Dobre wyniki finansowe firmy Heidelberg
15 Feb 2023 13:03

Dzięki silnemu popytowi napływającemu z Ameryki Północnej i Europy, wspartemu przez wzrosty w segmencie opakowań, firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) może być usatysfakcjonowana z wyników po dziewięciu miesiącach bieżącego roku finansowego 2022/23. W zakończonym właśnie III kwartale, trwającym od października do grudnia 2022, Grupa przełamała ogólny trend w branży budowy maszyn, odnotowując stabilny poziom zamówień przychodzących w wysokości 630 milionów euro. Doprowadziło to do powstania portfela zamówień o wartości prawie 1 mld euro. Sprzedaż w III kwartale, wynosząca 609 mln euro, była o około 5% wyższa niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku.

Po skorygowaniu o efekty jednorazowe EBITDA była o 18 mln euro wyższa niż w roku poprzednim, głównie dzięki pozytywnemu wpływowi wzrostu sprzedaży. W tym okresie rozliczeniowym negatywny wpływ miało zaksięgowanie pełnej, uzgodnionej w układzie zbiorowym premii z tytułu ulgi inflacyjnej. Związany z produkcją wzrost zapasów spowodował w III kwartale wolne przepływy pieniężne w wysokości 4 mln euro, co oznacza stabilny rozwój w porównaniu z analogicznym kwartałem poprzedniego roku. Dzięki dobrym wynikom sprzedaży i przychodzących zamówień oraz znacznej poprawie wyniku operacyjnego firma potwierdza swoją prognozę na cały rok finansowy 2022/23. Odnotowaliśmy korzystny III kwartał i byliśmy w stanie dalej zwiększać naszą sprzedaż i wynik operacyjny. Patrząc w przyszłość, w nadchodzących miesiącach nadal będziemy odczuwać wpływ oczekiwanych wzrostów kosztów materiałów, energii i personelu - powiedział dr Ludwin Monz, prezes zarządu Heidelberger Druckmaschinen AG (na zdjęciu). Będziemy nadal przeciwdziałać temu poprzez wzrost cen i utrzymywać naszą dyscyplinę kosztową. Dlatego jesteśmy w pełni przekonani, że osiągniemy nasze cele na ten rok - dodał.

Dobry bilans trzech kwartałów

W porównaniu z ubiegłym rokiem zamówienia przychodzące po dziewięciu miesiącach pozostały stabilne i na wysokim poziomie. Mimo niepewności gospodarczej wyniosły one łącznie 1,859 mld euro (rok wcześniej 1,888 mld euro). Na dzień bilansowy portfel zamówień wynosił prawie 1 mld euro, co stanowi dobrą podstawę przed nadchodzącym rokiem obrotowym. Sprzedaż we wszystkich trzech kwartałach bieżącego roku obrotowego przekroczyła odpowiednie wartości z roku poprzedniego. Po zsumowaniu dziewięciu miesięcy wyniosła 1,729 mld euro i była o 10% wyższa niż rok wcześniej (1,565 mld euro).

Pozytywne wyniki operacyjne utrzymywały się również w III kwartale, ale negatywnie wpłynął na nie jednorazowy efekt zaksięgowania pełnej, uzgodnionej zbiorowo premii z tytułu ulgi inflacyjnej. Po skorygowaniu o efekty jednorazowe w bieżącym i poprzednich latach obrotowych, EBITDA po dziewięciu miesiącach była o około 56 mln euro wyższa niż rok wcześniej. W III kwartale wynik operacyjny poprawił się o 18 mln euro w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednorazowe efekty wynikające z ujęcia w bilansie po stronie pasywów wspólnie uzgodnionej premii inflacyjnej (III kwartał: 15 mln euro), sprzedaży nieruchomości w Szwajcarii (I kwartał: +12 mln euro) oraz inwestycji w joint venture z Masterwork (III kwartał: +7 mln euro) w dużej mierze zniwelowały się wzajemnie. Jednorazowe dochody, które w analogicznym okresie roku ubiegłego (EBITDA: 132 mln euro) wyniosły ok. 48 mln euro (II kwartał roku ubiegłego: +22 mln euro ze sprzedaży Docufy GmbH, III kwartał: +26 mln euro ze sprzedaży nieruchomości w Brentford w Wielkiej Brytanii), zostały więc z nawiązką skompensowane przez poprawę wyników operacyjnych. Po trzech kwartałach EBITDA wyniosła 144 mln euro (rok wcześniej: 132 mln euro), co odpowiada marży EBITDA w wysokości 8,3 %. Wynik netto po opodatkowaniu po dziewięciu miesiącach również znacznie wzrósł i wyniósł 54 mln euro (analogiczny okres roku poprzedniego: 40 mln euro).

Trwały wzrost w segmencie opakowań
Szczególnie silny wzrost w III kwartale zanotował druk opakowań (segment Packaging Solutions). Napływające od października do końca grudnia 2022 roku zamówienia były o 18% wyższe niż rok wcześniej. W okresie dziewięciu miesięcy napływ zamówień poprawił się o 5% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Przy 812 mln euro sprzedaż po dziewięciu miesiącach była o ponad 22% wyższa niż rok wcześniej. W segmencie druku komercyjnego (Print Solutions) sprzedaż po dziewięciu miesiącach wzrosła do 898 mln euro, przy jednoczesnym niewielkim spadku liczby napływających zamówień. Podobnie jak w pierwszym półroczu, zmiany w niemieckiej polityce zachęt dla elektromobilności sprawiły, że działalność w zakresie domowych ładowarek samochodów elektrycznych, tzw. wallboxów (segment Technology Solutions) nie mogła kontynuować ubiegłorocznego wyjątkowego wzrostu w zakresie napływających zamówień i sprzedaży.

Niskie zadłużenie finansowe netto - wskaźnik kapitału własnego dalej rośnie
Po dziewięciu miesiącach wolne przepływy pieniężne wyniosły 16 mln euro (rok wcześniej: 69 mln euro). Ta niższa wartość wynika głównie z typowego dla produkcji wzrostu zapasów i działań związanych z dostawami części. Zgodnie z oczekiwaniami, przychody ze sprzedaży aktywów w okresie sprawozdawczym również spadły w stosunku do roku poprzedniego. Ze względu na ujemne wolne przepływy pieniężne, zadłużenie finansowe netto na koniec III kwartału wyniosło 26 mln euro i tym samym pozostało na niskim poziomie (rok poprzedni: 6 mln euro). Heidelberg czyni postępy w zakresie wskaźnika kapitału własnego, który wzrósł do około 21%. Obok wyższej aktuarialnej stopy procentowej dla emerytur w Niemczech na koniec grudnia, wynika to przede wszystkim z dodatniego wyniku netto po opodatkowaniu na koniec kwartału.

Niski dług finansowy netto i wyższy wskaźnik kapitału własnego stawiają Heidelberga w dobrej sytuacji finansowej - powiedziała nowa dyrektor finansowa firmy, Tania von der Goltz (na zdjęciu). W obliczu obecnej niepewnej sytuacji będziemy nadal pracować nad naszą wytrzymałością i w szczególności pilnować naszych kosztów - dodała.
Prognoza na rok finansowy 2022/23 potwierdzona

HEIDELBERG podtrzymuje swoją prognozę na rok finansowy 2022/23. Firma nadal oczekuje wzrostu wartości sprzedaży do około 2,3 mld euro (2021/22: 2,18 mld euro). Pomimo prawdopodobieństwa wzrostu kosztów, rentowność również ma się nadal poprawiać. Firma przewiduje dalszy wzrost marży EBITDA do co najmniej 8% w roku obrotowym 2022/23 (2021/22: 7,3%). Również wynik netto po opodatkowaniu ma się nieznacznie poprawić w porównaniu z rokiem 2021/22 (33 mln euro).

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg