„Z biznesem jest jak z miłością – to od opatrzności zależy, że w danym miejscu i czasie trafimy na osobę o podobnych oczekiwaniach i marzeniach” – powiedział Ryszard Seweryn, założyciel i długoletni dyrektor firmy Chemopak Sp. z o.o. w dniu, w którym spółka świętowała otwarcie nowej hali produkcyjno-magazynowej, będącej zwieńczeniem prężnego rozwoju firmy na polskim rynku. Słowa te odnosiły się do całokształtu współpracy polskiej spółki z austriacką grupą kapitałową Pirlo Metallverpackungen, która zauważyła potencjał i zaangażowanie polskiej załogi.
Chemopak dołączył do grupy Pirlo w roku 2008, kiedy to Austriacy świętowali 100-lecie istnienia firmy. W tym samym roku rozpoczęły się w polskiej spółce zmiany, które doprowadziły do dzisiejszego stanu rzeczy – Chemopak został wówczas przekształcony w jedną ze spółek-córek Pirlo, czerpiąc przy tym z jej bogatego, bo przecież 100-letniego doświadczenia w produkcji, handlu i rozwiązaniach technologicznych. Dzięki tej przynależności poszerzył się też asortyment oferowanych opakowań – od produkowanych na miejscu puszek dla przemysłu chemiczno-technicznego do opakowań na artykuły spożywcze, kosmetyczne, a nawet farmaceutyczne.
Rynek oraz wymogi odbiorcy kształtują potrzebę bycia dostawcą kompleksowym i elastycznym, aby zapewnić możliwie szeroki zakres usług i oferowanych produktów odpowiadających aktualnemu popytowi. Nie inaczej było też z firmą Chemopak; od wdrożenia systemów pozwalających produkować opakowania z atestami umożliwiającymi przewożenie w opakowaniach substancji niebezpiecznych wszystkimi kanałami transportu, poprzez uruchomienie prostego w obsłudze sklepu internetowego dla tych odbiorców, którzy niekoniecznie potrzebują dużej ilości puszek, aż po tworzenie coraz to nowych rozwiązań opakowaniowych. Doskonałym przykładem tego ostatniego są dwa nowe produkty wzbogacające gamę ofertową: puszka na masy szpachlowe, kity, gęste smary, woski itd. o popularnej nie tylko na polskim rynku śr. 153 mm oraz puszka sztaplowana o śr. 99 mm, które to rozwiązanie okazuje się niezwykle przydatne na półkach sklepowych. Dzięki niemu bowiem puszki można ustawiać jedna na drugiej bez ryzyka, że spadną z półki, czyniąc komuś krzywdę.
Najwyższym priorytetem dla każdego producenta, w tym również dla firmy Chemopak, jest jakość wytwarzanych opakowań, ich bezpieczeństwo dla użytkowników i środowiska naturalnego oraz kompleksowe doradztwo odbiorców. Dlatego też zarząd spółki podjął swego czasu decyzję o poddaniu jej certyfikacji pod kątem wymogów normy ISO 9001. Wewnętrzne procedury dotyczące kontroli każdego pojedynczego opakowania, jak również badania w ramach ISO pozwalają chronić zdrowie wszystkich użytkowników. W przypadku gdyby samochód ciężarowy wypełniony np. płynami łatwopalnymi, substancjami żrącymi czy trującymi uległ wypadkowi, wiele m3 gruntów i wód zostałoby zanieczyszczone. Chcąc uniknąć zatem takiego zagrożenia Chemopak wychodzi ponad „zwyczajowe” ustawodawstwo, tzn. badania opakowań odbywają się częściej niż jest to konieczne, a ciągły proces doskonalenia – zarówno produktu, jak i personelu, czego wymaga norma ISO – ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo oferowanych opakowań. Wspólne dla całej załogi cele i wspólne dążenie do ich realizacji były bodźcem do podjęcia decyzji o budowie nowej hali – środka do zwiększenia produktywności i konkurencyjności firmy.
Pragnę serdecznie podziękować zarówno mojemu tacie, który założył firmę 20 lat temu i nauczył mnie, jak nią zarządzać, jak i właścicielom grupy Pirlo oraz klientom za zaufanie nam okazane. Dzisiejsza impreza to podwójne święto – z jednej strony zwieńczenie dużego przedsięwzięcia zrealizo-
wanego zaledwie w 10 miesięcy, z drugiej – piąte urodziny naszej spółki w strukturach grupy Pirlo – powiedział Michał Seweryn, obecny dyrektor w firmie Chemopak podczas uroczystego otwarcia hali. Jeden z właścicieli grupy, Julius Lüthi wtórował mu: Mówi się, że ojciec, który ma wiele córek, nie powinien faworyzować żadnej z nich. Jednak ze względu na to, że Chemopak jest naszą jedyną spółką-córką spoza Austrii i znajduje się w newralgicznym dla nas regionie Europy, trudno ukryć, że jest dla nas bardzo ważna. Tajemnicą sukcesu spółki wydają się być zatem zgrany zespół, inwestycje w nowoczesne technologie, systematyczny rozwój i poszerzanie portfolio, czyli to, co pozwala każdemu przedsiębiorstwu „być zawsze o krok do przodu”.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Chemopak