Koncern Coca-Cola tymczasowo usuwa etykiety ze swoich butelek Sprite i Sprite Zero on-the-go, aby wypróbować opakowania bez etykiet w nadziei na zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Chociaż obecnie stosowane etykiety w pełni nadają się do recyklingu, według Coca-Cola ich usunięcie ma zmniejszyć ilość zużywanego materiału opakowaniowego i wyeliminować potrzebę oddzielania elementów opakowania przed recyklingiem butelki.
W ramach pilotażu etykiety zostaną tymczasowo usunięte z pojedynczych butelek Sprite i Sprite Zero o pojemności 500 ml i zastąpione wytłoczonym logo z przodu opakowania. Grawerowane laserowo informacje o produkcie i wartościach odżywczych pojawią się na odwrocie.
Jak informuje koncern, jego butelki już teraz wykonywane są z PET pochodzącego w 100% z recyklingu. W celu ułatwienia rozróżnienia napojów Sprite i Sprite Zero ich nakrętki będą zamykane – odpowiednio – zielonymi i przezroczystymi nakrętkami.
Szansę na sprawdzenie nowego rozwiązania otrzymają klienci ośmiu sklepów Tesco Express w Brighton i Hove, Bristolu, Londynie i Manchesterze, w okresie od stycznia do marca 2024 roku.
Dusan Stojankic, wiceprezes ds. operacji franczyzowych w Wielkiej Brytanii i Irlandii z Coca-Cola Great Britain, skomentował: Chcemy pomóc stworzyć przyszłość, w której plastikowe opakowania na napoje zawsze będą miały więcej niż jedno życie. Etykiety zawierają cenne informacje dla konsumentów, ale z pomocą technologii możemy teraz wypróbować inne sposoby udostępniania tych informacji, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości używanych przez nas opakowań. Rezygnacja z etykiet może wydawać się małym krokiem, ale jest to jeden z kilku sposobów, które badamy, aby ułatwić recykling, zminimalizować ilość odpadów i zminimalizować wpływ naszych opakowań na środowisko.
Jak twierdzi Javier Meza, wiceprezes ds. marketingu w Coca-Cola Europe: Proces, o którym informujemy, to kamień milowy dla branży. Po raz pierwszy te dwie technologie zostały wykorzystane na globalną skalę w ramach pilotażu, w którym produkt Coca-Cola pojawi się w butelce sprzedawanej w sklepie bez etykiety. Chociaż zmiana projektu może wydawać się prosta, jest ona istotna z marketingowego punktu widzenia. Ta próba może przyczynić się do długoterminowych zmian w sposobie, w jaki marki komunikują się z konsumentami.
James Bull, szef działu opakowań oraz strategii dotyczących odpadów spożywczych w firmie Tesco, dodał: Chcemy pomóc naszym klientom zminimalizować wpływ kupowanych przez nich produktów na środowisko, w tym wyeliminować plastik i opakowania, gdy jest to możliwe. Ten test opakowania Sprite bez etykiety jest doskonałym przykładem tego, jak marki wprowadzają innowacje, aby zapewnić te rozwiązania.
Allison Ogden-Newton, dyrektorka generalna Keep Britain Tidy, dodała: Oczywiste jest, że jako społeczeństwo musimy bardziej ograniczać, ponownie wykorzystywać i poddawać recyklingowi, a także mniej marnować. Wszyscy, w tym firmy, muszą być częścią tego rozwiązania. Z zadowoleniem przyjmujemy tę ekscytującą i innowacyjną próbę.
Coca-Cola od lat dąży do ograniczenia ilości odpadów opakowaniowych na drodze przeprojektowywania swoich produktów; jedno z takich działań polegało na zastąpieniu zielonych plastikowych butelek Sprite przezroczystymi alternatywami w celu zwiększenia ich możliwości recyklingu. Firma dążyła do zmniejszenia masy i ilości niepotrzebnych materiałów w samych butelkach oraz w opakowaniach zbiorczych, a poprzez wdrożenie nakrętek mocowanych na stałe zamierza ograniczyć ryzyko zaśmiecania środowiska.
W ramach innych działań mających na celu redukcję plastiku, Coca-Cola ułatwia przejście na plastikowe butelki w 100% pochodzące z recyklingu (z wyłączeniem nakrętek i etykiet) na Filipinach i w Kanadzie - oba te posunięcia mają przybliżyć firmę do realizacji jej celów w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym osiągnięcia 100% możliwości recyklingu opakowań do 2025 r. i wdrożenia co najmniej 50% plastiku pochodzącego z recyklingu we wszystkich opakowaniach do 2030 r.
Opracowano na podstawie informacji firmy Coca-Cola