Nowa analiza 1500 artykułów spożywczych sprzedawanych w supermarketach ujawnia, jak bardzo opakowania z tworzyw sztucznych zdominowały rynek żywności. Badanie Material Change Index, zlecone przez DS Smith i przeprowadzone przez Retail Economics, wykazało, że ponad połowa (51%) artykułów spożywczych i napojów sprzedawanych w brytyjskich supermarketach jest niepotrzebnie pakowana w plastikowe opakowania, które bezpiecznie dałoby się zastąpić innymi materiałami.
Ta góra plastiku to 29,8 miliarda sztuk rocznie, które mogłyby zniknąć ze sklepowych półek. Badanie Material Change Index pokazuje, że większość plastikowych opakowań jest wykorzystywana do pakowania przetworzonej żywności, w tym gotowych posiłków i zestawów sztućców do ich spożywania (90% z nich trafia do plastiku), chleba, ryżu i płatków zbożowych (89%), produktów mlecznych (83%) oraz mięsa i ryb (80%).
Ankieta przeprowadzona wśród europejskich producentów żywności i sprzedawców detalicznych wykazała, że prawie wszyscy respondenci (98%) zobowiązali się do ograniczania ilości opakowań z tworzyw sztucznych. Trzech na pięciu (60%) ma dwa lata lub mniej na osiągnięcie swoich dobrowolnych celów, ale zdaniem jednej czwartej (25%) nie da się tego zrobić. Dwóch na pięciu respondentów (40%) wskazało koszty surowców jako największą przeszkodę, a zaraz za nimi uplasowała się obawa, że konsumenci nie zaakceptują zmian (39%).
Europejscy producenci żywności i sprzedawcy detaliczni obawiają się, że zmiana opakowań uczyni ich niekonkurencyjnymi. Siedmiu na dziesięciu (72%) uważa, że kupujący nie chcieliby płacić więcej za zrównoważone opakowania, a niespełna dwie trzecie (65%), że nie będą skłonni poświęcać wygody na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Material Change Index przeanalizował materiały opakowaniowe w 25 najpopularniejszych supermarketach na sześciu europejskich rynkach: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Polsce. Wyniki wykazały, że Wielka Brytania jest najbardziej uzależniona od opakowań z tworzyw sztucznych, bowiem 70% wszystkich artykułów spożywczych i napojów na brytyjskich półkach zawiera plastik (dla porównania: w Hiszpanii jest to 67%, we Włoszech 66%, w Niemczech 66%, w Polsce 62%, a we Francji 59%).
Miles Roberts, Dyrektor Generalny Grupy DS Smith, powiedział: „Poczyniono znaczne postępy, ale ewidentnie jest jeszcze wiele do zrobienia. Uważamy, że rząd może i powinien być bardziej wymagający wobec nas wszystkich - wycofując niektóre tworzywa sztuczne, aby pomóc w stworzeniu równych szans, które zachęcają do innowacji, inwestycji i generują zdrową konkurencję w celu zastąpienia plastiku. Wspólnie z niektórymi z największych marek na świecie szacujemy, że w ciągu ostatnich czterech lat udało nam się zastąpić ponad 1 miliard sztuk plastiku, ale jest to wierzchołek góry lodowej i musimy zrobić więcej. Istnieje duża szansa na zaspokojenie popytu konsumentów na bardziej zrównoważone opakowania i mamy nadzieję, że nadchodząca rządowa strategia gospodarki o obiegu zamkniętym znajdzie sposoby na wsparcie wykorzystania materiałów, które łatwiej poddają się recyklingowi.”
DS Smith szacuje, że 84% niepotrzebnego plastiku używanego w Wielkiej Brytanii można obecnie zastąpić lub znacznie ograniczyć alternatywami opartymi na włóknach, a firma nadal inwestuje w poszukiwanie nowych rozwiązań. Obejmuje to finansowanie globalnego Centrum Badań, Rozwoju i Innowacji, które ma na celu przyspieszenie radykalnych innowacji w opakowaniach i prowadzenie programów pilotażowych z niektórymi z największych firm FMCG.
Opracowano na podstawie informacji firmy DS Smith