Norymberga gospodarzem zlotu producentów opakowań
26 Aug 2024 13:03

W dniach 24-26 września 2024 r. europejski sektor opakowań po raz kolejny tłumnie stawi się na FACHPACK, targach opakowań, technologii i procesów. Ponad 1400 wystawców zgromadzonych w Centrum Wystawienniczym w Norymberdze zaprezentuje materiały i akcesoria opakowaniowe, maszyny i technologie pakowania, a także kluczowe procesy automatyzacji, znakowania i etykietowania, druku opakowań i logistyki wewnętrznej.

Tematem przewodnim tegorocznych targów jest „Transition in Packaging” (Transformacja opakowań), co trafnie opisuje zmiany zachodzące obecnie w branży, które znajdą odzwierciedlenie w 11 halach wystawienniczych i w atrakcyjnym programie towarzyszącym. Goście będący przedstawicielami segmentów dóbr konsumpcyjnych i przemysłowych mogą spodziewać się licznych prezentacji na forach PACKBOX, INNOVATIONBOX i SOLPACK 5.0, a także interesujących pokazów specjalnych i ceremonii wręczenia nagród.

Heike Slotta, dyrektorka wykonawcza ds. imprez wystawienniczych w NürnbergMesse, tryska optymizmem: Po zaplanowanej przez nas przerwie w 2023 r. powracamy z FACHPACK 2024. Przygotowania idą pełną parą i wszystko składa się w całość. Wkrótce w Norymberdze odbędzie się „zjazd klasowy” branży opakowaniowej, prawdziwa atrakcja w kalendarzu naszych klientów. Serdecznie zapraszam wszystkich specjalistów z sektora opakowań do odwiedzenia we wrześniu centrum wystawienniczego: Tworzymy przyszłość, więc upewnij się, że jesteś jej częścią!

FACHPACK 2024 w sercu Europy

Szczególnie cieszy fakt, że FACHPACK 2024 to wydarzenie obejmujące cały kontynent. Jak mówi Heike Slotta: 54% wystawców pochodzi z Niemiec, reszta z silnego niemieckojęzycznego obszaru gospodarczego oraz z krajów sąsiednich. Szczególnie silną reprezentację ma Turcja.

Warto w tym kontekście wspomnieć o nowych wystawcach, którzy stanowią ok. 20% wszystkich firm prezentujących swoją ofertę na FACHPACK 2024. Wysoki odsetek z nich – 70% – pochodzi spoza Niemiec.

Organizatorzy FACHPACK postrzegają swoje targi jako źródło inspiracji dla branży. Oprócz obszernej ekspozycji produktów to przekonanie znajduje dodatkowe odzwierciedlenie w programie prezentacji podczas trzech forów: PACKBOX (w hali 4), INNOVATIONBOX (w hali 2) oraz SOLPACK 5.0 (w hali 3). Wszystkie trzy dotyczą aktualnych kwestii mających istotny wpływ na

sektor opakowaniowy, m.in. radzenia sobie z nowymi przepisami PPWR, gospodarką o obiegu zamkniętym, automatyzacją i sztuczną inteligencją lub alternatywnymi rozwiązaniami opakowaniowymi i nowymi surowcami opartymi na włóknach.

Odpowiedzialni za przygotowanie programu PACKBOX kluczowi partnerzy z branży opakowań zapraszają zainteresowanych uczestników do wysłuchania lub przyłączenia się do dyskusji. Forum będzie moderowane przez trzech prawdziwych branżowych „wyjadaczy”: Matthiasa Mahra z czasopisma branżowego „Lebensmittel Praxis” (24-25 września), dra Johannesa Bergmaira z Pack Experts i Światowej Organizacji Opakowań (WPO) (25 września) oraz Olivera Berndta z Niemieckiego Instytutu Opakowań dvi (26 września). Zarejestrowani wystawcy przedstawią na forum INNOVATIONBOX swoje nowe produkty i innowacje procesowe w serii zwięzłych prezentacji. Program poprowadzą popularne moderatorki Nina Schönrock i Petra Bindl. Forum SOLPACK 5.0 jest poświęcone zrównoważonym rozwiązaniom opakowaniowym i będzie prowadzone i moderowane przez Petera Desilétsa i Volkera Muche, dyrektorów zarządzających agencji projektowania opakowań Pacoon GmbH.

Trzy dni networkingu w najlepszym wydaniu

Zgodnie ze swoim hasłem „Tworzymy przyszłość”, targi FACHPACK oferują doskonałą platformę do nawiązywania kontaktów. W tym kontekście nowością będzie wydarzenie networkingowe Women4Packaging skierowane do kobiet z branży opakowań, które odbędzie się pierwszego dnia targów (24 września w NCC Mitte). Zaoferuje ono uczestniczkom wyjątkową okazję do nawiązania kontaktów, wzajemnego inspirowania się i omówienia najnowszych tematów i trendów w branży opakowań. Całe wydarzenie będzie odbywać się w swobodnej atmosferze, a jego punktem kulminacyjnym będzie przemówienie Very Strauch, założycielki Female Leadership Academy i ekspertki w dziedzinie feministycznego przywództwa.

Pierwszego dnia targów na scenę zostanie zaproszonych 41 laureatów najbardziej prestiżowej europejskiej nagrody w dziedzinie opakowań – German Packaging Award, do której tym razem aspirowało prawie 250 opakowań z 13 krajów. Niemiecka Nagroda Opakowaniowa jest przyznawana przez Niemiecki Instytut Opakowań (dvi), a ogłoszenie zwycięzców w dziesięciu kategoriach rozpocznie się o godz. 16.30 w sali Munich Room w NCC Mitte. Jako partner premium, FACHPACK zaprezentuje specjalną nagrodę dla młodych talentów. To wyróżnienie honoruje najlepsze koncepcje opakowań stworzone przez uczniów, studentów i stażystów.

DZIEŃ STUDENTÓW trzeciego dnia targów (26 września) połączy firmy i młode talenty działające w branży opakowań. Na zaproszenie organizatorów FACHPACK i Niemieckiego Instytutu Opakowań (dvi) ponad 60 studentów z regionów niemieckojęzycznych wspólnie z profesjonalistami z (maksymalnie) 10 firm opakowaniowych i właścicielami marek weźmie udział w branżowych warsztatach. Ożywiona dyskusja na temat wymagań przyszłości i konkretnej pracy w branży opakowaniowej gwarantowana! Uczestnicy mogą się również spodziewać specjalnej wycieczki po targach FACHPACK i swobodnej sesji networkingowej „Meet & Greet”.

Przez wszystkie trzy dni targów relacje na żywo z centrum wystawowego będzie realizować FACHPACK TV, a prezenterzy Julia Paul i Jan Malte Andresen będą relacjonować przebieg imprezy ze „szklanego studia” w hali 4. Zespół wiodącego niemieckiego czasopisma branżowego zajmującego się opakowaniami przeprowadzi rozmowy, wywiady, panele i prezentacje na temat opakowań, opowie także o nowościach i trendach bezpośrednio z hal wystawowych; wszystkie treści będą transmitowane w mediach społecznościowych, a następnie będzie je można pobrać z internetowej biblioteki multimediów.

Alternatywne rozwiązania opakowaniowe i innowacyjni nowicjusze

W tym roku FACHPACK wprowadzi inspirujący element programu: „Pawilon alternatywnych rozwiązań opakowaniowych”, w którym prezentowane będą przykłady zamienników powszechnie stosowanych materiałów oraz dyskutowana możliwa przyszłość branży. W całkowicie wykupionym pawilonie w hali 3 trzynaście firm zaprezentuje swoje rozwiązania, w tym kompostowalne plastikowe torby i torebki na herbatę, materiały tapicerskie wykonane z łusek ziaren, opakowania z wytłoków trzciny cukrowej i wiele innych. Forum SOLPACK 5.0 również będzie częścią tego pawilonu. Na wszystkie trzy dni targów organizatorzy przygotowali różnorodny program i ciekawe prezentacje (z którymi wystąpi łącznie 35 ekspertów ds. opakowań oraz wystawców).

Każdy, kto szuka świeżych, niekonwencjonalnych pomysłów i produktów zapewniających rozwiązanie problemów związanych z opakowalnictwem, ponownie znajdzie je w tym roku na stoiskach start-upów w hali 2. Tutaj zmieści się pawilon „Young Innovators” dla młodych, innowacyjnych firm, który jest dotowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Klimatu (BMWK). Dodatkowo Newcomer Pavilion zapewni debiutantom na targach FACHPACK i nowicjuszom w branży opakowań platformę do zaprezentowania przed profesjonalną publicznością swoich firm i innowacyjnych produktów. Rzecz jasna, FACHPACK 2024 nie byłby kompletny bez popularnego pawilonu Labels & More w hali 3A.

Dobre wzornictwo na pokazie „Outside the Box”

Każdy zainteresowany projektowaniem opakowań powinien odwiedzić specjalny pokaz „Outside the Box” w hali 4. Wystawa, której kuratorem jest firma bayern design działająca w imieniu FACHPACK, zaprezentuje drogę, jaką przechodzi opakowanie od wstępnego pomysłu wzorniczego aż po zrealizowany atrakcyjny projekt opakowania, i dostarczy wiele cennych informacji na temat wpływu projektu na procesy rozwojowe. Zbada także, w jaki sposób projektanci – jako kreatywni partnerzy w procesie rozwoju – znajdują rozwiązania spełniające techniczne, ekologiczne i ekonomiczne wymagania dotyczące opakowań. Korzystając z nietypowych przykładów, takich jak innowacyjne opakowanie na prześcieradła lub system wielokrotnego użytku dla produktów gospodarstwa domowego, takich jak detergenty lub mydło, pokaże procesy projektowania, które wydłużają obieg opakowań i sprawiają, że marki stojące za produktami są bardziej dostępne, a także wspierają identyfikację i świadomość wśród klientów i użytkowników.

Opracowano na podstawie materiałów organizatorów

Tłumaczenie: TK