Inicjatywa HolyGrail 2.0 oraz organizacja GS1 wspólnie pracują nad przygotowaniem otwartej architektury danych dla inteligentnego ekosystemu sortowania. Jednym z etapów wprowadzania tego rozwiązania na rynek jest wybór identyfikatorów GTIN wchodzących w skład GS1 jako elementu całego ekosystemu cyfrowego sortowania i recyklingu opakowań. Inicjatywa rozpoczęła również kolejną fazę testów.
Wybór GTIN firmy GS1 pod kątem przyszłych działań rynkowych HolyGrail 2.0 wynika z faktu, że funkcjonuje on już jako standard branżowy w różnych sektorach przy wielu różnych zastosowaniach i jest skanowany ok. 10 mld razy dziennie.
Stosując otwarte standardy, wybierając wspólny identyfikator i wspierając koncepcje interoperacyjnej wymiany danych, inicjatywa planuje również przypisać role i obowiązki każdemu interesariuszowi w złożonym łańcuchu wartości. Ma to w jej opinii sprawić, że podmioty branżowe zdadzą sobie sprawę ze swych ograniczeń i obowiązków oraz będą mogły skutecznie przyczyniać się do inteligentnej infrastruktury sortowania.
Ta otwarta, znormalizowana i interoperacyjna architektura ma wykraczać poza Inicjatywę HolyGrail 2.0 i oczekuje się, że pobudzi innowacje i konkurencję, przyciągnie nowych interesariuszy i położy podwaliny pod Otwarty Inteligentny Ekosystem Sortowania, osiągając wspólny cel GS1 i Inicjatywy HolyGrail 2.0, jakim jest rozwinięcie gospodarki o obiegu zamkniętym dla opakowań.
Zdążyć przed 2030
Do 1 stycznia 2030 r. wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych sprzedawane w Unii Europejskiej muszą nadawać się do recyklingu. Inicjatywa HolyGrail 2.0 – działająca pod auspicjami europejskiego stowarzyszenia marek AIM (Association des Industries de Marque) i wspierana przez związek Alliance to End Plastic Waste oraz ponad 130 firm i organizacji z całego łańcucha opakowań – dąży do wykorzystania technologii cyfrowej dla poprawy procesów sortowania i recyklingu opakowań w Unii Europejskiej, a w efekcie stworzenia naprawdę wydajnej gospodarki odzysku.
Uruchomiony w 2017 r. w ramach programu New Plastics Economy Fundacji Ellen MacArthur, projekt HolyGrail zjednoczył pod wspólnymi auspicjami 29 korporacji, na czele z P&G, z myślą o zwiększeniu skali recyklingu poużytkowego na drodze poprawy metod sortowania materiałów. Uznając za główną przeszkodę nieefektywne sortowanie odpadów w Europie, inicjatywa wybrała technologię cyfrowego znaku wodnego opracowaną przez amerykańską firmę Digimarc.
Cyfrowe znaki wodne to dyskretne kody wielkości znaczka drukowanego na powierzchni opakowania, odczytywane na linii sortowniczej przez kamery wysokiej rozdzielczości. Mogą zawierać szeroką gamę identyfikatorów przekazujących informacje o producentach, jednostkach magazynowych (SKU), rodzaju i składzie tworzyw sztucznych w przypadku produktów wielowarstwowych. Technologia uzyskała poparcie większości zainteresowanych stron i pomyślnie przeszła wstępne testy na linii sortowania.
Drugie wcielenie inicjatywy
Program został zaktualizowany o projekt pilotażowy HolyGrail 2.0, którego celem jest wykazanie technicznej wykonalności użycia cyfrowych znaków wodnych Digimarc do precyzyjnego sortowania odpadów opakowaniowych. Obejmuje to uruchomienie instalacji do prób przemysłowych w celu przetestowania opłacalności technologii znakowania wodnego, a także przeprowadzenie oceny biznesowej na dużą skalę. Obecnie HolyGrail 2.0 znajduje się w fazie końcowych testów badawczo-rozwojowych przed osiągnięciem gotowości rynkowej i przygotowuje się do pilotażowego uruchomienia sortowni we Francji w 2024 r. Testy ocenią zdolność technologii do wykrywania, sortowania i usuwania dwóch rodzajów giętkich materiałów opakowaniowych – polipropylenu produkowanego przez PepsiCo oraz LDPE wykorzystywanego w produktach Essity i P&G. Jednocześnie rozpocznie się trzymiesięczna próba sortowania sztywnych opakowań z cyfrowym znakiem wodnym, wprowadzona przez firmy członkowskie HolyGrail 2.0 na rynkach duńskim i niemieckim, z wykorzystaniem prototypów Pellenc ST i Digimarc zainstalowanych na komercyjnej linii sortowniczej Hündgen Entsorgung.
Testy HolyGrail 2.0 w Holandii
HolyGrail 2.0 poinformowała pod koniec czerwca br. o swym zaangażowaniu w nowy projekt mający na celu przetestowanie możliwości technologii znakowania wodnego CurvCode w celu zamknięcia pętli na butelkach na mleko HDPE w Holandii, w którym uczestniczą również firmy ALPLA, Farm Dairy, Pellenc ST oraz dostawca CurvCode, spółka FiliGrade.
Pierwsza faza projektu będzie polegała na przeprowadzeniu prób sortowania w warunkach półprzemysłowych na pojemnikach na mleko HDPE, które są opatrzone kodem CurvCode. Zostaną one oddzielone od standardowych odpadów opakowaniowych w celu stworzenia czystego strumienia odpadów. Wyprodukowane przez ALPLA próbki zostaną wyposażone w znak wodny CurvCode, a następnie zanieczyszczone mlekiem i oznaczone jako odpad poużytkowy, zanim trafią do siedziby Pellenc ST w celu przeprowadzenia testów. Do testów – odbywających się w lecie pod nadzorem zespołu technicznego HolyGrail 2.0 – wykorzystany zostanie prototypowy moduł sortujący FiliGrade/Pellenc ST i ok. 4 tys. opakowań.
Pomyślne zakończenie prób sortowania na poziomie półprzemysłowym sprawi, że technologia CurvCode osiągnie poziom TRL 7.
Raport wynikowy zostanie opracowany przez zespół ds. zarządzania technicznego HolyGrail 2.0 i rozpowszechniony wśród odpowiednich interesariuszy z łańcucha dostaw pojemników na mleko HDPE w Holandii, torując drogę do kolejnych faz.
Opracowano na podstawie materiałów inicjatywy HolyGrail 2.0