Jak informuje stowarzyszenie FINAT, w IV kwartale 2022 r. gwałtownie spadł popyt na etykiety i materiały etykietowe. Zdaniem organizacji powodem była wyprzedaż zgromadzonych zapasów, jaką zaobserwowano pod koniec trudnego 2022 r. W całym ubiegłym roku popyt na samoprzylepne materiały etykietowe w Europie spadł o 4,7% w porównaniu z 2021 r.
Zdaniem stowarzyszenia FINAT, zrzeszającego światowych producentów etykiet samoprzylepnych oraz związanych z nimi produktów i usług, w czwartym kwartale ub.r. popyt na materiały etykietowe w Europie gwałtownie spadł po słabej pierwszej połowie roku, spowodowanej niedoborami papieru w Finlandii związanymi ze strajkami. W całym roku popyt na samoprzylepne materiały etykietowe w Europie spadł o 4,7% w porównaniu z 2021 r.
Rekordowy spadek efektem korekty
W porównaniu z IV kwartałem 2021 r. europejskie zużycie papierowych i foliowych materiałów etykietowych w rolkach spadło o co najmniej 24%, co stanowi największy spadek r/r w ciągu jednego kwartału od czasu, gdy FINAT zlecił gromadzenie kwartalnych statystyk, czyli od 2003 r.
Spadek popytu jest korektą zmian rynkowych z poprzednich trzech kwartałów, które rozpoczęły się długotrwałym strajkiem w zakładach producentów papieru w Finlandii w okresie do Wielkanocy. W konsekwencji pojawiły się dotkliwe niedobory papieru i wydłużające się terminy realizacji. W trzecim kwartale magazyny przetwórców etykiet ponownie zapełniły się i pojawiła się ogólna niepewność gospodarcza spowodowana rosyjską inwazją na Ukrainę. Rosły koszty energii i surowców oraz stopy procentowe, a analitycy wskazywali na zbliżającą się recesję. W rezultacie przetwórcy podjęli decyzję o wyczerpaniu zapasów pod koniec roku i przesunięciu zakupu nowych materiałów etykietowych.
Pozytywne nastroje pomimo widma recesji
Zgodnie z najnowszym raportem FINAT RADAR opublikowanym w grudniu ub.r., którego wyniki oparto na ankiecie przeprowadzonej w listopadzie wśród 60 właścicieli marek, pomimo oczekiwań związanych z recesją podstawowe czynniki fundamentalne dla europejskiego przemysłu etykietowego do niedawna pozostawały pozytywne. Z badania wynika, że w tym czasie prawie 85% respondentów spodziewało się, że ich zamówienia na etykiety wzrosną lub przynajmniej pozostaną na tym samym poziomie. Biorąc pod uwagę umiarkowane ogólne prognozy gospodarcze dla Europy, które pojawiły się w ostatnim czasie, nadchodzące miesiące pokażą, czy te oczekiwania były uzasadnione.
FINAT, który zrzesza 550 członków w ponad 50 krajach na całym świecie, oferuje producentom etykiet i opakowań oraz wszystkim dostawcom dla przemysłu wsparcie w zakresie wymiany informacji i budowaniu międzynarodowych kontaktów.
Opracowano na podstawie informacji FINAT