Tomasz Krawczak
Szósta edycja Anuga FoodTec przebiła rozmachem poprzednie edycje. Przez cztery dni trwania Międzynarodowych Targów Technologii dla Produktów Spożywczych i Napojów swoją ofertę produktów i rozwiązań dla wszystkich segmentów przemysłu spożywczego zaprezentowało w ośmiu halach ponad 1300 firm z 41 krajów z całego świata.
Pod znakiem rekordów
Między 27 i 30 marca do Kolonii zjechało 42 tys. gości ze 131 krajów świata, by zapoznać się z bogatą ofertą producentów i dostawców maszyn i usług dla przemysłu spożywczego. Oznacza to, że w porównaniu z poprzednimi targami liczba zwiedzających wzrosła o ok. 25 proc. Organizatorzy z dumą podkreślali wzrost międzynarodowego znaczenia targów. W tegorocznej edycji liczba zwiedzających spoza Niemiec wzrosła w porównaniu z tą sprzed trzech lat aż o 16 proc. (do 58 proc.). Najbardziej zwiększyła się frekwencja gości z Europy Środkowo-Wschodniej: Rosji, Ukrainy, Czech i Polski, a także z Turcji. Przez hale przewinęło się też więcej niż dotychczas kupców z Chin, Japonii, Tajlandii i Indii. Dało się również zauważyć wyjątkowo wysoką jakość dyskusji między wystawcami i klientami. Wielu uczestników rozmów zadawało pytania o konkretne projekty, co oznacza duże prawdopodobieństwo kontynuowania wspólnych projektów po zakończeniu targów – twierdzą przedstawiciele Koelnmesse.
Opinie targowych gości biorących udział w ankiecie satysfakcji, przygotowanej przez Koelnmesse, wskazują na generalne zadowolenie z uczestnictwa w targach. 83 proc. ankietowanych określiło zakres produktów pokazanych na Anuga FoodTec jako bardzo dobry lub dobry.
Dla każdego coś ciekawego
Trzema głównymi tematami tegorocznej imprezy były: przetwórstwo, bezpieczeństwo oraz pakowanie żywności; ten podział znalazł odzwierciedlenie w rozmieszczeniu firm w poszczególnych halach targowych (wystawcy związani z szeroko rozumianą tematyką opakowań prezentowali swoją ofertę w halach numer 6,7 oraz 8). Z kolei zdaniem organizatorów, większość wystawców skupiła się na tematyce systemów podtrzymujących higienę, automatyzacji produkcji oraz zrównoważonym rozwoju. Tradycyjnie w czasie targów wręczono nagrody International FoodTec Awards, które w tym roku trafiły do rąk twórców 18 innowacyjnych projektów (przyznano 8 pierwszych – złotych – nagród oraz 10 drugich – srebrnych).
Prócz bogatego programu specjalnego, obejmującego m.in. seminaria i warsztaty organizacji specjalistycznych (wśród nich kongres „International Fruit World”, sympozjum „Nowości w obróbce żywności i rozwoju produktu” czy seminarium „Innowacyjne produkty i procesy w przemyśle artykułów spożywczych i nabiału”), a także licznych paneli dyskusyjnych, zwiedzający mieli okazję obejrzeć, zorganizowany w wydzielonej części hali nr 8. pokaz „Robotik-Pack-Line”. 20 firm w nim partycypujących pokazało w praktyce, jak dzięki zastosowaniu nowoczesnych, w pełni zautomatyzowanych procesów można wytworzyć, przetworzyć i zapakować produkty spożywcze. Z kolei w funkcjonującym przez cały czas trwania targów „Laboratorium Przyszłości” (FutureLab) uczniowie Międzynarodowej Szkoły Projektowania z Kolonii tworzyli na żywo nowatorskie idee ekologicznych bio-opakowań na żywność i napoje.
Wielki powrót Tetra Pak
Bez wątpienia wydarzeniem tych targów był powrót w roli wystawcy firmy Tetra Pak. Przed trzema laty koncern wycofał się z uczestnictwa na niespełna dwa miesiące przed rozpoczęciem, tłumacząc to kryzysem i nieobecnością na targach wielu swych klientów. Obecna decyzja zdaje się świadczyć z jednej strony o poprawie nastrojów w branży producentów żywności i opakowań, z drugiej o znaczeniu targów w Kolonii dla firm z sektora opakowaniowego.
Był to powrót w wielkim stylu. Stoisko o powierzchni blisko 5 tys. m2, rozciągnięte wzdłuż długiego boku hali, przyciągało uwagę zwiedzających futurystycznymi rozwiązaniami (interaktywne wyświetlacze z informacjami, wielkie ekrany pokazujące rozwiązania firmy, imponująca „rzeźba” z opakowań, a to wszystko przetykane całą masą opakowań i pracujących linii technologicznych) oraz kolorystyką. „Aseptyczna” biel kojarzyła się z czystością technologii dostarczanych z Tetra Pak.
Nowości pokazane przez Tetra Pak na targach obracały się wokół problematyki zrównoważonego rozwoju. Firma zaprezentowała nową funkcjonalność butelki Tetra Evero Aseptic, która w odmianie Separable Top ma łatwą do oddzielenia dzięki perforacji górną część z polietylenu, co ułatwia ich oddzielenie przez użytkownika i późniejszy recykling. Wśród premier znalazły się również: nowe zielone nakrętki (wykonane z polietylenu pozyskiwanego z materiałów pochodzenia roślinnego) DreamCap 26, LightCap 30 and Helicap 27; nowe opakowania (200 i 250 ml) Tetra Brik Aseptic Edge do napojów spożywanych „w biegu”; nowatorskie opakowanie Tetra Rex Pearl o niebanalnym zaokrąglonym kształcie przypominającym kroplę; a także nowe otwarcie Lokka przeznaczone dla małych opakowań, 100 ml opakowań Tetra Top Carton Shot, przeznaczonych na napoje, napoje energetyczne oraz probiotyki. Imponowała pracująca na stoisku koncepcyjna maszyna TPA 250 Sq High Speed, która będzie w stanie pakować 24 tys. kartonów mleka na godzinę i trafi do klientów w I kwartale przyszłego roku. Wyposażono ją w rewolucyjny moduł sterylizacji za pomocą strumieni elektronów (E-Beam Concept), który umożliwia szybkie i bezpieczne sterylizowanie opakowań bez użycia chemikaliów oraz przyspieszenie biegu linii. Rozwiązanie to umożliwia obniżenie zużycia prądu i emisji CO2 o 30 proc.
Zwiedzający stoisko mieli okazję nie tylko obejrzeć opakowania, ale także spróbować produktów w nie zapakowanych. Dużą popularnością cieszyła się część „restauracyjna”, gdzie informacjom na temat określonych technologii opakowaniowych towarzyszyła konsumpcja żywności, która jest w nich przechowywana.
Tradycyjnie obecna na targach branżowych z szeroką gamą swoich produktów firma Bosch, na tegorocznej Anudze pokazała dwie premiery: nowe elastyczne opakowanie na produkty płynne SurePOUCH oraz nową maszynę termoformującą (pisaliśmy o nich w marcowym numerze). Na stoisku SEALPAC zainteresowanie wzbudzał nowy rodzaj opakowania przeznaczonego dla tzw. wołowiny kulinarnej (która dojrzewa na półce), wyposażonego w innowacyjny wkład absorpcyjny pochłaniający odciek z mięsa i w efekcie poprawiający jego wygląd. Firma pokazała również nową maszynę do zgrzewania folią gotowych tacek w formacie SEALPAC A4 dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ball Packaging Europe zachęcał gości do zainteresowania się aluminiowymi puszkami hasłem: „Wzmocnij swoją markę dzięki puszkom na napoje”. Firma zaprezentowała przykłady swych innowacji, m.in. 33-ml aluminiową puszkę typu „sleek”, która przy średnicy 58 mm i wysokości 145 mm jest węższa i wyższa od standardowych puszek tej samej pojemności.
Polski ślad w Kolonii
Spośród polskich firm związanych z sektorem opakowaniowym na targach swoją ofertę zaprezentowały trzy: Hugart, Radpak i Kram. Dużą satysfakcję z obecności na targach wyraził Andrzej Szczepanek, właściciel firmy Hugart zajmującej się produkcją urządzeń przeznaczonych do pakowania szerokiego asortymentu produktów przemysłu przetwórstwa spożywczego. Na dużym, 100-metrowym stois-ku firma zaprezentowała nową maszynę stanowiącą połączenie dozownika produktów suchych (typu muesli) oraz mokrych (np. dżemy) o roboczej nazwie 20000DW. Urządzenie umożliwia umieszczenie w jednym opakowaniu aż czterech różnych produktów (Może to być muesli, dżem na dnie opakowania, dodatkowo serek, to wszystko przykryte dodatkową nakrywką z dodatkiem mokrych lub suchych dodatków – tłumaczył Andrzej Szczepanek). Maszyna została wykonana w najwyższym standardzie higieny UC (Ultra Clean) oraz wyposażona w funkcję sterylizacji kubków za pomocą H2O2. Producent jest pewien
sukcesu swego urządzenia; w ciągu czterech targowych dni przez stoisko przewinęło się wielu klientów, przedstawicieli dużych koncernów spożywczych oraz konkurencji zainteresowanych ofertą polskiej firmy. Nic dziwnego, że właściciel już teraz zapowiedział, że za trzy lata ponownie wystawi się na Anuga FoodTec. Te targi spełniają nasze oczekiwania i pozwalają nam nawiązać kontakty handlowe z nowymi kontrahentami.
Firma Radpak pokazała na stoisku trzy typy maszyn: pionową maszynę pakującą RM 25, pracującą w trybie start-stopowym do wykonywania toreb typu Stabilo; poziomą maszynę kartonującą RKH 12 S (także w trybie start-stopowym) do układania produktów we wcześniej uformowanych kartonach i ich zamykania oraz automat do pakowania zbiorczego RGZ-100. Prócz tego na stoisku można było wypatrzeć dozownik wagowy kombinacyjny firmy Ishida, z którą Radpak nawiązał współpracę. Radosław Sakowski z Radpak ocenił targi pozytywnie, choć przyznał, że różnią się od imprez typu Interpack. Na targach żywnościowych musimy sami docierać do klientów zainteresowanych maszynami opakowaniowymi; na targach maszyn pakujących osoby zainteresowane docierają do nas same. Obie imprezy mają swoje wady i zalety, ale jako czołowy przedstawiciel branży maszyn pakujących nie mamy problemu z odnalezieniem się na targach w rodzaju Anuga FoodTec, bo klienci nas znają.
Kolejne targi Anuga FoodTec odbędą się w dniach 24-27 marca 2015 r.