Sektor opakowań stale się rozwija – jego prognozowana do 2027 r. roczna stopa wzrostu wynosi 1,7% - a nowe przepisy przyczyniają się do zachodzących w nim zmian i innowacji. W dniach 9-10 marca br. blisko 120 osób z 18 krajów uczestniczyło w wydarzeniu zatytułowanym „Shaping the Future with Packaging”, podczas którego mieli okazję podyskutować o potrzebie innowacyjności oraz działaniach firm w ramach łańcuchów dostaw. Wydarzenie zorganizowały europejska federacja przemysłu poligraficznego Intergraf oraz FTA Europe, europejskie stowarzyszenie reprezentujące sektor fleksograficzny. Wsparcie wydarzeniu zapewniła firma badawcza Smithers.
Poprowadzona przez Joannę Stephenson, założycielkę i dyrektorkę PHD Marketing, dwudniowa konferencja zgromadziła liderów europejskiego przemysłu opakowaniowego. Dla uczestników jedno nie ulegało wątpliwości: skupienie się na zrównoważonym rozwoju nie jest już opcją, ale koniecznością. Wszyscy prelegenci podkreślali, że łańcuch dostaw opakowań odgrywa kluczową rolę w „zielonej” transformacji.
Konferencję otworzył Tom Hallam z firmy Smithers, który przedstawił najnowsze dane dotyczące rynku opakowań. Zrównoważony rozwój jest głównym motorem zmian dla kluczowych interesariuszy w łańcuchu dostaw - napisał Hallam w raporcie rynkowym przygotowanym przez Smithers specjalnie na to wydarzenie.
Prelegent wspomniał również o greenwashingu (wprowadzaniu klientów w błąd poprzez pozorowanie przez firmy działań na rzecz zrównoważonego rozwoju) twierdząc, że w przyszłości ta kwestia będzie poddana znacznie większej kontroli. Producenci będą musieli poprzeć swoje obietnice konkretami. To samo dotyczy kwestii odpadów opakowaniowych. Hallam ostrzegł producentów opakowań, że będą musieli dowieść, że opakowania, które dostarczają, spełniają standardy recyklingu.
Francisco Nogueira z koncernu Coca-Cola zaprezentował „World Without Waste”, firmową platformę poświęconą zrównoważonemu rozwojowi. Jak wyjaśnił, Coca-Cola zdaje sobie sprawę ze światowego problemu odpadów”i chce być częścią rozwiązania tego problemu. Aby to osiągnąć, firma skupia się na trzech kluczowych koncepcjach: projektowaniu, zbieraniu i zaangażowaniu. Ich ostatecznym celem jest zero odpadów i zero emisji.
Klucz do sukcesu każdego opakowania to jego wzornictwo. Susanne Lippitsch, projektantka opakowań z firmy SL Design, oświadczyła, że opakowania powinny oddziaływać na każdy możliwy zmysł oraz być dopasowane do produktu, uruchamiać emocje i być ekologiczne.
Każdy z mówców zgodził się, że rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące opakowań i gospodarowania odpadami opakowaniowymi (PPWR) będzie kluczowym motorem zmian w całym przemyśle opakowaniowym i będzie wymagało pełnego podporządkowania przepisom. Aby osiągnąć cele określone w PPWR potrzebne są innowacje, a łańcuch wartości w branży opakowań już pracuje nad kreatywnymi rozwiązaniami.
Maja Desgrées du Loû, urzędniczka Komisji Europejskiej zaangażowana w opracowanie PPWR, zdradziła powody, dla których wprowadzenie przepisów stało się konieczne. Bez tej regulacji nadal przyrastałaby ilość odpadów opakowaniowych. Opakowania z tworzyw sztucznych, kontynuowała, wzrosłyby szacunkowo o 40%, gdyby nic nie zrobiono. Wniosek Komisji będzie negocjowany przez rządy krajowe i Parlament Europejski, a przyjęcie ostatecznego tekstu spodziewane jest w marcu 2024 roku.
Olga Munroe, szefowa The Retail Institute na Leeds Beckett University, powiedziała Nie mówimy wystarczająco dużo o marnowaniu żywności, którego można uniknąć dzięki pakowaniu. Zarówno odpady żywności, jak i odpady opakowaniowe są ważne, ale musimy znaleźć odpowiednią równowagę. W tym celu potrzebna jest lepsza edukacja konsumentów, ale nie powinna być ona realizowana przez sektor przemysłowy. Konsumenci chcą, by wiadomości pochodziły od krajowych mediów oraz organizacji pozarządowych.
Peter Ragaert, dyrektor Pack4Food na Uniwersytecie w Gandawie, również zwrócił uwagę na ważną rolę opakowań w zapobieganiu stratom żywności. Podkreślił, że 30% żywności zostaje zmarnowane (w tym 50% owoców i warzyw). Opakowania mogą pomóc w ograniczeniu tego zjawiska. Ten sektor jest bardzo innowacyjny - powiedział Ragaert. Badane są również inne możliwe rozwiązania, takie jak powłoki, które są nakładane bezpośrednio na owoce lub warzywa.
Aby Europa osiągnęła oczekiwany poziom recyklingu niezbędne są innowacje techniczne, dodał Jan 'tHart, który zaprezentował cyfrowy znak wodny „Holy Grail 2.0”. Wykorzystując tę samą zasadę co kod QR, wzór znaku wodnego jest zatopiony w opakowaniu, pozostając niewidocznym dla ludzkiego oka. Ułatwia to sortowanie i zwiększa możliwości recyklingu opakowań.
Przemysł opakowaniowy odgrywa ważną rolę w procesach przechodzenia Europy na gospodarkę ekologiczną i obiegu zamkniętego. Producenci opakowań i organy regulacyjne muszą współpracować, aby zapewnić płynną transformację. Pojawią się wprawdzie wyzwania związane ze złożonością rynków, zróżnicowanymi strumieniami odpadów, różnymi możliwościami recyklingu i odmiennymi normami kulturowymi, jednak producenci opakowań są świadomi tych różnic i odpowiednio na nie przygotowani.
Branża jest gotowa na te zmiany.
Opracowano na podstawie informacji stowarzyszenia Intergraf