9. raport drupa Global Trends, który zostanie opublikowany w listopadzie 2023 r., jest wyraźnym potwierdzeniem rosnącego optymizmu w niemal wszystkich regionach i na wszystkich rynkach. Zarówno drukarze, jak i dostawcy prognozują, że w przyszłym roku będzie jeszcze lepiej, co jest korzystnym prognostykiem przed targami drupa w 2024 r.
Prezentowane w niniejszym artykule wyniki pochodzą z 9. pogłębionej ankiety Global Trends, przeprowadzonej wiosną tego roku przez brytyjską firmę badawczą Printfuture oraz szwajcarską Wissler, w której uczestniczyło ponad 600 drukarzy i dostawców z panelu ekspertów drupa (grupującego firmowych decydentów wyższego szczebla). W badaniu przeważały pozytywne opinie: o 32% więcej drukarni i dostawców określiło kondycję ekonomiczną swojej firmy jako „dobrą” niż jako „złą”. Jak stwierdzili ankietowani, sytuacja w regionach i na rynkach jest dzisiaj lepsza niż w 2019 r. - czyli w okresie sprzed wybuchu pandemii koronawirusa.
Richard Gray, dyrektor ds. operacyjnych w firmie Printfuture, komentuje: Wprawdzie spodziewaliśmy się pozytywnych prognoz ze strony drukarzy opakowań i druków specjalnych, jednak cieszy nas wzrost pewności siebie w gronie drukarni komercyjnych i wydawniczych. Wydaje się, że te ostatnie przetrwały najgorszy czas związany z postępującą digitalizacją i zaczęły planować przyszłość z większym optymizmem.
Wśród przyczyn tego optymizmu można wymienić m.in. wyniki finansowe (w skali globalnej w 2023 r. aż 50% więcej drukarzy podniosło swoje ceny niż je obniżyło, co oznacza podtrzymanie zapoczątkowanego w ubiegłym roku – po raz pierwszy po siedmiu latach spadków – trendu). Z odpowiedzi uczestników ankiety wynika również, że offset arkuszowy trzyma się mocno na wszystkich rynkach – czemu dorównuje popularność technologii fleksograficznej w sektorze opakowań; że udział druku cyfrowego - którego liderem pozostaje kolorowy arkuszowy druk tonerowy – wzrósł z 26% w 2014 do 29% w 2023 (gdy mowa o drukarniach, w których co najmniej 25% obrotów pochodzi właśnie z druku cyfrowego).
Więcej informacji na temat raportu w listopadowym numerze „Opakowania”
Opracowano na podstawie informacji organizatora targów drupa