Koncern piwowarski AB InBev, właściciel takich marek jak Budweiser, Stella Artois, Corona, Beck's i Leffe, twierdzi, że opracował najlżejszą butelkę z długą szyjką na piwo przeznaczoną do produkcji na masową skalę, o masie 150 zamiast dotychczasowych 180 gramów. Pozwoli ona zmniejszyć poziom emisji CO2 w procesach produkcji o 17% (przy liczbie butelek, jaką AB InBev produkuje rocznie na rynek europejski, oznacza to eliminację dwutlenku węgla w ilości emitowanej przez 62 tys. aut).
AB InBev przekonuje, że ponieważ opakowania odpowiadają średnio za 50% śladu węglowego produktów, takie innowacje są ważną częścią jej działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, do których należy zmniejszenie emisji CO2 o 25% w całym łańcuchu wartości do 2025 roku.
Ograniczenie ciężaru naszych butelek było dla inBev priorytetem od wielu lat, a ta nowa, lżejsza butelka jest ważnym przełomem o charakterze środowiskowym i technologicznym, pozwalającym nam zmniejszyć ślad węglowy szklanego pojemnika - wyjaśnia Frederik De Graaf, globalny dyrektor ds. rozwoju technologii opakowań w AB InBev.
Ten sukces to owoc bliskiej współpracy z naszymi zewnętrznymi partnerami z sektora szkła, którzy dzielili się wiedzą i wspólnie pracowali nad nowymi powłokami szklanymi, powłokami na formy szklane, a także najnowocześniejszymi metodami przetwórczymi wzmacniającymi szkło.
Przy realizacji projektu nie zabrakło wyzwań. Jakość i bezpieczeństwo nie podlega dyskusji, a wszystkie innowacje w zakresie opakowań przechodzą szeroko zakrojone testy przed wypuszczeniem ich na rynek - dodaje De Graaf. Przy ograniczeniu masy szkła stanęliśmy w obliczu wyzwania związanego z wytrzymałością – ostatecznie piwo jest napojem gazowanym i w warunkach wysokich temperatur rozszerzający się gaz może podnosić ciśnienie wewnętrzne. Musieliśmy także pamiętać o prędkości, z jaką pracują nasze linie rozlewnicze, i związanymi z tym wysokimi siłami oddziałującymi na butelki. Ostatecznie połączenie najnowocześniejszego sprzętu, utalentowanych operatorów oraz usprawnień procesowych pomogło nam zrealizować tę innowację.
AB InBev bada obecnie możliwości wprowadzenia nowej butelki, na razie na rynku europejskim, w wersji jednorazowej. Na rynkach, w których browar sprzedaje butelki zwrotne, kolejnym wyzwaniem dla naukowców z zespołu GITEC będzie wdrożenie nowej technologii również do produkcji opakowań, od których wymaga się większej wytrzymałości.
Opracowano na podstawie informacji firmy AB InBev