W dniach 26-29 kwietnia 2022 r. miała miejsce edycja specjalna targów Anuga FoodTec, z udziałem ponad 1000 dostawców z 44 krajów. To wiodące na świecie targi dla przemysłu spożywczego i napojów, które odbywają się co trzy lata w Kolonii. Odwiedziło je 25 tys. gości ze 120 krajów.
Anuga FoodTec, jako najważniejsza tegoroczna platforma targowa dla sektora żywności i napojów, z powodzeniem zapoczątkowała ożywienie całej branży. O tym, jak duża jest gotowość inwestycyjna, świadczył m.in. fakt, że wielu z obecnych na targach dyrektorów zarządzających i kierowników zakładów zwracało się do wystawców z konkretnymi pomysłami na projekty. W niektórych przypadkach doszło nawet do sfinalizowania zakupu maszyn i urządzeń. Obecna sytuacja geopolityczna i klimatyczna zwiększyła zapotrzebowanie na rozwiązania z takich dziedzin jak efektywność energetyczna, ochrona zasobów i zrównoważony rozwój. Innowacyjne koncepcje dostosowane do potrzeb branży zaprezentowało 1034 wystawców z 44 krajów, z czego 60% pochodziło spoza Niemiec. Na targi Anuga FoodTec 2022 przybyło około 25 tys. zwiedzających ze 120 krajów (57% z innych krajów niż nasi zachodni sąsiedzi). Targi Anuga FoodTec były, są i pozostaną centralnym, międzynarodowym miejscem spotkań dla branży żywności i napojów – powiedział Gerald Böse, prezes i dyrektor generalny Koelnmesse GmbH. – Tę wiodącą pozycję wyraźnie podkreśliło udane wznowienie targów w Kolonii, które okazało się właściwą koncepcją we właściwym czasie. Zwiedzający z ponad 120 krajów spotkali się w Kolonii z doskonale przygotowanymi i zaangażowanymi wystawcami. Ich opinie po raz kolejny potwierdziły, jak ważne dla powodzenia biznesu są osobiste spotkania.
Hybrydowa formuła
Połączenie oferty stacjonarnej i online podkreśliło wysoką wartość merytoryczną międzynarodowej platformy Anuga FoodTec i stworzyło odpowiednie warunki do zawarcia udanych transakcji biznesowych oraz inwestycji – powiedział dr Reinhard Grandke, dyrektor generalny DLG (Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego) i przewodniczący rady doradczej Anuga FoodTec. – Kompaktowe, innowacyjne formaty oferowały wiele możliwości dogłębnego przyjrzenia się inteligentnej automatyzacji procesów produkcyjnych i pakowania w przemyśle spożywczym i napojów. Wzdłuż całego łańcucha wartości zaprezentowano nowe technologie i koncepcje, które stymulują zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych. W Kolonii po raz kolejny udało się w sposób wzorcowy połączyć naukę z praktyką gospodarczą.
Do 30 czerwca odwiedzający będą mieli możliwość nawiązania kontaktów z wystawcami w ramach cyfrowego rozszerzenia Anuga FoodTec@home, obejrzenia prezentacji z programu kongresu oraz uzyskania wielu innych informacji branżowych. Goście Anuga FoodTec mogą korzystać z platformy bezpłatnie, natomiast pozostali mogą uzyskać dostęp do treści po uprzedniej rejestracji.
Inteligentne rozwiązania – większa elastyczność
„Inteligentne rozwiązania – większa elastyczność” to trafne hasło przewodnie targów i ich bogatego programu ponad 200 wydarzeń towarzyszących, który został bardzo dobrze przyjęty przez międzynarodową publiczność. Fora specjalistyczne podkreślały szeroki zakres aktualnych tematów w technologii żywności i pakowania i łączyły odkrycia naukowe z praktyką biznesową. Zwiedzający mogli również zapoznać się z pionierskimi innowacjami technologicznymi podczas wycieczek z przewodnikiem po terenie wystawy.
Wysokiej klasy wystawcom z całego świata odpowiadała równie wysokiej klasy publiczność targowa. Wśród właścicieli marek zarejestrowanych na Anuga FoodTec znaleźli się przedstawiciele takich firm jak: Barilla Group, Bonduelle, Danone, Dr. Oetker, General Mills, Kellogg, Kraft Heinz, McCain Foods, Nestlé, Vandemoortele, Alpro, Arla Foods, Lactalis Group, Carlsberg Group, Coca-Cola, Mondelēz International, Lindt & Sprüngli czy Metro AG.
Innowacyjne rozwiązania opakowaniowe
W Kolonii nie zabrakło również innowacyjnych rozwiązań opakowaniowych i pakujących – poświęcono im dwie hale, wypełnione takimi ekspertami jak Gerhard Schubert, Mosca, Multivac, Trepko czy Witt. Po raz pierwszy na targach Anuga FoodTec wystawiła się firma Mondi, która zaprezentowała papierowe rozwiązanie przeznaczone na żywność plastrowaną, a także monomateriałowe opakowanie MAP (do produktów pakowanych w atmosferze modyfikowanej). PerFORMing Monoloop to formowalne opakowanie papierowe na plastrowane produkty spożywcze w rodzaju sera lub wędliny.
Papierowa tacka z warstwą barierową została w nim połączona z plastikową folią wierzchnią, zapewniając lepszą ochronę produktów. Co ważne, warstwę barierową można oddzielić od papierowej tacki, dzięki czemu każdy materiał może trafić do właściwego dla siebie strumienia odpadów. PerFORMing Monoloop, który otrzymał certyfikat recyklowalności od Instytutu cyclos-HTP, charakteryzuje się dużą wszechstronnością, ponieważ produkowanym na konwencjonalnych maszynach tackom można nadawać różne głębokości i kształty. Drugie rozwiązanie, Mono Formable PP, to nadające się
do recyklingu wysokobarierowe i monomateriałowe opakowanie MAP wykonane z polipropylenu (PP). W jego skład wchodzą zadrukowana górna warstwa folii oraz uzupełniająca ją półsztywna warstwa dolna nadająca się do termoformowania. Według Mondi Mono Formable PP waży o około 30% mniej od porównywalnych tacek poliestrowych (PET) o tej samej grubości, oferując jednocześnie równie wysoki poziom ochrony produktu. Firma dodaje, że rozwiązanie to może stanowić alternatywę dla powszechnie stosowanej w branży wielomateriałowej tacki PET nienadającej się do recyklingu, a ponadto jest dostępne z szeregiem funkcji takich jak easy-peel zapewniająca wygodne otwieranie i zamykanie.
W Kolonii swoją ofertę prezentowało również dwóch polskich producentów etykiet: EwaDruk i PP-Duo.
Następne targi Anuga FoodTec odbędą się w Kolonii w dniach 19-22 marca 2024 r. AN
Fot: Koelnmesse / Anuga FoodTec