, ponieważ współpracujemy z tymi samymi dostawcami co globalni producenci (czasem są to ogromne koncerny chemiczne). Korzystamy też na tym, że przedstawiciele tych firm wiedząc, że zajmujemy się farbami specjalnymi, sami zgłaszają nam pojawienie się innowacyjnych półproduktów (np. nowych, specjalnych pigmentów, spoiw czy dodatków).

Bezpieczny efekt

W ofercie SPLinx znajduje się także tak unikalny produkt, jak farba fluorescencyjna o niskiej migracji. Jesteśmy prawdopodobnie pierwszą firmą na świecie, która wprowadziła tego typu produkt na rynek – mówi Jacek Bisiorek. – Problemem był zawsze formaldehyd; nam udało się usunąć go całkowicie z formulacji. Nawiasem mówiąc to daje nam asumpt do bardzo optymistycznego założenia, że większość farb specjalnych można będzie dostosować do wymogów niskiej migracji, co z kolei oznacza, że farby te można będzie dużo szerzej stosować w druku etykiet i opakowań spożywczych. Ten temat był wielokrotnie poruszany przez naszych klientów, więc szacuję dość duże zapotrzebowanie rynku na tego typu produkty. Na razie opracowaliśmy farbę fluorescencyjną o niskiej migracji do pośredniego kontaktu z żywnością, przeznaczoną dla technologii drukowania flekso UV. Oczywiście została ona przebadana przez niezależne, wyspecjalizowane laboratorium, które potwierdziło, że farba ta (a w zasadzie seria farbowa) nie przekracza limitów migracji określonych w odnośnych regulacjach. Na podstawie tych badań wystawiamy stosowne oświadczenie o składzie, potwierdzające wyniki tych badań. Producenci opakowań do żywności, którzy dbają o bezpieczeństwo i kondycję zdrowotną człowieka, mogą teraz używać bardzo ekspresyjnych, jaskrawych i wyjątkowo czystych w kolorystyce farb fluorescencyjnych do ich produkcji. Według badań rynkowych kolory fluo są szczególnie atrakcyjne dla dzieci i młodzieży. Ten fakt można wykorzystać, stosując fluorescencyjne motywy we wzornictwie opakowań i etykiet produktów spożywczych, skierowanych właśnie do tych grup konsumenckich.

SPLinx planuje kontynuację innowacji produktowych w kierunku stałego podnoszenia ich właściwości specjalnych (np. w celu uzyskania pożądanego efektu w technologiach niepozwalających na nałożenie grubej warstwy farby, jak offset), ich adaptowania w potencjalnie wrażliwych na regulacje segmentach rynku, takich jak produkcja opakowań czy zabawek, rozwoju produktów specjalnych w niskoenergetycznych technologiach druku, w szczególności LED (co już z powodzeniem robi), a także w poszerzaniu oferty farb specjalnych stworzonych i wyprodukowanych w 100% we własnym zakresie. AN