Firma Beontag, jeden z największych na świecie producentów samoprzylepnych i inteligentnych tagów wykonanych w technologii RFID i NFC, odnowiła współpracę z wiodącym na świecie producentem opon Michelin, dzięki której jego technologia zostanie wykorzystana w milionach nowych opon do samochodów komercyjnych i osobowych w 2025 roku i kolejnych latach.
Inteligentne opony z wbudowanymi tagami UHF (ultra-wysokiej częstotliwości), które składają się ze wspólnie opatentowanej przez obu kooperantów kapsuły RFID i anteny wykorzystującej najnowocześniejsze chipy i materiały, umożliwią pełną identyfikowalność przez cały cykl życia wszystkich nowych opon, dostarczając informacji takich jak data produkcji i miejsce przechowywania, dane na temat dystrybucji, instalacji i wymiany, renowacji i więcej. Po fazie pilotażowej technologia zostanie wprowadzona do kolejnych marek opon, zapoczątkowując nową erę identyfikowalności i zarządzania pojazdami.
Co istotne z punktu widzenia unijnego rynku, zastosowane rozwiązanie śledzące firmy Beontag sprawi, że wszystkie nowe opony Michelin będą zgodne z nadchodzącym rozporządzeniem ESPR dotyczącym tzw. ekoprojektowania produktów, które nakazują stosowanie cyfrowych paszportów produktów (DPP) dla wielu artykułów sprzedawanych w Unii Europejskiej. Przepisy ESPR zaczną obowiązywać w branży oponiarskiej w latach 2028-2030 r.
Innowacyjna współpraca między Beontag i Michelin została nawiązana po raz pierwszy w 2019 roku, kiedy obie firmy rozpoczęły od podstaw prace nad zupełnie nowym, opatentowanym znacznikiem RFID UHF. Po miesiącach testów niezawodności powstał wyjątkowo trwały i niezawodny produkt, zdolny do działania nawet po milionie przejechanych kilometrów – także po typowych dla samochodów ciężarowych procesach wulkanizacji i bieżnikowania opon.
Mówiąc o nowych inteligentnych znacznikach opon, Suchi Srinivasan, wiceprezes Beontag ds. transformacji cyfrowej, powiedziała: Jesteśmy ogromnie dumni, mogąc podzielić się tym, co udało się nam osiągnąć dzięki nowym inteligentnym oponom, a mianowicie trwałymi i wszechstronnymi tagami RFID, które spełniają wyzwania przyszłości zarówno pod kątem zysków, jak i ekologii, torując drogę nowym rozwiązaniom w zakresie mobilności.
Ciężko pracowaliśmy jako innowacyjny partner poszukujący rozwiązania problemów naszych klientów nad opracowaniem właściwej technologii i trwałości znaczników do opon, by zagwarantować, że są one dostosowane do potrzeb nowoczesnych pojazdów i ich kierowców. To partnerstwo oznacza ekscytujący krok dla Beontag, ponieważ pracujemy nad wprowadzeniem naszej potężnej technologii RFID do rosnącej liczby producentów sprzętu motoryzacyjnego. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację tej podróży, aby usprawnić operacje biznesowe i promować zrównoważony rozwój".
Mówiąc o nowej technologii dla opon, Laurent Couturier, projektant systemów RFID w Michelin, powiedział: Technologia RFID dla opon odgrywa kluczową rolę w optymalizacji operacji i zwiększaniu wydajności. System ten umożliwia precyzyjne, zautomatyzowane śledzenie każdej opony od momentu produkcji do bieżnikowania lub recyklingu. Etykieta RFID do opon poprawia wydajność przemysłową, jednocześnie spełniając dzisiejsze wymogi ekologiczne.
Opracowano na podstawie informacji firmy Beontag