Barwa w tożsamości korporacji
24 Apr 2012 14:33

Dorota Armiak PantoneLIVE – najmłodsze dziecko firm X-Rite i Pantone LLC – to system zarządzania „w chmurze”, służący do zdalnej kontroli i standaryzacji barwy, opierający się na rzeczywistych farbach, podłożach i technikach drukowania. Nowe rozwiązanie, które na rynku pojawi się 15 czerwca br., pozwoli bezproblemowo osiągać jednakową barwę wydruku niezależnie od rodzaju zastosowanego podłoża. Wyniki badania niedawno przeprowadzonego przez Pantone Color Institute potwierdzają wagę koloru w decyzjach zakupowych konsumentów. Okazuje się, że dla większości dorosłych respondentów sondażu opakowanie jest istotną częścią składową każdego produktu, przy czym ponad 2/3 z nich bierze pod uwagę kolor dokonując zakupu danego towaru. Zdaniem połowy uczestników badania, wyższej jakości produkty są pakowane w wyższej jakości opakowania; co więcej, badani starają się unikać zakupu produktów w odbarwionych opakowaniach, a 2/3 z nich kwestionuje jakość produktu, jeśli widzą towar w takim opakowaniu. Co to oznacza dla właścicieli marek? Kwestią kluczową powinna być dla nich zgodność kolorów! O sile kolorów przekonujemy się na co dzień. Od czekoladek i szampana po napoje gazowane i pantofle – w ostatnich latach wielokrotnie mieliśmy do czynienia ze sprawami związanymi z fałszerstwami i pomyłkami w zakresie barw korporacyjnych. Firmy Cadbury i Veuve Clicquot na przykład były zamieszane w publiczną wojnę w imię własnych barw markowych, natomiast Christian Louboutin usiłował uczynić znakiem firmowym czerwoną podeszwę w projektowanych przez siebie kobiecych szpilkach. Ponieważ kolory są tak silnie związane z tożsamością marki (umożliwiają jej identyfikację), niezgodne z wzorcem barwy firmowe mogą prowadzić do utraty zaufania konsumentów, a co za tym idzie – spadku sprzedaży. Siła koloru… Z badań Pantone Color Institute wynika także, że dla ponad 70 proc. osób pracujących w korporacyjnych działach kreacji kolory firmowe oraz ich dokładność i stałość w tworzonych produktach/opakowaniach są istotne dla ich działalności; z kolei w przypadku 42 proc. respondentów kwestie związane z zachowaniem właściwych barw wywarły negatywny wpływ na ich działalność. Niemal 50 lat temu Pantone wniósł stałość i wspólny język do branży, której brakowało standardów. Historycznie rzecz ujmując, analogowy proces bazujący na wiekowej alchemii kolorów, druku i produkcji został wzbogacony o odpowiednią technologię charakterystyczną dla ery cyfrowej. PantoneLIVE digitalizuje ten proces, pozwalając na przejście od wizualnej, subiektywnej oceny do stałej i powtarzalnej procedury. W efekcie znacznie zredukowana jest liczba przestojów w produkcji i poprawiona całkowita wydajność przedsiębiorstwa – mówi Ron Potesky, wiceprezes i dyrektor generalny firmy Pantone. PantoneLIVE jest pierwszą usługą dostępną za pośrednictwem nowo otwartej jednostki biznesowej w firmie X-Rite – Pantone Digital. Na jej czele stanęła dr Sonia Megert, której wizja łańcucha dostaw dla branży cyfrowej doprowadziła do stworzenia tego rozwiązania. Stabilne w skali globalnej standardy kolorystyczne są niezbędne do zachowania tożsamości korporacyjnej. Z uwagi na łańcuchy dostaw, składające się z setek różnych podmiotów zlokalizowanych na całym świecie, korporacje przykładają olbrzymią wagę do kontroli i zachowania stabilności kolorystycznej swoich marek – tłumaczy Sonia Megert. – PantoneLIVE to dynamiczny ekosystem, otwarty na wszystkich uczestników łańcucha dostaw, dostarczający stabilne kolory w całym cyklu produkcji opakowania – od projektu po dostawę na półki sklepowe. Podstawą rozwiązania PantoneLIVE są standardy kolorów firmowych. Powstały one w oparciu o prawdziwe farby nanoszone na rzeczywiste media przy użyciu określonych technik drukowania. Daje to właścicielom marek pojęcie, jak ich korporacyjne barwy będą wyglądały przy zastosowaniu różnych podłoży, np. brązowej tektury falistej, przezroczystej folii czy białego polipropylenu. Składowe kolorystyczne danych marek, podobnie jak kolorystyczne DNA, są przechowywane w bezpiecznej bazie danych dostępnej „w chmurze” i zapewniają wszystkim dostawcom z całego świata odpowiednią komunikację w zakresie kolorów. Bezpieczeństwo farmaceutyków Obsługując jedne z największych firm farmaceutycznych na świecie, firma Chesapeake, globalny producent opakowań farmaceutycznych, zdaje sobie sprawę z wagi integralności marki. Klienci tej firmy inwestują miliardy dolarów w swoje brandy i robią wszystko co w ich mocy, żeby chronić te inwestycje. Dlatego, chcąc zachować stałość kolorystyczną na opakowaniach, firma Chesapeake postanowiła wdrożyć technologię PantoneLIVE. W przypadku jednego ze zrealizowanych zleceń firma była w stanie zredukować odchylenia kolorystyczne aż o 84 proc., zwiększając jednocześnie kontrolę nad całym procesem produkcji. W efekcie wykonany nakład nie zawierał ani jednej błędnie wydrukowanej pracy i został w całości zaakceptowany przez klienta. Co więcej, PantoneLIVE pozwolił firmie zredukować liczbę farb magazynowanych w fabryce w angielskim Leicester z 3 tys. do 537 sztuk, przy czym wybór dostępnych kolorów pozostał na niezmienionym poziomie. Stałość osiągnięta Rozwiązanie PantoneLIVE jest kompatybilne z wieloma oprogramowaniami, zawiera dostępne na całym świecie rzeczywiste dane kolorymetryczne dla setek tysięcy barw i współpracuje z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi w zakresie pomiaru barwy. Dane widmowe barw, podobnie jak metadane są wykorzystywane do digitalizowania barw markowych. Cyfrowe palety są następnie rozszerzane do niezależnych standardów kolorystycznych, umożliwiających właściwą reprodukcję barw niezależnie od użytego rodzaju podłoża. Dane dotyczące kolorów są przechowywane na bezpiecznym serwerze dostępnym „w chmurze”, który pozwala właścicielom marek i innym uprawnionym uczestnikom łańcucha dostaw na zarządzanie prawami dostępu do cyfrowych danych i zapewnianie komunikacji o barwie pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesów produkcyjnych. Tak scentralizowany proces komunikacji wspiera stałość kolorystyczną oraz przyspiesza czas wprowadzania produktów na rynek. Choć z technologii PantoneLIVE będą mogli korzystać wszyscy producenci farb, preferowanymi partnerami projektu są – jak wskazują Pantone i X-Rite – firmy Sun Chemical oraz Esko. Obie współpracowały przy opracowywaniu PantoneLIVE: technologia i dane kolorystyczne pochodzące od firmy Sun Chemical stanowią podstawę rozwiązania PantoneLIVE, którego technologia została zintegrowana z rozwiązaniami firmy Esko. Partnerem technologicznym PantoneLIVE dla branży opakowań jest też firma Windmöller & Hölscher, dostawca maszyn fleksograficznych i wklęsłodrukowych.