Coca-Cola (znowu) w ekologicznej awangardzie
14 Jul 2015 14:09

Podczas wystawy Expo w Mediolanie koncern Coca-Cola zaprezentował pierwszą w historii butelkę z tworzywa PET wyko-nanego w całości z materiałów roślinnych. Jak przekonują twórcy, druga generacja pojemnika o nazwie PlantBottle przesuwa granice ekologicznej innowacyjności dzięki użyciu przełomowej technologii, która pozwoliła na stworzenie w pełni przetwarzalnej butelki z tworzyw wykonanych z roślinnych surowców odnawialnych. W 2009 roku koncern zaprezentował pierwszą generację PlantBottle, która była premierową w skali świata butelką PET na napoje nadającą się do ponownego przetworzenia i wykonaną częściowo (w 30%) z materiału roślinnego (cukru). Od 2009 r. do sklepów w niemal 40 krajach świata trafiło już ponad 35 mld butelek. Obecnie ok. 7% butelek z napojami koncernu sprzedawanych w Ameryce Północnej oraz 30% w skali świata jest wykonanych z materiałów roślinnych. Wytwarzanie PlantBottle pozwoliło zmniejszyć uzależnienie producenta od nieodnawialnych paliw kopalnych oraz zminimalizować negatywny wpływ tworzywa PET na środowisko. Ocenia się, że w ciągu 6 lat obecności na rynku butelki pierwszej generacji pozwoliły zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o ponad 315 tys. ton (w stosunku do tej samej ilości konwencjonalnych butelek PET). Nowa PlantBottle powstała w efekcie dążenia producenta do stworzenia jeszcze bardziej odpowiedzialnej, roślinnej alternatywy dla opakowań tradycyjnie wykonywanych z paliw kopalnych i innych materiałów nieodnawialnych. Butelka wykorzystuje opatentowaną technologię BioFormX firmy Virent, która przetwarza naturalne cukry zawarte w roślinach w składniki nadające się do produkcji tworzywa PET wykorzystywanego w butelkach na napoje. W efekcie jej zastosowania możliwe stało się uzyskanie w pełni odnawialnej wersji paraksylenu (PX), czyli węglowodoru aromatycznego, pochodnej benzenu stosowanej do produkcji kwasu tereftalowego (PTE). Ten zaś jest podstawowym składnikiem używanym do wytwarzania poli(tereftalanu etylenu), czyli popularnego PET, powszechnie stosowanego do produkcji polimerowych butelek na napoje. Wygląd nowego opakowania, jego funkcjonalność oraz możli-wości recyklingu nie ustępują w niczym konwencjonalnemu tworzywu, jednak sam pojemnik jest znacznie bardziej „zielony” i pozwala na oszczędzenie kurczących się zasobów surowców kopalnych. Butelka może być produkowana w różnych pojemnościach i nadaje się do przechowywania wody, napojów gazowanych, soków oraz herbat mrożonych. Coca-Cola do produkcji nowatorskiego opakowania wykorzystuje obecnie trzcinę cukrową oraz jej odpady powstające w trakcie produkcji cukru. Wszystkie materiały spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju stosowane przez koncern, m.in. obowiązek unikania działań mających negatywny wpływ na bezpieczeństwo żywności. Coca-Cola podkreśla, że jej celem jest całkowite zastąpienie opakowań z PET wytwarzanego z materiałów nieodnawialnych butelkami PlantBottle do 2020 roku. Ekologiczny trend podchwycili również inni producenci napojów. Koncern PepsiCo ogłosił, że jego sok Naked Juice jest rozlewany wyłącznie do butelek z PET nadającego się do 100% odzysku, a w 2014 r. firma zaprezentowała także w pełni odnawialne opakowanie soków Tropicana. Z kolei producent popularnego napoju Dr Pepper, firma Dr Pepper Snapple twierdzi, że w latach 2007-2014 zaoszczędziła ok. 60 mln funtów (27,5 mln kg) tworzyw sztucznych dzięki znacznemu zmniejszeniu masy swych opakowań. Na podstawie informacji firmy Coca-Cola opracował TK