Co nas czeka na targach Emballage?
31 Oct 2014 12:33

Między 17 a 20 listopada br. w Parku Ekspozycyjnym Paris Nord Villepinte w Paryżu odbędzie się kolejna edycja targów Emballage & Manutention. Poprzez połączenie obu salonów wystawienniczych – praktykowane już na targach przed dwoma laty – organizatorzy proponują nowy wymiar imprezy, prezentującej bardziej kompleksową ofertę i integrującej 4 sektory: opakowań, przetwarzania, druku oraz obsługi. Cztery dni z opakowaniami w Paryżu Poprzednia edycja Międzynarodowych Targów Pakowania i Opakowań Emballage, która odbyła się w listopadzie 2012 r., przyciągnęła 1300 wystawców, ponad 500 reprezentowanych marek oraz blisko 86 tys. zwiedzających. Impreza potwierdziła wysoką dynamikę i potencjał sektora opakowań. Zważywszy, że odbywała się w trudniejszych niż obecnie warunkach ekonomicznych, pozwala to mieć nadzieję, że w tym roku będzie jeszcze bardziej udana. Ma o tym świadczyć pojawienie się po raz pierwszy – lub powrót do Paryża – znanych firm z sektora opakowaniowego i przetwórstwa rolno-spożywczego, m.in.: Aptar, Canon, Haver & Boecker, UPM Raflatac, Xeikon czy Bizerba. W ciągu 4 dni Paryż będzie najważniejszym miejscem spotkań z innowacjami dla przedstawicieli firm z 4 sektorów: opakowań, przetwarzania, druku i obsługi. Oba salony wystawiennicze, mieszczące się w halach 4, 5a i 6 Parku Ekspozycyjnego Paris Nord Villepinte, będą łączyły oferty dla całego łańcucha produkcji, jak również będą prezentowały kompleksową wizję całego sektora. W celu ułatwienia poruszania się po terenach wystawienniczych, organizatorzy targów również w tym roku utrzymają sektorowy rozkład według następujących największych branż rynkowych stosujących opakowania: rolno-spożywczej, napojów i płynów, higieny i urody, towarów luksusowych, zdrowia oraz wieloprzemysłowej. Należy także zauważyć spory wzrost ofert „usług powiązanych” takich jak znakowanie-kodowanie, druk i etykiety. W hali 5a odbędą się równolegle targi Manutention 2014, koncentrujące się na logistyce wewnętrznej, sprzęcie i automatycznych systemach magazynowania, co stanowi atrakcyjne połączenie z ofertą rozwiązań dla „końca linii produkcyjnej” przedstawianą na targach Emballage. Ze statystyk targów można wyciągnąć wiele interesujących wniosków dotyczących przekroju zwiedzających targi Emballage. 43% spośród nich stanowią użytkownicy opakowań, 38% –producenci lub dystrybutorzy opakowań i maszyn do ich produkcji, zaś 15% – inżynierowie oraz reprezentanci ośrodków badawczych i usługowych. Trzech na czterech odwiedzających uczestniczy w decyzjach dotyczących zakupów. 55% zwiedzających pochodzi spoza Francji. 33% wystawców prezentuje rozwiązania do pakowania produktów spożywczych, 18% – surowce, kodowanie, etykiety i druk, zaś 16% – opakowania powiązane ze zdrowiem, urodą i produktami luksusowymi. Niezmiennie od lat największą liczbę stoisk wystawią przedsiębiorstwa z: Francji, Włoch, Niemiec, Turcji i Belgii. Nie zabraknie również polskich przedstawicieli (Coffee Service, Plastmoroz, Aniflex, Leda, Multipress, Bogucki Sp. j, Fano, Drukpol.Flexo). Swoją obecność potwierdziło również wielu użytkowników, producentów i dystrybutorów opakowań z całej Polski. Atrakcyjne imprezy towarzyszące: pokazy... Zapoczątkowany w czasie edycji 2010 targów Emballage Komitet Pack Experts zrzesza duże międzynarodowe marki będące użytkownikami i odbiorcami opakowań. Paryskie targi starają się być jak najbliżej potrzeb i oczekiwań różnych rynków. W 2014 roku współpracę z targami ponowią marki, które gościły tu już wcześniej (Nestlé, Danone, Coca-Cola, Carrefour, Mars Petcare, L’Oréal, Charal, Eco-Emballages), a także przybędą nowe (Somfy, Guerlain, Fromageries Bel, Vente-Privée.com). Dużą liczbę gości tradycyjnie przyciągnie przestrzeń Pack Innovation, czyli wydzielony obszar, gdzie prezentowane będą trendy opakowaniowe. „Opakowaniowe innowacje” mają na celu zwrócenie uwagi na nowości i pomoc w pozyskaniu wiedzy od wystawców targów Emballage. Zwiedzający mogą w jednym miejscu uzyskać informacje na temat wszelkich nowości w interesującym ich sektorze, a następnie odnaleźć je na poszczególnych stoiskach wystawowych. Warto dodać, że przed trzema laty w Parku Innowacji zaprezentowano 213 produktów, spośród których wybrano 46 nowości i przyznano 11 nagród. Z kolei nowości z branży logistyki wewnętrznej (m.in. magazynowej) będą wyeksponowane w sektorze Manut'Innovations w taki sposób, aby nie umknęły uwadze zwiedzających. W 2012 roku zgłoszono 65 produktów, wybrano 54 nowości, przyznano 8 nagród publiczności Coups de Coeur. Tradycją Emballage jest również działająca w czasie targów platforma telewizyjna, przekazująca na żywo najważniejsze wydarzenia: międzynarodowe spotkania, wystąpienia przedstawicieli różnych stowarzyszeń branżowych, ceremonie przyznawania nagród, wywiady. Wszystkie programy będą transmitowane na żywo na stronach internetowych targów oraz na kanale YouTube. Dziennikarze telewizji Emballage & Manutention skupią się m.in. na nowych formatach marek oraz ich wpływie na zmianę zasad i nawyków konsumenckich; opakowaniach przyszłości 3.0 (z uwzględnieniem druku cyfrowego i druku 3D); opakowalnictwie w Afryce i we Włoszech. ...i wykłady Wielu gości targów Emballage rozpoczyna planowanie swojego pobytu w Paryżu od przejrzenia programu konferencji Pack Vision, dotyczących różnych problemów i tendencji pojawiających się w świecie opakowań i logistyki wewnętrznej. Organizatorzy zapewniają wykłady wysokiej klasy ekspertów, możliwość wymiany doświadczeń oraz bogatą tematykę dotyczącą poszczególnych sektorów lub całej branży. To obowiązkowy punkt dla każdego, kto pragnie zrozumieć zagadnienia i problemy tych sektorów rynku. Wśród tematów, które będą poruszane w tym roku, znalazły się: przepisy prawa i normy; wyniki Obserwatorium Emballage 2014; opakowania zwrotne; logistyka w mieście; walka z odpadami: inteligentne i aktywne opakowania; monodawki/dawki jednorazowe; Design Packaging (dotyczący win i napojów alkoholowych); druk opakowań; znakowanie serii a zdrowie; gospodarka okrężna; a także Shopping live from Tokyo. Zdobywaniu wiedzy poświęcone będzie również Forum SYMOP, prowadzone przez czołowych ekspertów branży i ilustrowane rzeczywistymi przykładami, odbywające się w formie warsztatów prezentujących elementy zwiększające konkurencyjność: najnowsze osiągnięcia technologiczne (maszyny pakujące, wizja, robotyka) oraz zwiększanie eksportu (potencjalne rynki i kluczowe narzędzia). Wśród innych atrakcji targów należy wymienić: n prezentację nagród Dieline Awards w międzynarodowym konkursie projektowania opakowań, organizowanym przez TheDieline.com, portal internetowy, który stał się międzynarodowym wzorcem w dziedzinie projektowania opakowań. Organizatorzy Emballage podkreślają, że wystawa ta stanowi niepowtarzalną okazję poznania opakowań jutra; n Manut’Démo, czyli wyjątkową okazję przetestowania „na żywo” materiałów, systemów i sprzętu do magazynowania i logistyki: zastosowania w rzeczywistych sytuacjach, szkolenia na miejscu, tak jak w prawdziwym magazynie; n Best Pack Design, czyli konkurs zorganizowany przez targi Emballage wspólnie ze szkołą wzornictwa przemysłowego STRATE, w którym bierze udział 6 szkół projektowania z krajów europejskich (Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii i Turcji). Szkoły mają za zadanie wybranie opakowania z każdego z 6 sektorów reprezentowanych na wystawie (napoje i płyny, produkty spożywcze, kosmetyki, produkty luksusowe, zdrowie/farmaceutyki, produkty wieloprzemysłowe), które jest reprezentatywne dla danego rynku krajowego i stanowi lepszą alternatywę dla istniejących opakowań z punktu widzenia wzornictwa. Do zobaczenia na Emballage Gernep. Producent maszyn etykietujących z południowych Niemiec zaprezentuje najnowsze t echnologie i produkty w zakresie rozmaitych karuzelowych systemów etykietujących. Pokaże ulepszoną serię maszyn Labetta SK, które zyskały nowy wygląd oraz nowe możliwości techniczne. Technologia serwomotorów zastosowana w podajniku etykiet samoprzylepnych gwarantuje precyzyjne i wyjątkowo bezproblemowe nakładanie etykiet na pojemniki. Umożliwia transfer na opakowanie etykiet o innowacyjnych oraz wyjątkowych wzorach, jak również aplikowanie etykiet niewidocznych (no-label-look) i wodoodpornych etykiet z tworzyw sztucznych. Maszyny serii Labetta zapewniają możliwość aplikacji etykiet klejonych na mokro. Etykieciarki Gernep Labetta to w pełni automatyczne urządzenia, które dzięki zastosowaniu metody klejenia na mokro etykiet papierowych podawanych z magazynka pozwalają na uzyskanie wysokiej wydajności etykietowania. Ta technika znakowania może być wykorzystywana do etykietowania różnorodnych napojów i innych produktów spożywczych. Urządzenie umożliwia aplikację różnego rodzaju etykiet: na przód i tył opakowań, do aplikacji etykiet krawatek, plomb oraz etykiet akcyzowych. W przypadku techniki klejenia na gorąco firma oferuje dwa typy maszyn: Rollfed oraz Rollina. Pierwsza to karuzelowe urządzenie, które umożliwia obwodowe etykietowanie okrągłych pojemników o bardzo różnych kształtach przy użyciu etykiet foliowych z roli. Jego zaletą jest stosunkowo niewielkie zużycie kleju i zminimalizowanie czasów czyszczenia wynikające z bezdotykowego klejenia. Prosty w obsłudze system sterowania zapewnia bezawaryjną eksploatację. Czasy przezbrojenia i czyszczenia zredukowane są do minimum. Gernep Rollina to automatyczne maszyny etykietujące, opracowane specjalnie do aplikacji etykiet ciętych na opakowania ze szkła, z tworzyw sztucznych czy metalu. Proces etykietowania jest realizowany bez udziału bębna klejowego. Gorący klej jest aplikowany bezpośrednio na powierzchnię pojemnika za pomocą wysokociśnieniowych dysz, natomiast etykiety są pobierane z magazynka. Klej jest nanoszony w postaci pionowych pasków na początku i końcu etykiety – ta technika ogranicza zużycie części i komponentów maszyny. Skraca także czas niezbędny na czyszczenie. Seria Gernep Combi łączy w sobie możliwości nakładania etykiet klejonych na mokro, etykiet samoprzylepnych oraz klejonych na gorąco. Kompaktowa platforma, na której umieszczono kilka technik klejenia, zapewnia klientowi niemal nieskończony zakres metod etykietowania. Jedną z największych zalet rozmaitych technologii etykietowania na jednej maszynie jest wyjątkowo krótki czas narządu. Potrzebne zespoły etykietujące można włączać i wyłączać przyciskiem w razie potrzeby. Krones. Grupa Krones to wiodący światowy producent urządzeń do rozlewania i pakowania napojów oraz płynnych produktów spożywczych, farmaceutycznych, kosmetycznych i chemicznych w butelki szklane, butelki PET oraz puszki. Produkuje maszyny i pełne linie produkcyjne do produkcji, rozlewu i pakowania. Jak tłumaczy przedstawiciel firmy: Na Emballage pokażemy najnowsze technologie etykietowania, napełniania i pakowania, ze szczególnym naciskiem na nasz serwis przez cały cykl produkcyjny, w którego skład wchodzą części zamienne, montaż, aktualizacje, programy obsługi technicznej, naprawy, pomysły na zwiększenie efektywności linii oraz rozwiązania do monitorowania linii. Targi Emballage są doskonałym miejscem do kontaktu z klientami i partnerami biznesowymi. Międzynarodowe targi opakowaniowe przekazują gościom informacje na temat pełnej gamy produktów w przemyśle opakowaniowym, od maszyn pakujących po usługi takie jak znakowanie, kodowanie, etykietowanie i drukowanie. Wystawa branżowa umożliwia spotkanie wielu klientów w krótkim czasie. To świetna okazja do zbudowania kontaktów z nowymi odbiorcami i rozwinięcia oraz pogłębienia istniejących relacji biznesowych i partnerstwa. Mettler-Toledo. Emballage, jako jedne z najbardziej prominentnych targów opakowaniowych w Europie, przyciągających zainteresowanie francuskich branż opakowaniowej, spożywczej i farmaceutycznej, stanowią bardzo ważną imprezę w kalendarzu firmy Mettler-Toledo Product Inspection (Mettler-Toledo), czołowego dostawcy technologii do precyzyjnej kontroli produktu. Eric Bertrand, manager produktu w Mettler-Toledo France, tłumaczy: Dzięki naszym technologiom producenci mogą być pewni wysokiej jakości i bezpieczeństwa swych produktów, zgodnych z lokalnymi i międzynarodowymi przepisami bezpieczeństwa, a w efekcie uzyskania dostępu do nowych, lukratywnych rynków. W roku bieżącym Mettler-Toledo pokaże swoją gamę produktów oraz nowo uruchamianych projektów w zakresie detekcji metalu, kontroli rentgenowskiej, ważenia, systemów wizyjnych i oprogramowania dla systemów zarządzania informacją. Bertrand dodaje: Wszystkie nasze technologie zostały opracowane dla przemysłu spożywczego i farmaceutycznego i mogą spełnić potrzeby inspekcji produktu w krytycznych punktach kontrolnych na linii produkcyjnej. Bezpieczeństwo żywności jest najważniejszym priorytetem producentów i przetwórców produktów spożywczych, dlatego nieustannie zmieniamy nasze technologie inspekcji, by pomóc im w spełnianiu coraz surowszych standardów międzynarodowych. Na stoisku będzie można zobaczyć m.in. nową generację wag kontrolnych C3000, zapewniających wyjątkową dokładność na szybkich liniach produkcyjnych, pozwalających na zwiększenie o 33% wydajności ważenia w porównaniu ze standardowymi systemami dostępnymi na rynku i przeznaczonych do obsługi produktów spożywczych i farmaceutycznych z prędkością do 600 jednostek na minutę; system inspekcji rentgenowskiej X36 z rodziny Mettler-Toledo Safeline X-ray; najnowocześniejsze rozwiązania do serializacji, przeznaczone do zastosowań w obszarze śledzenia i monitorowania artykułów takich jak pojedyncze pudełka, butelki, fiolki, palety itp. na liniach produkcyjnych; a także system zarządzania informacją (MIS) ProdX 1.2. Primera Technology. Inteligentne etykietowanie i pakowanie produktów jest niezwykle ważne i spełnia kluczową funkcję przy decyzjach podejmowanych przez konsumentów. Producenci niemal wszystkich typów produktów często potrzebują pełnokolorowych, dopasowanych do specyficznych wymagań etykiet do produkcji krótko- i średnionakładowej. Jakość druku oraz prezencja tych etykiet są niezwykle istotne. Zapewniając profesjonalny wygląd opakowań mogą stanowić różnicę między produktem sprzedającym się dobrze a takim, który zalega na półkach sklepowych. Dlatego firma Primera Technology, jeden z czołowych producentów urządzeń do druków specjalistycznych, na targach Emballage zaprezentuje swoje rozwiązania do cyfrowego druku etykiet. Nie tylko pokaże swoje obecne drukarki na suchy toner oraz inkjetowe, ale również po raz pierwszy w Europie zaprezentuje swoją nową kolorową drukarkę etykiet LX2000e. Model LX2000e jest wyposażony w duże pojemniki na atrament umożliwiające obniżenie kosztu jednostkowej etykiety, pracuje z dużymi prędkościami drukowania i oferuje atramenty pigmentowe o większej odporności na wodę oraz promienie UV. Wśród innych cech maszyny należy wymienić: wbudowane opcje połączeń przewodowych i bezprzewodowych, kółko tnące (obcinak „pizza wheel”), frontowy kolorowy panel sterowniczy LCD oraz wizjer do podglądu ilości etykiet. LX2000e będzie dostępny w sprzedaży pod koniec ostatniego kwartału 2014. Primera Technology pokaże również rozwiązania do druku nisko- i średnionakładowego z wykorzystaniem technologii kolorowego lasera takie jak drukarka laserowa na suchy toner CX1000e, pracująca w układzie „z roli na rolę”. Oferując druk w rozdzielczości 2400 dpi oraz prędkość 5 m/min, zapewnia profesjonalną jakość druku kolorowego i produkcję z wysokimi prędkościami. Wśród prezentowanych urządzeń znajdzie się również system usuwania ażurów FX1000e. Sirane. Brytyjska firma powraca na targi Emballage po 6 latach nieobecności. Véronique Richard, francuska m enedżer Sirane, komentuje: Emballage to najważniejsza impreza opakowaniowa we francuskim kalendarzu, a dla Sirane stanowi doskonałą okazję do spotkania obecnych i nowych klientów. Jesteśmy znani w sektorze żywności z produkcji, dostarczania rozwiązań i rozwoju produktów. Wystawy takie jak Emballage pomagają nam w dalszym rozwoju, nie tylko sprzedaży, ale także kontaktów z klientami, stwarzają też możliwość określania potrzeb branży. Sirane pokaże na targach szeroką gamę swych produktów, m.in. pochłaniacze przeznaczone do opakowań na drób, mięso i owoce morza, a także pochłaniacze zapachów dla mięs pakowanych próżniowo. Sirane będzie dzieliła stoisko z firmą Gepack Europe, swoim przedstawicielem na wybranych rynkach. Wśród produktów, które obie firmy będą promować, znajdują się samouszczelniające i zgrzewane na gorąco woreczki do gotowania na parze, przeznaczone do zastosowania w kuchenkach tradycyjnych i mikrofalowych, nylonowe woreczki do pieczenia, a także dwukomorowe woreczki do gotowania na parze w mikrofali. Videojet. Jak przekonuje Catherine Dupuy z Videojet Technologies: Obecność na tych targach jest dla nas bardzo ważna, ponieważ będą tam także nasi główni konkurenci. To naturalnie doskonała okazja, by pokazać najświeższe innowacje zarówno naszym obecnym, jak i potencjalnym klientom, a także świetna platforma do ukazania możliwości Videojet w zakresie urządzeń do kodowania i znakowania. Dwa lata temu stoisko firmy w Paryżu odwiedziło blisko 1000 gości. W tym roku firma pokaże wszystkie swoje najnowsze rozwiązania, jak również większość oferty prezentowanej na tegorocznych targach interpack. Nowy automatyczny system etykietujący 9550 jest wyposażony w innowacyjną technologię Intelligent Motion, która precyzyjnie i automatycznie steruje elementami urządzenia, eliminując konieczność regulacji ręcznej. Natychmiastowa bezpośrednia aplikacja pozwala na etykietowanie z prędkością do 150 etykiet na minutę, dzięki czemu każda etykieta trafia na swoje miejsce nawet w chwilach nagłego przyspieszenia na szybkich liniach. Jeden intuicyjny ekran dotykowy zapewnia wygodną i bezproblemową obsługę, a wyjątkowo prosta ścieżka wstęgi umożliwia wymianę taśmy i etykiet w niecałą minutę. Wbudowane funkcje kontroli jakości nadruków upraszczają wprowadzanie danych przez operatora i zapobiegają błędom, zmniejszając liczbę poprawek i ilość odpadów wynikających z nieprawidłowego oznakowania produktów. Firma pokaże także swoją drukarkę termiczną 8610, zaprezentowaną po raz pierwszy w tym roku. W drukarce stosowany jest rewolucyjny, specjalnie skonstruowany wkład przeznaczony do płynów MEK. Teraz z prostoty termicznego druku atramentowego można skorzystać w zastosowaniach, które wymagają wyraźnych, powtarzalnych oznakowań na foliach, w tym foliach metalowych, tworzywach sztucznych i materiałach powlekanych. Model 8610 doskonale nadaje się do zastosowań w branżach spożywczej, kosmetycznej i farmaceutycznej, łącząc drukowanie w wysokiej rozdzielczości informacji przeznaczonych dla klienta i dotyczących łańcucha dostaw z niewiarygodnie prostą eksploatacją. Na stoisku będzie można zobaczyć także najnowsze rozwiązania w zakresie systemów znakowania laserowego, m.in. laser światłowodowy 7510 o mocy 50 W, który zapewnia wysoką wydajność w przypadku oznaczeń o dużym kontraście na solidnych opakowaniach z tworzyw sztucznych i innych produktach przemysłowych nawet przy bardzo dużej prędkości linii sięgającej 440 m/min. Przeznaczony specjalnie dla wytwórców napojów, farmaceutyków i produktów wytłaczanych laser 7510 zapewnia wyższą jakość znakowania, większą efektywność i nieporównywalnie mniejszą jednostkę znakującą niż tradycyjne stałe systemy laserowe. X-Rite Pantone. Firma zaprezentuje szeroką gamę swoich produktów dla drukarzy, producentów opakowań oraz właścicieli marek, stanowiących narzędzia do zrozumienia, kierowania i kontrolowania procesu odwzorowania kolorów w całym łańcuchu dostaw. Francesco Tomasello z X-Rite Pantone, wiceprezes kanałów sprzedaży w regionie EMEA, komentuje: Każda osoba zaangażowana w produkcję opakowań zna wyzwania związane z zapewnieniem zgodności kolorystycznej w zróżnicowanym łańcuchu dostaw. Na naszym stoisku pokażemy rozwiązania, jakie oferują X-Rite Pantone oraz Esko, zarówno oddzielnie, jak i wspólnie. Na stoiskach obu firm będzie prezentowany PantoneLIVE, oparty na chmurze system zdalnej kontroli i standaryzacji barwy, stworzony przez X-Rite Pantone i oferowany jako część oprogramowania Esko Color Engine. Firma zaprezentuje również pełen zakres swoich produktów do zarządzania kolorem, które, wykorzystywane oddzielnie lub wspólnie, gwarantują uzyskanie wysokiej jakości koloru na każdym etapie procesu produkcyjnego. Wśród produktów pokazanych na Emballage znajdą się: n ColorCert – gwarantujący odbiorcom opakowań i właścicielom marek kontrolę procesów w zakresie monitorowania i zarządzania kolorem w długim i rozproszonym łańcuchu dostaw; n X-Rite eXact – nowa generacja ręcznych spektrofotometrów wspierających globalny łańcuch dostaw; n eXact Scan – rozszerzający funkcjonalność X-Rite eXact poprzez dodanie wyjątkowej szybkości, elastyczności oraz kontroli jakości w przemyśle druku i opakowań; n InkKeyControl: połączenie eXact Scan i oprogramowania InkKeyControl od X-Rite, które umożliwia zarządzanie kolorem przy niskich kosztach wejściowych. InkKeyControl zapewnia drukarzom osiągnięcie szybszego narządu oraz poprawia kontrolę jakości poprzez kontrolę stref farbowych; n InkFormulation 6.2 – nowa wersja specjalistycznego rozwiązania przeznaczonego do recepturowania farb oraz do kontroli jakości, wyposażona w nowe możliwości i usprawnienia, zapewniająca użytkownikom większą elastyczność obsługi. InkFormulation 6.2 tworzy formuły wszystkich kolorów biblioteki PantoneLIVE oraz innych bibliotek kolorów po jednym kliknięciu. Co więcej, umożliwia kalibrację gęstości farb dla druku offsetowego oraz ułatwia formułowanie w przypadku ponownego użycia resztek farbowych. Podczas Emballage eksperci koloru X-Rite Pantone Georges-Eric Royer oraz Fabio Venturotti przeprowadzą regularne demonstracje i omówią kwestie koloru w łańcuchach dostaw. Prezentacje będą się odbywały na stoisku X-Rite Pantone.