Cyclero: puszka, czyli worek
10 Dec 2012 11:48
W 2007 r. firma Huhtamaki wprowadziła na rynek innowacyjne i unikatowe opakowanie giętkie Cyclero. Przez ostatnie lata wykorzystywano je m.in. do pakowania saszetek z kawą ekspresową, które zyskały wielką popularność na niemieckim rynku. Wiosną tego roku na rynku azjatyckim zadebiutowała wersja Cyclero przeznaczona na napoje. Producent liczy, że wkrótce uda mu się podbić tą koncepcją także europejski rynek.
Pięć lat na rynku
Pojawienie się Cyclero wywołało przed pięcioma laty spore zamieszanie w środowisku opakowaniowym; wystarczy wspomnieć, że niebanalne opakowanie zdobyło nagrodę niemieckiej branży opakowaniowej w prestiżowym konkursie German Packaging Award w 2007 r. Producent reklamował je jako odpowiednie dla różnych artykułów spożywczych (napojów, sypkich, ciastek itd.) oraz niespożywczych.
Ono wygląda jak typowa puszka, ale w praktyce jest woreczkiem – opisuje opakowanie Gerhard A. Hartmann, dyrektor ds. globalnego marketingu i sprzedaży w Huthamaki. A wszystko dlatego, że do jego produkcji wykorzystuje się cieniutkie aluminium o grubości zaledwie 8 mikrometrów (w efekcie puste opakowanie jest lekkie niczym piórko i waży 4 gramy). Giętkie opakowanie można formować w dowolne kształty. Jego miękkość dostarcza niezwykłych wrażeń zmysłowych: klient pijący napój z takiego „woreczka” czuje przelewający się w środku płyn.
Mimo to Cyclero pozostaje stabilne wymiarowo i jest wygodne w użyciu. Praktyczne, łatwo odrywalne wieczko jest proste do usunięcia i gwarantuje optymalną higienę w trakcie picia z dużego otworu.
Tym, co dodatkowo wyróżnia Cyclero jest doskonała barierowość, która pozwala na optymalną ochronę produktów mimo oszczędności materiałów zastosowanych do wytworzenia opakowania. Przechowywany w środku opakowania produkt może być pasteryzowany albo sterylizowany – tak by uzyskać maksymalnie najdłuższy okres gotowości do spożycia. Jednocześnie opakowanie tego typu można bezpiecznie podgrzewać w kuchence mikrofalowej bez obawy, że ulegnie uszkodzeniu. W zależności od potrzeb można je wyposażyć w szerokie spektrum różnych zamknięć: okrągłych, elastycznych, pierścieniowych, wieczek itd.
Huhtamaki podbija rynek napojów
Po latach prac nad koncepcją Cyclero, firma Huhtamaki Rosenberg stworzyła komercyjną rynkową wersję opakowania na napoje DrinkBag. Wiosną tego roku jako pierwsza swoje produkty zaczęła w nim sprzedawać firma MaxxDrinks z Tajlandii. Obecnie 200-ml puszki Cyclero trafiają do ponad 3 tys. tamtejszych szkół. Szybki wzrost liczby zamówień na napoje w nietypowym opakowaniu w ciągu kilku miesięcy od rynkowego debiutu dowodzi, że na azjatyckim rynku koncepcja napojów w aluminiowych „workach” przyjęła się znakomicie.
Cyclero DrinkBag trafia do rozlewni w rolach i tam jest formowany i napełniany. Z jednej roli materiału da się wyprodukować 20 tys. puszek Cyclero, co oznacza, że z logistycznego punktu widzenia DrinkBag jest bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem od konwencjonalnych puszek aluminiowych, które po wyprodukowaniu trzeba przewieźć do rozlewni w pełnej postaci.
Dzięki zastosowaniu wysokobarierowego laminatu z 8-mikrometrowego aluminium opakowanie jest odporne na temperatury co najmniej 100°C – oznacza to, że większość produktów można w nim przechowywać przez co najmniej rok od pasteryzacji. Laminat i barierowość mogą być dobrane w zależności od potrzeb do wszystkich rodzajów napojów niegazowanych.
Rozlewnie powinien dodatkowo zainteresować fakt, że DrinkBag jest kształtowany i napełniany w jednej maszynie (co gwarantuje oszczędność cennej powierzchni w przedsiębiorstwie). Produkcja odbywa się wedle zasady FFS – Form, Fill, Seal, czyli Formowanie, Napełnianie, Uszczelnianie. Materiał, z którego powstaje opakowanie, dostarczany jest na linię produkcyjną w rolach, następnie formowany do odpowiedniego kształtu, uszczelniany, napełniany i zamykany. Prototyp maszyny FFS zainstalowany w Tajlandii został wykonany i zbudowany przez firmę Mechatronica/Gabrovo; obecna wersja formuje i napełnia opakowania ze średnią prędkością 90 na minutę. Następna generacja, która obecnie powstaje, będzie mogła produkować od 180 do 200 opakowań na minutę.
Na podstawie informacji firmy Huhtamaki opracował TK