Wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmy UPM i Pentawards wskazują, że koszty stanowią przeszkodę przy projektowaniu zrównoważonych opakowań; sugerują również, że dla ich projektantów dużym wsparciem przy wybieraniu materiałów najbardziej korzystnych dla środowiska byłyby odpowiednie przewodniki branżowe.
47% ankietowanych projektantów opakowań stwierdziło, że czuje się „bardzo komfortowo” pracując z briefami (dokumentami zawierającymi założenia projektowe) uwzględniającymi wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju. 43% przyznało, że wolałoby uzyskać więcej wskazówek lub informacji, aby poradzić sobie z takim oczekiwaniem. Dla 35% najbardziej korzystnym źródłem informacji byłyby przewodniki po materiałach, które pomogłoby im zaprojektować zrównoważone opakowania.
Chociaż wielu projektantów opakowań przyznaje się do inspiracji kwestiami zrównoważonego rozwoju, w praktyce to cena może być główną przeszkodą w ich realizacji. O ile 57% ankietowanych stwierdziło, że zawsze lub często ma wpływ na wybór użytych materiałów, to 17% nie ma go prawie nigdy, a 20% bardzo rzadko.
Wszyscy pragną być ekologiczni, dopóki nie zorientują się, że bycie ekologicznym jest na ogół droższe - powiedział jeden z respondentów, zaś inny podkreślił: Myślę, że końcowy etap produkcji – czyli wytwórcy – nie zawsze są w 100% gotowi na ten rodzaj zmian.
Według UPM może to być wskazówka, że niektórzy klienci nie całkiem zdają sobie sprawę z wartości odkrywania alternatywnych i bardziej zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych. Ogólnie rzecz biorąc, firma doszła do wniosku, że konieczna jest dalsza edukacja w zakresie włączania zrównoważonego rozwoju do projektowania opakowań; i że chociaż projektanci wydają się wysoko cenić zrównoważone projektowanie opakowań, klienci często wybierają tańsze materiały.
Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju UPM i członek jury konkursu Pentawards, Robert Taylor, wystąpił niedawno na zamkniętym wydarzeniu Pentawards Meets, aby omówić wyniki i pomóc sprostać wyzwaniom stojącym przed projektantami.
W sytuacji, gdy zwrócono uwagę na koszty jako barierę dla przyjęcia zrównoważonego projektowania opakowań, ważne jest, aby poświęcić chwilę na zastanowienie się, jaki jest prawdziwy koszt ich braku - powiedział. Potrzebujemy holistycznego podejścia uwzględniającego potencjał tworzenia wartości na rynku, który rośnie dwukrotnie szybciej w przypadku zrównoważonych produktów.
Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy zaczynają działać nowe regulacje i „zielone” finansowanie, by wymienić tylko kilka przykładów takich jak podatki od emisji dwutlenku węgla, podatki od tworzyw sztucznych i opłaty z tytułu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR). Redukcja opakowań jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zmniejszenie ich negatywnego wpływu i kosztów. Zużywanie mniejszej ilości surowców, wody i energii oraz generowanie mniejszej ilości odpadów lub posiadanie bardziej efektywnych łańcuchów dostaw przynosi oszczędności i zmniejsza ślad środowiskowy.
Jako branża musimy zrozumieć prawdziwy koszt projektowania zrównoważonych opakowań i przyjąć innowacje, które pomogą nam osiągnąć ambitne cele środowiskowe. Każdego dnia na całym świecie stajemy w obliczu kolejnych kryzysów: klimatycznych, spadku bioróżnorodności i utraty wody, ale w sytuacji, gdy zaledwie 15% Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) jest na dobrej drodze do osiągnięcia poziomów docelowych do 2030 r., niepodejmowanie działań w kierunku poprawy zrównoważonych opakowań po prostu nie wchodzi w grę. Musimy działać szybciej.
Adam Ryan, szef Pentawards, dodał: Ankieta UPM dostarcza nam kilka naprawdę interesujących spostrzeżeń, nasza społeczność była otwarta na dzielenie się wyzwaniami, ulepszeniami i metodami pracy w zakresie zrównoważonego projektowania. Wspaniale jest widzieć, że marki i agencje są teraz tak chętne do dzielenia się spostrzeżeniami i wiedzą, co przynosi korzyści całej branży. Zrównoważony rozwój w projektowaniu stale się rozwija i jest niezwykle ważne, abyśmy jako Pentawards byli tego częścią.
Opracowano na podstawie informacji firmy UPM