Badanie easyFairs: ekologia napędza innowacje
30 Sep 2012 19:23

Pierwsze badanie europejskiego rynku opakowaniowego, przygotowane przez organizatora targów easyFairs, zdradza oznaki ostrożnego optymizmu – oraz ducha innowacji – mimo nie najlepszego klimatu ekonomicznego. Większość branżowych profesjonalistów wierzy, że ich budżety pozostaną na niezmienionym poziomie w ciągu najbliższych 12 miesięcy; w tej grupie przeważa też przekonanie, że firmowe fundusze na inwestycje uda się zwiększyć. Redukcja kosztów oraz potrzeba wzmocnienia wizerunku marki to obecnie najważniejsze czynniki napędzające innowacje, ale w ciągu najbliższych 5-10 lat na czoło tej statystyki powinny trafić kwestie ekologiczne. Badanie wskazuje, że prawie połowa profesjonalistów z branży opakowań już teraz traktuje opakowania przyjazne dla środowiska jako istotną część firmowego wizerunku. Na pytania ankiety odpowiedziało ok. 2600 europejskich specjalistów sektora opakowań, zwłaszcza tych zamieszkujących kraje północnej i centralnej Europy oraz Hiszpanię i Wielką Brytanię. Przepytywani uznali Niemcy za najbardziej zaawansowany kraj europejski pod względem podejścia do kwestii zrównoważonego rozwoju opakowalnictwa. Wyniki badania wykazały również, które materiały opakowaniowe są obecnie „na fali”, a które są relatywnie mniej popularne. „easyFairs organizuje targi opakowaniowe w dziesięciu krajach w całej Europie, dlatego jest dobrze przygotowana do przeprowadzania takich badań. Jesteśmy bardzo zadowoleni z entuzjastycznego przyjęcia” – powiedział Julian Kulkarni, dyrektor generalny ds. marketingu w easyFairs. „Badanie potwierdziło pozytywny nastrój panujący w gronie opakowaniowych profesjonalistów, który dostrzegliśmy w ostatnim roku na organizowanych przez nas imprezach.” easyFairs prześle w nadchodzącym tygodniu kopie raportu, który był sponsorowany przez czasopismo Packaging News, do wszystkich uczestników badania. Jest on również dostępny odpłatnie dla innych zainteresowanych. Drukowane kopie raportu będą również dostępne bezpłatnie dla wszystkich zwiedzających targi opakowaniowe easyFairs do czerwca 2013 r. Podsumowanie raportu: n Roland ten Klooster został uznany „guru intelektualnym” europejskiego opakowalnictwa; n za najbardziej cenione marki uznano Apple oraz Coca-Cola; n dwie trzecie firm produkujących opakowania konsumenckie zmienia ich wygląd częściej niż co dwa lata; średnie firmy robią to rzadziej niż bardzo duże (najczęściej) oraz bardzo małe; n zmiany wizerunku opakowań najczęściej dokonywane są przez producentów sprzętu domowego oraz produktów FMCG (ale nie żywnościowych); n większość profesjonalistów branży (54 proc.) wierzy, że budżet ich firm pozostanie w nadchodzącym roku na niezmienionym poziomie; większość z pozostałych badanych bardziej wierzy w jego podwyżkę niż obniżkę; n 57 proc. badanych uważa swoje firmy za bardziej lub mniej innowacyjne; pozostali uważają, że mieszczą się w granicach rynkowej normy; n zmiany graficzne na opakowaniach są najczęściej stosowaną formą odświeżania ich wizerunku; na drugim miejscu znalazło się wdrażanie nowych materałów; n zmniejszenie kosztów to najważniejszy czynnik zachęcający do innowacji, a potrzeba ulepszenia wizerunku marki zajmuje drugie miejsce; w najbliższych 5-10 latach czołowe miejsce zajmie jednak kwestia ochrony środowiska; n materiały biodegradowalne nie są już uważane za „widzimisię”; przeciwnie – badani specjaliści uważają je za materiały przyszłości; wierzą również, że wzrośnie rola papieru i tworzyw giętkich w opakowalnictwie; n dwoma najważniejszymi źródłami inspiracji są dostawcy opakowań oraz targi opakowaniowe; n „zielone” opakowania są coraz ważniejsze; niespełna połowa badanych (47 proc.) uważa odpowiedzialność ekologiczną za część tożsamości ich marki; n wśród krajów europejskich liderem we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju w opakowalnictwie są Niemcy. Na podstawie informacji easyFairs opracował TK