ACIMGA podsumowuje rok 2020
18 Dec 2020 09:44

Wzrost konsumpcji towarów i sprzedaży wysyłkowej pozwoli producentom maszyn i technologii opakowaniowych zakończyć rok z niższym od spodziewanego poziomem strat, zwłaszcza na rynkach zagranicznych - strategicznych z punktu widzenia całej branży.

 Dzięki opakowaniom włoscy producenci maszyn dla przemysłu graficznego, przetwórczego i papierniczego słabiej odczuwają negatywne efekty pandemii – mówi Aldo Peretti, prezes branżowego stowarzyszenia producentów maszyn ACIMGA. Mam nadzieję, że rząd dojrzy strategiczną rolę, jaką opakowania odegrały w tym krytycznym okresie dla naszej gospodarki, i odłoży na bok wszystkie możliwe scenariusze, takie jak „podatek od tworzyw sztucznych”, który wpędziłby całą branżę w poważny kryzys. Mamy nadzieję, że szczepionka pozwoli wkrótce stanąć krajowi na nogi, a zwłaszcza że uda się powrócić na rynki zagraniczne, które generują 60% obrotów naszego sektora.

Dynamika firm specjalizujących się w dostarczaniu technologii do druku, pakowania i przetwórstwa zaowocowała niższymi od spodziewanych stratami w roku finansowym 2020 i widać już pierwsze oznaki ożywienia. Tak wynika ze wstępnych danych bilansowych za 2020 r. dostarczonych przez Biuro Studiów ACIMGA, które wskazują, że producenci maszyn drukujących, przetwórczych i papierniczych zanotowali obroty na poziomie 2,36 mld, o 16,7% niższe niż w 2019 r., przy spadku eksportu o 14,4% - do 1,45 mld euro. Nieco bardziej niepokojąca jest negatywna tendencja spadku dostaw na rynek krajowy (-20,2%, do 910 mln euro), jednak straty są i tak mniejsze niż te notowane przez włoski przemysł producentów maszyn ogółem (które według Federmacchine spadły o 27%).

Współpraca nawiązana przez Acimgę z przedstawicielami rządu zapewniła ciągłość operacyjną podczas lockdownu w zakresie wszystkich działań związanych z drukowaniem i przetwórstwem - wyjaśnia Andrea Briganti, dyrektor generalny stowarzyszenia. Teraz uważnie i ze spokojem przyglądamy się decyzjom, które rząd podejmie z myślą o przywróceniu ożywienia gospodarczego, a przede wszystkim inwestycjom w innowacje, które zagwarantują niezbędną transformację środowiskową i cyfrową 4.0, której potrzebują nasze przedsiębiorstwa.

ACIMGA podsumowała działania podejmowane w 2020 r. Pierwszą była zmiana graficznego symbolu organizacji, które uzupełniono o czarną spiralę na białym tle, która przypomina kształtem elipsę DNA (jak wytłumaczono, odnosi się ona do „genetycznego” charakteru organizacji i jej zdolności dopasowania się do zmian oraz strategicznych zdolności jej członków.

W 2020 r. stronę internetową stowarzyszenia odwiedziło 20 tys. internautów, którzy logowali się na nią 75 tys. razy, najwięcej w marcu i kwietniu podczas pierwszego szczytu pandemii, a następnie między październikiem i grudniem, w związku ze wzrostem aktywności marketingowej i międzynarodowej.

Mimo – a może z powodu – ograniczeń w swobodnym przemieszczaniu udało się rozwinąć kontakty między firmami oraz międzynarodowymi rynkami, wykorzystując do tego celu webinaria internetowe, w których uczestniczyły tysiące włoskich i zagranicznych przedsiębiorców. Wśród zorganizowanych przez ACIMGA wydarzeń znalazły się: konferencja Print4All poświęcona fabrykom przyszłości, która odbyła się 24 czerwca i przyciągnęła 1360 uczestników (1/3 z zagranicy) oraz 39 różnych mediów branżowych; Roto4All w dniu 23 października, pierwsza impreza poświęcona łańcuchowi dostaw dla wklęsłodruku, która pierwotnie była pomyślana jako konferencja w świecie rzeczywistym dla 200 osób, a jako wydarzenie sieciowe przyciągnęła blisko 450 uczestników; cztery warsztaty internetowe Future Factory_Streaming Roadshows, poświęcone tematom zrównoważonego rozwoju i Przemysłu 4.0.

Na podstawie informacji ACIMGA opracował TK