Dwa dni, blisko 100 firm prezentujących ofertę w aż 6 strefach tematycznych, kilkanaście godzin prezentacji i wykładów, 2 sceny, wyjątkowa wystawa ASP w Krakowie, finał 12. Konkursu Strefa Studenta, debata ekspercka dotycząca systemu kaucyjnego w Polsce oraz setki wymienionych wizytówek i uścisków dłoni – tak w skrócie można podsumować 15. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations, które w dniach 20-21 września odbyły się w EXPO Kraków.
Niepowtarzalność
Celem organizatorów było stworzenie komfortowej, nowoczesnej przestrzeni służącej nawiązaniu kontaktów, zdobyciu wiedzy i zaczerpnięciu inspiracji. Miejsca łączącego biznes i edukację, stawiającego na jakość i szeroki asortyment. Czy się udało? Najlepszym potwierdzeniem niech będą słowa uczestników. Targi takie, jak te to miejsce, które spaja interesariuszy z przeróżnych obszarów: sprzedających i kupujących, firmy produkujące opakowania i platformy internetowe sprzedające produkty online. Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie. Przeszłam się po różnych stoiskach i bardzo się cieszę, bo widzę ich różnorodność – oceniła targi Alicja Bieszyńska, team manager w zespole Delivery Experience w firmie Allegro. Zadowolenia z udziału nie kryła Edyta Kopycinska, sales manager z firmy POLO Handels GmbH: Moje wrażenia są absolutnie fantastyczne. Po pierwsze udział w targach był wybitną okazją, aby spotkać się z klientami, z którymi czasami zwyczajnie nie mamy czasu się zobaczyć. Po drugie, jeżeli rozważamy wdrożenie produktów innowacyjnych – a uważam, że materiały opakowaniowe bazowane na papierze do takich się zaliczają – to jest to tym bardziej świetna okazja, aby móc klientom wyjaśnić różne tajniki, głównie dotyczące kwestii środowiskowej.
Dla wielu wystawców cele biznesowe były tak samo ważne, jak cele wizerunkowe. Jesteśmy tutaj po to, aby wypromować nasze nowe druki – etykiety zabezpieczone. Zależy nam, aby klienci wiedzieli, że Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych to nie tylko dokumenty i banknoty, ale również mnóstwo druków komercyjnych, które produkujemy od wielu lat. Poprzez udział chcieliśmy pokazać, że PWPW to firma przyjazna i elastyczna – podkreśliła Joanna Strzyga, kierownik Działu Sprzedaży Druków Zabezpieczonych w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych SA.
Najwyższy standard usług
Jakość to słowo klucz tegorocznej edycji. Organizatorzy targów Packaging Innovations dołożyli wszelkich starań, aby na każdym etapie uczestnicy czuli się zaopiekowani. Docenili to wystawcy, którzy tak jak Magdalena Michta, koordynator Działu Handlowego w firmie FoodPack, podkreślali: Jestem przede wszystkim zadowolona z ekipy, która zajmuje się przygotowaniem targów. Doceniam to, jak bardzo są zaangażowani. Byłam w pełni spokojna, ponieważ na każdym etapie przygotowań informowano mnie o tym, co będzie się działo. Nie było takiego momentu, abym nie otrzymała informacji, na której mi zależało. Co ważne – nie przerzucano mnie od jednej osoby do drugiej, co niestety często się zdarza. Naprawdę wspaniały zespół, chciałabym, żeby na każdych targach taki był.
Cały świat na wyciągnięcie ręki
Mocną stroną targów Packaging Innovations jest międzynarodowy charakter imprezy. Targi odwiedzili goście m.in. z: Belgii, Czech, Litwy, Niemiec, Turcji, Węgier, Wielkiej Brytanii – zainteresowani nawiązaniem współpracy z polskimi firmami. Z Targów Packaging Innovations na pewno zapamiętam wiele ciekawych spotkań zarówno z dotychczasowymi partnerami, jak i firmami, z którymi do tej pory nie współpracowaliśmy. Dziś na przykład mieliśmy spotkanie z prezesami łotewskiej i ukraińskiej organizacji opakowań oraz z przedstawicielem EPIC European Packaging Institutes Consortium. Większość spotkań, jakie odbywamy na tych targach, to spotkania na poziomie międzynarodowym – podsumował Krzysztof Niczyporuk, prezes Polskiej Izby Opakowań. Nie zawiedli również rodzimi klienci, którzy przyjechali do Krakowa z różnych części Polski.
Naszym celem było spotkanie z dużymi firmami z różnych branż związanych z sektorem spożywczym. Chcieliśmy spotkać się nie tylko z klientami, z którymi już prowadzimy rozmowy, ale pozyskać nowych i to się udało. Przyszły osoby, którymi byliśmy zainteresowani. Ogromne firmy przyjechały nawet z drugiego końca Polski, co jest dla nas dużym zaskoczeniem i jesteśmy bardzo zadowoleni – dodaje Magdalena Michta z firmy FoodPack.
Czas zmian
Jubileuszowa edycja przyniosła ze sobą wiele zmian: nowa nowoczesna przestrzeń wystawiennicza, nowe strefy tematyczne, duża grupa nowych wystawców i przede wszystkim nowe możliwości związane ze zmianą lokalizacji z Warszawy na Kraków. Wystawcy i partnerzy nie kryli zadowolenia. Każda zmiana to eksperyment, a w przypadku przeniesienia targów z Warszawy do Krakowa to eksperyment długoterminowy. Zapytałem więc firmy partnerskie, które wystawiały się na targach Packaging Innovations o ich wrażenia i mogę powiedzieć, że odbiór jest bardzo dobry – wystawcy pozyskali bardzo wiele naprawdę wartościowych kontaktów i myślę, że jest to najlepsza odpowiedź na pytanie, czy zmiana lokalizacji była słuszna. Podtrzymuję, że był to dobry ruch – podsumował Krzysztof Skrobot, dyrektor Polskiej Izby Fleksografów.
Zmiany nie dotyczą jednak tylko samej organizacji targów – są one wyraźnie dostrzegalne w samej branży opakowaniowej. Na rynku opakowań wiele się zmienia. Zmiany zachodzą zarówno po stronie legislacyjnej, jak i technologicznej. W mojej ocenie przewagą konkurencyjną polskiego przemysłu opakowań powinna być innowacyjność. To już nie są czasy, kiedy możemy konkurować tylko ceną i masową produkcją. Musimy konkurować innowacjami, a to też wymaga nakładów po stronie chociażby funduszy europejskich i krajowych – podkreślił Krzysztof Niczyporuk.
Wyzwania, przed którymi stoi rynek opakowań, były tematem przewodnim spotkań z ekspertami, które przy Scenie Głównej oraz Scenie Agora – nowej strefie prezentacji – skupiały licznych zainteresowanych. Wiedzą i doświadczeniem dzielili się m.in.: Philipp Richter – Spies Packaging, Piotr Podsiadło – EY Law, EY Polska, Wojciech Gruszewski – Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, Magdalena Cieślak – Graphic Packaging International, Marcin Radomski – Graham Packaging, Piotr Dymała – Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA, Joanna Olszak – IGI FOOD LAW. Wykładowcy dzielili się wiedzą, a po prezentacjach zostawali dłużej, aby szczegółowo odpowiadać na liczne pytania uczestników. Na targach możemy spotkać wszystkich tych, którzy są zainteresowani branżą. Z jednej strony udział jest okazją do zaprezentowania produktów, a z drugiej do poszerzenia wiedzy. W mojej ocenie największe wyzwanie, jakie stoi przed producentami, to zmiana przepisów. Opakowania do żywności są również uregulowane w prawie żywnościowym. Obecnie w Komisji trwają prace nad tym, jak te przepisy zmienić, żeby bardziej zabezpieczały one zdrowie konsumentów. Przełoży się to bezpośrednio na określone wymagania stawiane przez te przepisy podmiotom, które działają na rynku opakowań. Będą to wymagania nowe lub zmienione, dlatego już teraz warto wiedzieć, jak będą one wyglądać i kiedy ta zmiana się dokona – oceniła Joanna Olszak, doradca ds. prawa żywnościowego, IGI FOOD LAW – jedna z prelegentek.
Nowościami tegorocznych targów były prezentacje zwane SuperDuetami: Pawła Freja i Bartka Gostkowskiego z HiBrands oraz Alicji Bieszyńskiej z Allegro i Demetriusza Janowskiego z Schumacher Packaging. Celem naszego udziału w targach Packaging Innovations było pokazanie naszego projektu „Opakowania dobre z natury”. Zależało nam na zainspirowaniu innych do wprowadzania działań, które w obszarze opakowań będą minimalizować negatywny wpływ zakupów online na środowisko – podkreśliła Alicja Bieszyńska z Allegro.
Dążenie do neutralności klimatycznej, do zrównoważonego rozwoju nie ma sensu, jeżeli ludzie w tym nie biorą udziału. Dzielimy się wiedzą, bowiem zależy nam, aby ludzie byli świadomi swoich wyborów. Jako producenci widzimy, że rynek potężnie się zmienił. Teraz produkujemy dużo więcej opakowań wysyłkowych. W ostatnich latach klienci – co jest bardzo ważne i istotne – skupiają się na kwestiach związanych ze zrównoważonym rozwojem. W naszych czasach współpraca pomiędzy klientami i dostawcami nie jest możliwa bez zaangażowania w zrównoważony rozwój i tworzenia zrównoważonych wyrobów – dodaje Demetriusz Janowski, head of sustainability & CSR w firmie Schumacher Packaging.
Debata „System kaucyjny po polsku – czy mamy szansę na sukces?”
Drugiego dnia targów Packaging Innovations odbyła się istotna dla branży debata „System kaucyjny po polsku – czy mamy szansę na sukces?”. Temat został omówiony kompleksowo: z perspektywy prawnej, producentów żywności i napojów, sprzedawców detalicznych, dostawców rozwiązań związanych ze zwrotem opakowań oraz samych konsumentów. Debata rozpoczęła się od prezentacji Mariána Áč – prezesa Správca zálohového systému n.o., który omówił efekty wdrożenia systemu kaucyjnego w Słowacji. Wprowadzenia do specyfiki polskiej ustawy o systemie kaucyjnym poprzedzonego podsumowaniem jej procesu legislacyjnego dokonała Agnieszka Wierzbicka z EY LAW, EY Polska. W debacie moderowanej przez Agnieszkę Sznyk z Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju INNOWO wzięli udział Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Producentów, wspomniana Agnieszka Wierzbicka z EY Law, EY Polska i Anna Sapota z Grupy TOMRA.
Targi Packaging Innovations po raz 15. udowodniły, że pomimo licznych zmian wokół jedno pozostaje niezmienne – potrzeba bezpośrednich spotkań. Dla nas bezpośrednie relacje są najważniejsze. Zamiast jechać kilkadziesiąt, a czasem nawet kilkaset kilometrów na jedno spotkanie, tutaj w ciągu dwóch dni możemy odbyć kilkadziesiąt rozmów. Jest to ogromna oszczędność czasu – podkreśliła Joanna Strzyga z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych SA. Podobną opinią podzieliła się Edyta Kopycinska z firmy POLO Handels GMBH: Uważam, że spotkania bezpośrednie mają ogromną wartość i nie da się ich zamienić kontaktem sieciowym. Organizatorzy Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations zgadzają się w pełni i już dziś zapraszają na 16. edycję, która odbędzie się w dniach 9-10 października 2024 r. w EXPO Kraków.
Opracowano na podstawie materiałów organizatora