Dla branży pakowania oraz produkcji i przetwórstwa opakowań w dniach 4-10 maja br. liczyło się tylko jedno miejsce: interpack w Düsseldorfie.
Hasłem „Welcome Home” targi przywitały ponad 140 tys. gości z całego świata. Radość ze spotkania po 6-letniej, wymuszonej pandemią przerwie była ogromna.
Organizatorzy targów interpack spełnili swoje obietnice i przekroczyli oczekiwania wystawców: największe na świecie i najbardziej znaczące targi opakowań po raz kolejny ustanowiły najwyższe standardy, łącząc branżę na poziomie globalnym i stanowiąc centrum wiedzy i biznesu. Targi interpack 2023 odwiedzili goście ze 155 krajów, wielu z nich z konkretnymi planami inwestycyjnymi. 2807 wystawców zaprezentowało potęgę i kreatywność przemysłu opakowaniowego, demonstrując swoje technologie i rozwiązania.
Około 143 tysięcy zwiedzających odwiedziło targi interpack w Düsseldorfie, z czego dwie trzecie pochodziło z zagranicy. Obok krajów europejskich najliczniej reprezentowane były Indie, Japonia i Stany Zjednoczone. Około 75% gości stanowiły osoby decyzyjne ze średniego lub z najwyższego szczebla zarządzania.
„Nareszcie interpack!” – to zdanie często było słyszane halach wystawowych; po sześcioletniej przerwie wielka społeczność branży opakowań mogła się wreszcie spotkać osobiście. Interpack 2023 będzie w nas długo rezonował – zarówno w sensie biznesowym, jak i osobistym – podsumował Thomas Dohse, dyrektor targów interpack po siedmiu intensywnych dniach. – Nastrój w halach był wspaniały, to było znowu po prostu wyjątkowe.
Entuzjazm widoczny jest również w opiniach zwiedzających, z których 96% stwierdziło, że osiągnęło swoje cele targowe. Równie zadowoleni byli wystawcy, których oczekiwania zostały wielokrotnie przekroczone. Dziękujemy Messe Düsseldorf za znakomitą organizację. Jestem przekonany, że mówię w imieniu wszystkich obecnych tu firm. Na targach interpack 2023 po prostu trzeba było być, aby wymienić doświadczenia i prowadzić interesy – powiedział Markus Rustler, prezes Rady interpack po zakończeniu wystawy.
Transformacja jako szansa
Biorąc pod uwagę aktualne zmiany na rynku, ogromne wyzwania, ale i jeszcze większe szanse, interpack 2023 zdecydowanie okazał się jednym z najważniejszych w swojej historii. Postępująca automatyzacja, prowadzenie działalności w sposób zrównoważony oraz zmienione nawyki konsumpcyjne to najważniejsze przejawy transformacji, która właśnie dokonuje się w obszarze opakowań.
Strategiczne ukierunkowanie interpack na cztery główne tematy: gospodarkę o obiegu zamkniętym, zarządzanie zasobami, technologie cyfrowe i bezpieczeństwo produktów znalazło konkretny wyraz w licznych innowacjach. Targi, które tradycyjnie są kluczowym kamieniem węgielnym w cyklu rozwojowym przemysłu opakowaniowego i powiązanych z nim branż przetwórczych, również w tym roku spełniły swoje zadanie.
Zrównoważone technologie pakowania
W halach Messe Düsseldorf odzwierciedlenie znalazły wszystkie aspekty zrównoważonego rozwoju. Wystawcy zaprezentowali wysokiej klasy technologie i koncepcje, które uwzględniają zarówno wydajność, jak i cele ekologiczne w całej linii produkcyjnej. Wiele firm z branży dóbr konsumpcyjnych wyznaczyło sobie ambitne priorytety w zakresie zrównoważonego rozwoju – podkreślił Richard Clemens, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Maszyn do Przetwarzania Żywności i Pakowania, działającego w ramach VDMA. – W ciągu ostatnich kilku lat producentom maszyn pakujących udało się wdrożyć koncepcje zrównoważonego pakowania poprzez odpowiednie dostosowania techniczne i nowo opracowane rozwiązania maszynowe. interpack jest wizytówką innowacji i jednocześnie punktem wyjścia do dalszego rozwoju w kierunku zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym. Wśród rozwiązań, które świętowały swoją światową premierę na targach interpack, znalazło się również wiele różnorodnych materiałów opakowaniowych. Tylko w tym segmencie zaprezentowało się ponad 1000 wystawców, co stanowi nowy rekord.
Platforma wiedzy
Targi interpack to nie tylko biznes, ale również platforma wiedzy dla sektora, zarówno na żywo, jak i w formie cyfrowej. Łącznie w ramach studia Tightly Packed TV interpack i „packaging journal” przeprowadzono 50 rozmów, generując w ten sposób dodatkowy zasięg dla najważniejszych tematów i trendów poprzez transmisje na żywo. Tylko w czasie trwania targów ten kanał wybrało 200 tys. widzów.
Forum Spotlight Talks & Trends okazało się prawdziwym magnesem dla zwiedzających i i każdy dzień trwania targów poświęciło innej tematyce, w tym m.in. logistyce, gospodarce o obiegu zamkniętym i e-commerce.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się również inne wydarzenia specjalne, takie jak strefa start-upów interpack, wspólne stoisko Co-Packing, kilka ceremonii wręczenia nagród honorujących innowacje w dziedzinie opakowań, trasa SAVE FOOD Highlight-Route prezentująca nowe podejścia do walki z globalnym marnotrawstwem żywności oraz promocja kobiet w ramach „Women in Packaging”.
Odbywająca się równolegle wystawa Components, która zgromadziła 80 wystawców w osobnej hali, również cieszyła się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Branża dostarczająca komponenty i oprogramowanie do technologii pakowania i inżynierii procesowej odgrywa niebagatelną rolę w digitalizacji procesów produkcyjnych.
Następne targi interpack odbędą się w Messe Düsseldorf w dniach 7-13 maja 2026 r. AN