Zamówienia złożone w BOBST Group w pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. były zgodnie z oczekiwaniami, czyli o 15% niższe od poziomu osiągniętego w 2023 r. Sprzedaż nieznacznie wzrosła i osiągnęła wartość 828 mln franków szwajcarskich (CHF), w porównaniu do 815 mln CHF w pierwszej połowie 2023 roku. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 35 mln CHF, w porównaniu do 47 mln CHF w 2023 roku. Wynik netto osiągnął poziom 8 mln CHF, co oznacza spadek z poziomu 41 mln CHF w poprzednim roku. Sprzedaż i wyniki za pierwsze półrocze były zgodne z oczekiwaniami. Zadłużenie netto wyniosło 228 mln CHF - w porównaniu do 218 mln CHF na początku roku. Portfel zamówień na koniec czerwca był o 35% niższy niż w roku poprzednim i o 3% niższy niż na koniec 2023 roku.
Po udanych targach drupa w czerwcu tego roku, Grupa spodziewa się dobrej drugiej połowy roku, ale zdaje sobie sprawę z zagrożeń, które mogą negatywnie wpłynąć na całoroczne wyniki – chodzi przede wszystkim o niepewną sytuację geopolityczną oraz o dalsze spowolnienie branży w niektórych regionach.
W pierwszej połowie 2024 r. skonsolidowana sprzedaż wyniosła 828,2 mln CHF, co stanowi wzrost o 13,6 mln CHF, czyli 1,7%, w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Zmiany wolumenu i cen wzrosły o 25,2 mln CHF, czyli 3,1%. Negatywny wpływ na sprzedaż miały korekty kursów wymiany walut, powodując straty w wysokości 15,2 mln CHF, czyli -1,9%. Poprawa o 3,5 mln CHF, czyli o 0,4%, wynikała z przejęcia włoskiej firmy Dücker Robotics srl, Momo, sfinalizowanego 28 kwietnia 2023 r.
Wzrost skonsolidowanej sprzedaży wynikał z wyższej sprzedaży usług, podczas gdy sprzedaż sprzętu i części zamiennych utrzymała się na poziomie zanotowanym w pierwszej połowie 2023 roku. Analiza sprzedaży na podstawie regionów geograficznych wskazuje wzrost sprzedaży w Azji i Oceanii oraz obu Amerykach, podczas gdy sprzedaż w Europie i Afryce była poniżej poziomów osiągniętych w pierwszej połowie 2023 roku.
Spadek zysku operacyjnego
Zysk operacyjny (EBIT) osiągnął poziom 34,7 mln CHF w porównaniu z 46,8 mln CHF w tym samym okresie ubiegłego roku; spadek wynika głównie z wyższych kosztów personelu i kosztów marketingowych związanych z targami drupa, które odbywają się co 4 lata.
EBIT wypracowany przez jednostkę biznesową Printing & Converting spadł nieznacznie, z -3,8 mln CHF w pierwszej połowie 2023 r. do -5,8 mln CHF w roku sprawozdawczym. Lepsza absorpcja kosztów wynikająca z korzystnego obciążenia fabryk zleceniami nie mogła w pełni zrekompensować wyższych kosztów osobowych i kosztów targów drupa.
W przypadku zysku operacyjnego EBIT jednostki biznesowej Business Unit Services & Performance (BUSP) spadł o 10,6 mln CHF w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r., osiągając 41,3 mln CHF w pierwszej połowie 2024 r. Spadek rentowności wynika głównie z mniej korzystnego asortymentu produktów w pierwszych sześciu miesiącach roku, kosztów targów drupa i wyższych kosztów IT związanych z przygotowaniami do wdrożenia SAP Hana.
Wynik netto osiągnął poziom 7,7 mln CHF, w porównaniu do 41,3 mln CHF w 2023 roku. Spadek jest związany z niższym zyskiem operacyjnym EBIT oraz wpływem sprzedaży udziałów w BHS Corrugated Maschinen- und Anlagen GmbH i IVG Weiherhammer GmbH. Dodatkowo znacząca poprawa wyniku finansowego w 2023 r. wynikała z zysków z zabezpieczeń walutowych, które w 2024 r. przyniosły odwrotny efekt.
Zadłużenie netto wyniosło na koniec czerwca 2024 r. 227,5 mln CHF - w porównaniu do 218,2 mln CHF na koniec 2023 r. Wzrost kapitału obrotowego netto miał negatywny wpływ na płynność Grupy, ale został częściowo skompensowany sprzedażą udziałów w BHS i IVG. Skonsolidowany kapitał własny osiągnął 21,6% sumy bilansowej, w porównaniu do 25,7% na koniec 2023 roku. Obniżenie wskaźnika wynika z emisji obligacji o wartości 200 mln CHF na początku roku, która tymczasowo zwiększyła sumę bilansową. Sprzedaż udziałów w BHS i IVG miała pozytywny wpływ na kapitał własny Grupy.
Działalność biznesowa i perspektywy działu biznesowego
Dział Printing & Converting (BUPC)
Gdy mowa o zamówieniach, jednostka biznesowa Printing and Converting odnotowała spowolnienie w pierwszej połowie 2024 roku i zgodnie z prognozami jej zyski były o 24% niższe niż w czerwcu 2023 roku. Powodem było przede wszystkim odkładanie inwestycji kapitałowych przez dużych kluczowych klientów po ostatnich dobrych latach. Opóźniający wpływ ma również globalna konsolidacja rynku na drodze fuzji dużych grup. Region obu Ameryk utrzymał stabilność we wszystkich branżach, podczas gdy regiony Azji, Bliskiego Wschodu i Afryki pozostają silnym motorem wzrostu – inaczej niż Europa Środkowa, która ciągle nie powróciła do fazy ożywienia.
We wszystkich branżach, które obsługuje BOBST, jej najnowsze technologie druku i przetwarzania - w tym BOBST CONNECT, a także zaawansowane rozwiązania automatyzacji - są dobrze odbierane przez rynek. Zostało to również podkreślone przez wielki sukces na tegorocznych targach drupa, który dowiódł, że wizja przemysłu BOBST zbudowana na 4 filarach (łączność, cyfryzacja, automatyzacja i zrównoważony rozwój) odpowiada na potrzeby i bolączki klientów dzięki konkretnym rozwiązaniom w całym procesie drukowania i przetwarzania.
Poważny wpływ niepewności i niestabilności geopolitycznej stanowi obecnie największe wyzwanie dla szwajcarskiej firmy. W radzeniu sobie z tym ryzykiem pomaga jej wielofunkcyjna grupa zadaniowa wykorzystująca globalną skalę i możliwości operacyjne BOBST w ramach programu transformacji BUPC.
BOBST spodziewa się ożywienia na rynku w drugiej połowie roku, na co wpływ może mieć duża liczba nagród zdobytych przez firmę na targach drupa 2024, a także inne korzystne projekty jej klientów w obu Amerykach i Azji.
Dział biznesowy Unit Services & Performance (BUSP)
W pierwszym półroczu sprzedaż jednostki biznesowej BUSP była o 4,8% wyższa niż w tym samym okresie w 2023 r. i wyniosła 331,0 mln CHF, w czym swój udział miała większość regionów obsługiwanych przez BOBST. Wzrost został osiągnięty głównie dzięki usługom, podczas gdy sprzedaż części pozostała na stabilnym poziomie. Procesy regeneracji, usługi cyfrowe i umowa serwisowa "Maintenance Plus" stanowiły czynniki napędzające wzrost, i to pomimo trudności z realizacją niektórych z nich ze względu na dużą liczbę nowych instalacji maszyn na całym świecie.
Firma raportuje również o postępującym rozwoju nowego firmowego centrum dystrybucji części w belgijskim Genk. Już wkrótce klienci działający w promieniu 800 kilometrów od Genk otrzymają dostęp do usługi "InNight", gwarantującej dostawę przed 9 rano, jeśli zamówienie zostało złożone do 18:00 poprzedniego wieczora.
Obecnie na całym świecie wdrażany jest nowy program BOBST Customer Relationship Management and Technical Support (faza 1 CRM), który umożliwia sprawniejszą realizację i monitorowanie firmowych centrów obsługi klienta. Druga faza, zwana CRM2 dla usług terenowych, zostanie wdrożona w trzecim kwartale tego roku, umożliwiając 950 działającym w terenie technikom BOBST korzystanie z urządzeń mobilnych w celu uzyskania dostępu do dokumentów online i planowania interwencji, zarówno podczas pracy u klientów, jak i zdalnie. Ta transformacja procesów cyfryzacji CRM jest wspierana przez oparty na chmurze system SAP Hana, uruchomiony w Ameryce Północnej na początku 2025 roku. BUSP korzysta z okazji, aby stworzyć program wzorcowej obsługi klienta w tym regionie przed wdrożeniem jej na całym świecie do 2026 roku.
Realizowany przez BOBST program zrównoważonego rozwoju pomaga firmie w opracowywaniu rozwiązań zmniejszających zużycie energii, które zostały zaprezentowane na targach drupa.
Jednostka biznesowa BUSP powinna osiągać równie dobre wyniki jak w pierwszym półroczu 2024 r. - pod warunkiem, że nie dojdzie do poważnego kryzysu i jeśli kursy walut ustabilizują się na poziomach, które były notowane w pierwszym półroczu.
Perspektywy na II połowę 2024 r.
Zamówienia na maszyny w skali całorocznej poprawią się w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2024 r., ale mogą pozostać poniżej poziomu z roku 2023, podczas gdy jednostka biznesowa BUSP powinna utrzymać wyniki na tym samym poziomie. Niepewność spowodowana sytuacją geopolityczną i wahaniami kursów obcych walut może spowolnić ożywienie, podczas gdy zainteresowanie nowymi rozwiązaniami zaprezentowanymi na targach drupa z pewnością będzie działań na jego korzyść.
Jak ogłoszono 27 lutego, Grupa spodziewa się, że w 2024 r. sprzedaż i zysk operacyjny (EBIT) będą niższe niż poziomy osiągnięte w 2022 r., które wyniosły 1,84 mld CHF sprzedaży i 141,3 mln CHF zysku operacyjnego (EBIT). Potwierdza również długoterminowe cele finansowe w postaci co najmniej 8% zysku operacyjnego (EBIT) i co najmniej 20% zwrotu z zaangażowanego kapitału (ROCE).
Opracowano na podstawie informacji firmy BOBST