Nowy raport firmy AMI Consulting zapewnia krytyczny wgląd i analizę aktualnej sytuacji oraz perspektyw na przyszłość sektora folii termokurczliwych w Europie. Dokument analizuje obraz podaży i popytu w poszczególnych krajach i przedstawia dogłębną aktualizację trendów w obszarze zastosowań końcowych, rozwoju żywic oraz ich wpływu na dynamikę wzrostu.
Folie termokurczliwe, przez lata stosowane do zbiorczego pakowania produktów przeznaczonych do transportu, od pewnego czasu zaznaczają swoją obecność w punktach sprzedaży jako opakowania drugorzędowe zapewniające wygodę przenoszenia multipacków, ale również jako atrakcyjny sposób promocji marki dzięki możliwości całopowierzchniowego zadruku.
Opakowania przeznaczone na napoje alkoholowe i bezalkoholowe mają zdecydowanie największy udział w zastosowaniach końcowych folii termokurczliwych, wyprzedzając pod tym względem opakowania na produkty spożywcze. Dostawcy folii do tych kategorii napotykają jednak rosnącą konkurencję ze strony kartonowych alternatyw na opakowania stosowane w punktach sprzedaży, które wybierają niektórzy właściciele głównych marek w obliczu utrzymującej się wśród konsumentów niechęci do plastiku. Z tego samego powodu z niektórych produktów folia termokurczliwa zniknęła całkowicie, a część sklepów (w Polsce np. Żabka) w miejsce multipacków wprowadziła promowaną sprzedaż zestawów w indywidualnych opakowaniach. Raport AMI Consulting sprawdza, w jaki sposób te i inne czynniki kształtują rynkową podaż na folie termokurczliwe.
Rynek europejski przeżywa burzliwy okres. Wyzwania, w obliczu których obecnie stoi, to rezultat zarówno niedawno zakończonej pandemii koronawirusa, jak i wprowadzania nowych regulacji prawnych promujących zrównoważony rozwój, niedoborów polimerów, trudności logistycznych, a także zmian w kanałach detalicznych. Za dodatkowe komplikacje i presję inflacyjną odpowiada wojna w Ukrainie. Gwałtowny wzrost kosztów spowoduje zapewne ograniczenie wydatków konsumentów na wiele produktów „drugiej potrzeby”, choć może napędzać sprzedaż tańszych, podstawowych produktów takich jak konserwy, co z kolei może przyczynić się do wzrostu zainteresowania wykorzystaniem folii termokurczliwych.
W ostatnim dziesięcioleciu duży wpływ na popyt na folię termokurczliwą miało przechodzenie z monoekstruzji na koekstruzję 3-warstwową oraz dalsze doskonalenie produktu poprzez przejście z koekstruzji 3-warstwowej na 5-warstwową. Umożliwiło to stosowanie ulepszonych żywic metalocenowych w połączeniu z innymi, cieszącymi się większą popularnością surowcami w celu maksymalnego ograniczenia grubości. Zmniejszanie grubości folii wykonanych z żywic pierwotnych osiągnęło w wielu zastosowaniach swoje granice, a przyszłe innowacje powinny koncentrować się na uzyskaniu cieńszych folii przy zachowaniu 30-50% zawartości żywicy pochodzącej z recyklingu poużytkowego (PCR).
Folie termokurczliwe powinny idealnie nadawać się jako nośnik PCR, ponieważ nie wchodzą w kontakt z żywnością. Dlatego recyklaty będą nadal odbierać część rynku pierwotnemu LDPE, choć w mniejszym od oczekiwanego przez branżę stopniu. Podczas gdy właściciele marek będą starali się częściej wykorzystywać recyklat z myślą o spełnieniu wewnętrznych wymagań i przepisów obowiązujących w danym kraju, ograniczona dostępność wysokiej jakości żywicy PCR powstrzyma skalę jej użycia oraz dalszy wzrost wolumenu w okresie objętym prognozą.
Raport „Folie termokurczliwe w Europie 2022” firmy AMI Consulting jest wynikiem szeroko zakrojonego programu badawczego i zapewnia kompleksową niezależną ocenę tego sektora w czasach niepewności. Dokument określa pod kątem ilościowym zdolności produkcyjne, produkcję oraz popyt na folie termokurczliwe w podziale na kraje i zastosowania końcowe, w kontekście historycznym i z przewidywaniami dotyczącymi najbliższych 5 lat.
Opracowano na podstawie materiałów firmy AMI Consulting