Firma DENSO – część Toyota Group - opracowała nowy kod QR. Prostokątny kod Micro QR, w skrócie rMQR, może być drukowany w długich, wąskich miejscach – np. takich, jakie często spotykamy na marginesach. Dzięki temu nowy kod przyczyni się do lepszego zarządzania informacją w małych przestrzeniach o ograniczonej wysokości.
Rozwój technologii QR umożliwił stworzenie kodu rMQR, który jest łatwy do odczytania, a jednocześnie ma prostokątny kształt zamiast typowego, kwadratowego. Chociaż kształt kodu rMQR jest niestandardowy, zdaniem DENSO oferuje on tę samą szybkość skanowania i pojemność danych co konwencjonalny. W praktyce kod rMQR przechowuje do 361 znaków numerycznych, 219 znaków alfanumerycznych lub 92 znaków japońskiego alfabetu kanji.
Kod rMQR przyczynia się do efektywnego zarządzania i wykorzystania informacji i zasobów w wielu branż, w tym produkcyjnych. Co więcej, posiada certyfikat ISO i może być swobodnie stosowany przez wszystkich użytkowników na całym świecie.
Firma DENSO WAVE jako pierwsza stworzyła kod QR w 1994 r. Kod, który stał się własnością publiczną, zyskał status globalnego standardu i jest wykorzystywany na masową skalę. Dzięki uzupełnieniu go o prostokątną wersję rMQR możliwe stanie się nadrukowywanie kodu w miejscach o bardzo ograniczonej, wąskiej przestrzeni, które dotychczas były niedostępne dla konwencjonalnych QR. Będzie można stosować ją do śledzenia produktów w fabrykach i łańcuchach dostaw oraz do estetycznego znakowania produktów.
Opracowano na podstawie informacji serwisu Packaging Europe