Cosmo Films Limited to indyjska firma będąca obecnie jednym z globalnych liderów i producentów folii BOPP oraz folii do laminowania na gorąco. Folie te, wykorzystywane w produkcji opakowań giętkich, etykiet oraz przez firmy oferujące usługi laminowania, są eksportowane przez producenta z kontynentu indyjskiego na cały świat. O tym, jak funkcjonuje firma i o jej działalności opowiada Pankaj Poddar, dyrektor zarządzający w Cosmo Films.
Zacznijmy od początku. Proszę nam zdradzić, jak powstała firma i jakie były kamienie milowe w jej rozwoju?
Pankaj Poddar: Cosmo Films to profesjonalnie zarządzana spółka publiczna, która została założona przez biznesmena Ashoka Jaipuria w 1981 roku. Można śmiało powiedzieć, że nasza firma była pionierem w produkcji dwuosiowo orientowanych folii propylenowych w Indiach. Naszą działalność zaczęliśmy od pracy na jednej linii produkcyjnej, na której rocznie wytwarzaliśmy ok. 800 ton folii BOPP. Dzisiaj możemy pochwalić się produkcją na poziomie 140 000 ton rocznie, realizowanej z pomocą 10 linii produkcyjnych.
W jaki sposób indyjska firma stała się jednym z największych eksporterów i producentów tych folii w skali światowej?
P.P.: Cosmo Films od zawsze dążyło do eksportu swoich produktów na rynki rozwinięte. Na początku lat 2000. firma zaczęła zakładać swoje oddziały sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, Europie i na Bliskim Wschodzie. We wczesnych etapach działalności przedsiębiorstwo zainwestowało w badania i taki rozwój swych produktów, by były odpowiednie dla nowych rynków. Już w 2001 roku Cosmo Films opracowało pierwszą folię powlekaną metodą ekstruzyjną bez podkładu, a nieco później uczyniło laminowanie na gorąco swoją specjalnością. W okresie pięciu lat firma stała się drugim co do wielkości producentem folii do laminowania na gorąco, po czym przejęła od Acco Brands, największego w tamtym czasie gracza na rynku, firmę GBC. Ten zakup stanowił impuls do dalszego rozwoju Cosmo Films, a dzięki wykorzystaniu nabytej infrastruktury przedsiębiorstwo rozwinęło się nie tylko w zakresie laminacji, ale także wzmocniło swoją ofertę opakowaniową i etykietową.
Jak opisałby Pan wizję i misję firmy Cosmo Films?
P.P.: Do 2020 roku chcielibyśmy stać się najbardziej preferowaną marką oferującą najwyższej jakości folie BOPP do różnorodnych zastosowań na rynku opakowań, etykiet i folii do laminowania. Naszą misją jest zapewnienie klientom jak najlepszych produktów i usług wspieranych przez innowacje, ludzi i procesy. Niezwykle istotne jest dla nas pielęgnowanie środowiska pracy sprzyjającego rozwojowi osobistemu i zawodowemu. Ważne jest też generowanie trwałych i długoterminowych zwrotów z inwestycji z naciskiem na ich przejrzystość i odpowiedzialność. Staramy się, aby nasze relacje z dostawcami były jak najlepsze i generowały obopólne korzyści. Chcielibyśmy także przyczynić się do rozwoju społecznego poprzez edukację, rozwój umiejętności i zrównoważonych praktyk ekologicznych.
Wspomniał Pan o ekologii – z naszych obserwacji wynika, że jest to obecnie jeden z kluczowych tematów poruszanych przez klientów w rozmowach z producentami. Cosmo Films przedstawia się również jako przedsiębiorstwo wrażliwe na problemy środowiska naturalnego. Czy mógłby Pan powiedzieć kilka słów na ten temat?
P.P.: Naszym pierwszym ukłonem w stronę zrównoważonego rozwoju była decyzja o produkcji i promocji folii BOPP zamiast innych folii. Certyfikaty ISO 140001 i BRC są świadectwem naszego systemowego podejścia do kwestii środowiskowych, zdrowotnych oraz bezpieczeństwa. Odzwierciedleniem naszej świadomości ekologicznej są również poniższe praktyki: redukcja zużycia surowców i energii, a tym samym „śladu węglowego” naszej produkcji; użycie folii oxo-biodegradowalnych (które przyczyniają się do szybszego rozkładu i w sposób bardziej przyjazny dla natury); zadrukowywanie folii farbami i lakierami na bazie wody; stosowanie systemów zbierających wodę deszczową i wykorzystywanie ich w działalności przemysłowej; posiadanie własnych oczyszczalni ścieków; a także duże nasłonecznienie naszych pomieszczeń redukujące zużycie energii elektrycznej na ich oświetlanie.
Jaką ofertę proponuje klientom Cosmo Films Limited? Czy jesteście obecni na polskim rynku?
P.P.: Posiadamy produkty dla rynku opakowań, laminacji oraz etykietowania przemysłowego. W przypadku opakowań oferujemy folie barierowe, z powłoką przeciwmgielną, zgrzewane na zimno, o niskiej temperaturze początku zgrzewu (SIT) oraz wysokiej wytrzymałości zgrzewu na gorąco (hot-tack), stabilnych i niskich współczynnikach tarcia (COF), a także folie termokurczliwe typu „overwrap”. Jeśli chodzi o etykiety, oferujemy folię do produkcji etykiet owijkowych, folie do druku etykiet samoprzylepnych, folie termiczne do bezpośredniego zadruku oraz folie IML. W zakresie laminacji posiadamy folie do powlekania na gorąco i na mokro z szeroką gamą efektów dotykowych; w ich skład wchodzą folie o strukturze aksamitu, lnu, nabłyszczane, matowe, jedwabiście matowe, matowe odporne na zadrapania, a także folie tłoczone. Oferujemy również folie powlekane metodą ekstruzyjną (PET i nylon). Z rozwiązań do zastosowania przemysłowego posiadamy taśmy i folie tekstylne, folie akrylowe i papier syntetyczny.
Nasi klienci to głównie firmy z branż FMCG i CPG oraz niektóre z najważniejszych marek na rynku opakowaniowym i rynku konwersji etykiet. W przypadku naszych folii do laminowania współpracujemy z największymi dystrybutorami na świecie. Polska jest krajem o szybkim tempie wzrostu i stanowi dla nas bardzo istotny rynek. Zaznaczyliśmy naszą obecność we wszystkich trzech sektorach i zamierzamy nadal wzmacniać naszą więź z dużymi firmami związanymi z branżą przetwórstwa.
Proszę opowiedzieć naszym czytelnikom o najnowszych produktach w ofercie firmy.
P.P.: Nasze najnowsze produkty to folia do bezpośredniego zadruku termicznego, samoprzylepne metalizowane etykiety oraz wysoko barierowy produkt metalizowany o dwu- lub trzywarstwowej strukturze. Powlekana wersja folii barierowej zapewnia znakomite właściwości przepuszczalności tlenu z wyjątkowo niskim wskaźnikiem OTR o wartości 1 cc/m2/24.
Co jest unikalnego i innowacyjnego w foliach BOPP, które oferujecie? Cena, jakość, innowacyjność, dodatkowe usługi?
P.P.: Myślę, że Cosmo Films radzi sobie dość dobrze w zakresie wszystkich elementów kształtujących podaż. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.
Cena: ze względu na swoją lokalizację Cosmo Films zapewnia korzyść w postaci niskich kosztów, którą mogą odczuć nasi klienci. Posiada również zespoły sprzedaży eksportowej działające w specjalnej strefie ekonomicznej, dzięki czemu produkty są jeszcze bardziej konkurencyjne cenowo.
Jakość: oprócz posiadanych certyfikatów zarządzania jakością ISO 9001:2008 oraz BRC związanego z bezpieczeństwem i higieną produktów posiadamy również akredytację ISO 14001 w zakresie systemów ochrony środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa. Mamy także własne zespoły dedykowane badaniom i rozwojowi oraz kontroli jakości, a także doskonałe laboratorium, które zapewniają zgodność nowo projektowanych produktów ze wskaźnikami jakości.
Innowacja: obecnie firma posiada w swym portfolio dziewięć patentów. Jesteśmy także twórcą technologii folii BOPP powlekanej metodą ekstruzyjną bez podkładu. Co więcej, jesteśmy jedynym producentem folii BOPP, który powleka folie do bezpośredniego zadruku termicznego.
Usługi: dzięki wielu liniom pracującym z niskimi i wysokimi prędkościami, a także globalnemu systemowi magazynowania jesteśmy w stanie realizować zlecenia w krótkich terminach. Silny zespół badań i rozwoju pozwala nam oferować produkty dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Szerokie portfolio produktów BOPP oraz zespół do kontaktu z naszymi klientami kluczowymi sprawiają, że współpraca z Cosmo Films jest wygodna dla naszych odbiorców.
Jakie są Wasze dalsze plany na przyszłość?
P.P.: Chcielibyśmy zwiększyć tempo rozwoju do 15% rocznie, szczególnie na rynkach takich jak Europa, USA i Japonia. Kluczowym czynnikiem dla naszej firmy jest oczywiście opracowywanie coraz nowszych folii i możliwości ich zastosowań. Co do polskiego rynku, rok 2014 przyniósł nam zysk w wysokości około 5 mln USD. W 2015 roku chcielibyśmy rozwijać swoją działalność w Polsce oraz doprowadzić do wzrostu biznesu na tym obszarze o 50%.
Rozmawiała Agata Pawlicka