Według wstępnych danych opublikowanych przez Centrum Badawcze MECS - Ucima (Włoskie Stowarzyszenie Producentów Maszyn Pakujących), wartość sprzedaży włoskiego przemysłu technologii pakowania po raz pierwszy przekroczyła granicę 9 miliardów euro, osiągając łączne przychody w wysokości 9,05 miliarda euro w 2023 roku, co stanowi wzrost o 6% w stosunku do roku poprzedzającego. Jeśli zostanie to potwierdzone przez ostateczne dane, będzie to trzeci z rzędu rekord po tych z 2021 i 2022 roku.
Sprzedaż włoskich producentów maszyn pakujących jest napędzana głównie przez eksport, który zapewnia 81,3% przychodów; według oczekiwań do końca roku sięgnie on kwoty 7,36 mld euro, co stanowi 12% wzrost w stosunku do 2022 roku. Ten wzrost eksportu dotyczy niemal wszystkich obszarów geograficznych. W oparciu o najnowsze dostępne dane (od stycznia do sierpnia) sprzedaż eksportowa wzrosła rok do roku o 25% w Ameryce Północnej, o 17% w Unii Europejskiej, o 22% w Azji i o 31% w Ameryce Południowej. Sprzedaż krajowa spadła natomiast o 14% w porównaniu z 2022 r. - do 1,68 mld euro.
Branża z ufnością oczekuje również kolejnego, 2024 r., co jest o tyle uzasadnione, że zdążyła już zabezpieczyć zamówienia na kwotę sprzedaży równą 8,2 miesiącom (kolejny rekord). Mimo to należy zachować pewną ostrożność z uwagi na stale zmieniające się scenariusze geopolityczne, a ponadto kraje europejskie czekają na ostateczne dyrektywy opakowaniowe UE. Wydaje się jednak, że najnowsze zmiany uwzględniają specyfikę i technologie poszczególnych państw członkowskich, a w takim przypadku nie będą miały wpływu na model gospodarki odpadami we włoskim sektorze.
W 2023 r. kwestia opóźnień komponentów została ostatecznie rozwiązana, co pozwoliło firmom z naszego sektora skupić się wyłącznie na zabezpieczaniu i realizacji zamówień, a tym samym umożliwiło im osiągnięcie tego nowego rekordu - stwierdził prezes Ucima Riccardo Cavanna (na zdjęciu). Jednak szczególnie w ostatnich miesiącach zamówienia spadały w porównaniu do 2022 roku i oczekuje się, że trend ten utrzyma się w 2024 roku. Powodem do niepokoju jest również 14% spadek sprzedaży krajowej, co pokazuje, że na włoski rynek wpłynął zarówno kryzys inflacyjny, jak i niepewność związana z Przemysłem 4.0. Nasza branża i sektory jej klientów wymagają jasnych reguł gry, a także nowego planu, który wspiera zarówno podaż, jak i popyt. W tym względzie alokacja 6,3 mld euro w ramach inicjatywy RePowerEU na plan Przemysł 5.0 jest pozytywnym wydarzeniem, choć chcielibyśmy dowiedzieć się więcej o tym, w jaki sposób zostaną rozdzielone fundusze i na podstawie jakich kryteriów. Dotychczas nie usłyszeliśmy nic o zachętach przeznaczonych dla dla dóbr kapitałowych służących ułatwieniu transformacji ekologicznej, zatem czekamy na odpowiedź rządu.
Zgodnie z danymi eksportowymi włoski przemysł opakowaniowy utrzymał pozycję światowego lidera. Włoskie technologie i rozwiązania nadal cieszą się niezmiennym popytem ze strony firm z branży spożywczej, napojów, farmaceutycznej, chusteczek higienicznych i kosmetycznej na całym świecie, które doceniają jakość, niezawodność i innowacyjność, jakie jesteśmy w stanie dostarczyć - zauważył Cavanna. Jeśli chodzi o innowacje, niektóre z naszych firm już włączyły do swych maszyn rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Jest to jedno z największych wyzwań, przed którymi staniemy w nadchodzących latach, a Ucima jest gotowa wspierać firmy w odkrywaniu najlepszych możliwości ich rozwoju i międzynarodowej ekspansji.
Ostatnie głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie dyrektywy opakowaniowej to krok we właściwym kierunku. Zwyciężył zdrowy rozsądek - skomentował Cavanna. Czekamy jednak na kolejne działania, ponieważ proces ten nie został jeszcze zakończony. Ucima zawsze stała na czele obrony włoskiego modelu, który uczynił nas liderem w zakresie recyklingu odpadów. Będziemy nadal współpracować z innymi stowarzyszeniami w łańcuchu dostaw, aby bronić systemu, który zapewnia zarówno korzyści środowiskowe, jak i ekonomiczne.
Opracowano na podstawie informacji Ucima