Sektor druku etykiet zawsze był dynamicznym rynkiem. Właściciele marek poszukują coraz bardziej innowacyjnych etykiet, aby się wyróżnić i przekazywać konsumentom aktualne i ukierunkowane komunikaty. Obecne trendy prowadzą dostawców i przetwórców w kierunku rozwiązań, które koncentrują się na zrównoważonym rozwoju i innowacjach. W ostatnich latach przetwórcy etykiet odczuwali potrzebę automatyzacji na różnych etapach cyklu życia produktu.
Wydrukowana etykieta jest wizytówką produktu, podstawowym krokiem w komunikacji między firmą a konsumentem. Na półce sklepowej etykieta przyczynia się do zauważenia produktu przez kupującego. Patrząc na etykietę produktu, klient może zostać przyciągnięty przez projekt graficzny, kolory lub zdobienia. Etykieta ma wpływ na wybór klienta.
Ale w jaki sposób papier i zdobienia wpływają na postrzeganie produktu? Jakie elementy etykiety mogą wizualnie wyrazić i podsumować jego istotę? W przypadku tej samej ceny i marki to etykieta jest w stanie stworzyć pozytywne odczucia dotyczące wybranego produktu. Aby zbadać rolę tego narzędzia komunikacyjnego w procesie zakupu wina, firma UPM Raflatac, lider w dziedzinie zrównoważonego etykietowania, zleciła przeprowadzenie badania neuromarketingowego firmie badawczo-konsultingowej SenseCatch we współpracy z Argea, jedną z największych włoskich grup winiarskich, firmą Kurz, jednym z wiodących na świecie producentów technologii do tłoczenia na gorąco i na zimno, oraz Krämer Druck, jedną z czołowych niemieckich drukarń w sektorze etykiet na wino.
Badanie zostało przeprowadzone w Niemczech. Grupie niemieckich konsumentów pokazano na półce 32 etykiety o tym samym wyglądzie, ale różniące się od siebie rodzajem papieru i wykończeniem. Zrekonstruowano całą podróż klienta, od obserwacji półki i wyboru wina po degustację produktu. Po dokonaniu wyboru uczestnicy mogli obserwować, dotykać i oceniać butelki pojedynczo. Podczas całego procesu decyzyjnego, od wyboru butelki na półce do momentu degustacji, doświadczenia konsumentów były analizowane przy użyciu metodologii neuromarketingu.
Wyniki pokazały, że podczas wyboru w ciągu pierwszych pięciu sekund obserwacji butelki, które najbardziej przyciągały uwagę konsumentów, to te charakteryzujące się kontrastem wizualnym, kolorystycznym lub materiałowym, takie jak te z ciemnym papierem i błyszczącym, metalicznym uszlachetnieniem. Z drugiej strony, najdłużej obserwowanymi etykietami były te charakteryzujące się jasnym papierem ze złotymi lub brązowymi uszlachetnieniami.
Ponadto uwaga konsumentów skupiała się na butelkach, których etykiety były wykonane z szorstkiego papieru, z widoczną dla oka fakturą i wytłoczonymi zdobieniami z efektem połysku.
W drugim momencie, czyli wtedy, gdy konsument fizycznie „wchodzi w interakcję” z butelkami, etykiety z papierem o wyczuwalnej teksturze i zdobieniami w tym samym kolorze co podłoże były uważane za interesujące i tajemnicze. Badanie wykazało, że stymulowały one „wyobraźnię dotykową”.
Grubszy, wytłaczany papier i uszlachetnienia sprawiły, że napis był bardziej widoczny i wzbogacił projekt, zmieniając postrzeganie z pustej i nieatrakcyjnej etykiety – w przypadku zdobienia w tym samym kolorze co papier, pozbawionego wytłoczeń – na etykietę, która była wyeksponowana i intrygująca, zwiększając oczekiwania co do produktu. W tym przypadku konsumenci wyobrażali sobie, że to wino jest wyższej jakości i produktem premium.
Ostatecznie wyniki pokazały, że połączenie papieru i zdobienia wpływa na oczekiwania oraz zainteresowanie produktem i ma pozytywny wpływ na postrzeganie smaku wina. To samo wino serwowane z butelki z najbardziej cenioną etykietą uzyskało wyższą ocenę niż wino serwowane z butelki z najmniej cenioną etykietą.
Efekt ten wystąpił również na poziomie podświadomości; w rzeczywistości zaangażowanie emocjonalne mierzone za pomocą parametrów psychofizjologicznych było wyższe (o 13%) podczas degustacji wina podawanego z butelki z preferowaną etykietą. Oprócz wpływu na sympatię do wina etykieta wpływała również na postrzegany smak.
Trendy rynkowe w druku etykiet
Według Mordor Intelligence oczekuje się, że rynek etykiet drukowanych wzrośnie przy CAGR na poziomie 4,2% w przewidywanym okresie 2023-2027. Różne czynniki napędzają wzrost w okresie prognozy, takie jak rosnące zapotrzebowanie na bardziej atrakcyjne marki ze strony klientów drukujących etykiety oraz rosnący popyt na produkowane towary. Rozwój branży e-commerce jest kolejnym istotnym czynnikiem, który będzie napędzać popyt na drukowane etykiety w okresie prognozy. Wyzwania stojące przed sektorem są oczywiste: zmniejszenie średniej długości pracy i cykli życia produktów wytwarzanych masowo oraz wzrost treści regulacyjnej na etykiecie. W ostatnich latach w tym sektorze pojawił się druk cyfrowy. Technologia ta zwiększyła możliwości dostarczania nowych zastosowań w projektowaniu etykiet, zaspokajając rosnące zapotrzebowanie rynku.
Obecnie dostawcy technologii druku opracowują rozwiązania hybrydowe, a na targach drupa 2024 zostaną zaprezentowane nowe rozwiązania w zakresie maszyn hybrydowych. W ostatnich latach producenci etykiet odczuwali potrzebę automatyzacji na różnych etapach cyklu życia produktu. Ze względu na mniejszą dostępność siły roboczej w sektorze przemysłowym, interwencja człowieka staje się wąskim gardłem w łańcuchu produkcyjnym. Automatyzacja i wzajemne połączenia zmieniają się z tematu oszczędności kosztów w konieczność przetrwania przemysłu. W obszarze workflow trend będzie zmierzał w kierunku ekosystemu opartego na chmurze. Obecnie automatyzacja i cyfryzacja procesów drukowania są koniecznością. Automatyzacja oznacza integrację systemów z procesami produkcyjnymi w fabryce, co umożliwia zdalną obsługę, monitorowanie maszyn w czasie rzeczywistym i raportowanie danych produkcyjnych. Wśród zalet automatyzacji można wymienić redukcję odpadów, szybką konfigurację, zautomatyzowane zarządzanie kolorami i ograniczenie ręcznych interwencji. Inne możliwe kroki w rozwoju technologii będą miały miejsce dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i „uczenia się” maszyn. Na przykład narzędzia i programy AI sprawiają, że procedura projektowania jest autonomiczna. Jednocześnie narzędzia te mogą pomóc, umożliwiając identyfikację wadliwych produktów, dzięki czemu można je łatwo usunąć z produktu końcowego.
Czynnik zrównoważonego rozwoju
Największym wyzwaniem stojącym przed właścicielami firm jest sprostanie zmieniającemu się obrazowi zrównoważonego rozwoju opakowań, a w szczególności uwzględnienie złożoności pojawiających się dyrektyw, jeśli działają w różnych krajach i regionach. Wystarczy pomyśleć o ostatnich aktualizacjach rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych w Europie, które przyniosły nowe wyzwania, z jakimi trzeba będzie się zmierzyć w nadchodzących latach. Wprowadzenie wymagań dotyczących projektowania pod kątem recyklingu zwróci uwagę na kompatybilność etykiet i pojemników pod względem materiału, atramentów, kleju i pokrycia rozmiaru.
Podążając za wymaganiami klientów, producenci etykiet samoprzylepnych opracowują nowe rozwiązania, które są bardziej ekologiczne, ale jednocześnie bardziej ekonomiczne i wydajne. Aby osiągnąć te cele, głównym sposobem jest zmniejszenie ilości używanego materiału. Podłoża antyadhezyjne, stosowane jako nośnik etykiet, odgrywają kluczową rolę w produkcji, konwersji i aplikacji produktów samoprzylepnych. Jednak po spełnieniu swojej roli w tym procesie zużyte podłoża nadal mają do odegrania rolę cennego surowca dla nowych procesów i produktów. Obecnie rozwijanych jest wiele projektów opartych na recyklingu warstw antyadhezyjnych w celu zebrania części zużytych warstw antyadhezyjnych do ponownego wykorzystania lub recyklingu. Recykling podłoży antyadhezyjnych jest przyjazny dla środowiska: przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego firmy produkującej etykiety.
Podczas ostatniej edycji Europejskiego Forum Etykiet FINAT okazało się, że odpady etykietowe od dziesięcioleci stanowią wyzwanie dla branży etykietowania. Każdego roku miliony ton odpadów etykietowych trafiają na wysypiska i do spalarni. Programy recyklingu, takie jak CELAB, mogą zmniejszyć ilość odpadów etykietowych. Jednak najlepszym rozwiązaniem – dla naszej branży i dla planety – jest całkowite wyeliminowanie podkładów. Szczególnie w sektorze spożywczym projektanci i operatorzy maszyn stoją przed kolejnym wyzwaniem związanym z ograniczonym miejscem na etykiety. W rzeczywistości międzynarodowe przepisy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa będą wymagały przestrzeni na etykietach. Zachęci to do stosowania wielowarstwowych etykiet ulotkowych i etykiet z przezroczystej folii na przezroczystych podłożach, nadając produktom wygląd „bez etykiety” i umożliwiając nadruk na etykiecie. Druk etykiet odzwierciedla ważną rolę technologii cyfrowej w życiu codziennym.
Od 28 maja do 7 czerwca 2024 r. w Düsseldorfie wystawcy targów drupa zaprezentują nowe systemy drukowania i wykańczania etykiet. Odwiedzający będą mogli odkryć zrównoważone i innowacyjne rozwiązania dla przyszłości branży etykiet.
Opracowano na podstawie materiałów organizatora targów drupa